Du har (om det inte är totalt ombyggt på andra ställen som inte synts på bilderna) ett system som är byggt för självcirkulation. Från pannan går varmvattnet upp till ett expansionskärl på vinden varifrån alla rören till elementen utgår. De går sannolikt uppifrån och ner så rakt som möjligt för att sedan gå ihop någon stans i källaren innan de går in i pannan igen.. Någon stans på denna krets sitter även ackumulatortanken. Försök få koll på hur vattnet rör sig genom att känna på rören när de blir varma.
Om jag gissar rätt så sitter din ackumulatortank på returen till pannan och ger då i allt väsentligt bara en större vattenvolym i systemet men inte den funktion man normalt vill ha av en ackumulatortank som är att spara värmen till senare.
Vad det gäller vredet ovanpå tanken så är den bara en ventil för att koppla förbi tanken eller inte. När ventilen är stängd så tvingas vattnet genom tanken. Men om jag tolkar ditt system rätt så är det returen som går där, alltså det kallaste vattnet.
Om jag gissar rätt så sitter din ackumulatortank på returen till pannan och ger då i allt väsentligt bara en större vattenvolym i systemet men inte den funktion man normalt vill ha av en ackumulatortank som är att spara värmen till senare.
Vad det gäller vredet ovanpå tanken så är den bara en ventil för att koppla förbi tanken eller inte. När ventilen är stängd så tvingas vattnet genom tanken. Men om jag tolkar ditt system rätt så är det returen som går där, alltså det kallaste vattnet.
satt precis och pratade om just det här.. för vi får det fan inte varmt utan att brasan konstant är igång… tempen i tanken är konstant 25-30 grader och igår eldade jag 6 timmar utan att det steg..ylven skrev:Du har (om det inte är totalt ombyggt på andra ställen som inte synts på bilderna) ett system som är byggt för självcirkulation. Från pannan går varmvattnet upp till ett expansionskärl på vinden varifrån alla rören till elementen utgår. De går sannolikt uppifrån och ner så rakt som möjligt för att sedan gå ihop någon stans i källaren innan de går in i pannan igen.. Någon stans på denna krets sitter även ackumulatortanken. Försök få koll på hur vattnet rör sig genom att känna på rören när de blir varma.
Har du någon idé på hur vi får värmen att vara längre? Nu imorse vaknade jag med 15 grader i vardagsrummet.. trots att jag vaknade av att det började röra sig i elementen mitt i natten, men såklart bara kallvatten.
alternativet är ju att dra upp termostaten, dock väldigt osugen på det med dagens elpris..
När vi kör endast el va den estimerade elräkningen på 5800 på ett hus på 70 kvm.. så nått knas är det.
Huset tar all värme pannan kan leverera, och sitter tanken på returen matas den med kallt returvatten, den blir aldrig så varm som behövs till elementen. När pannan slocknar är tanken kall, eftersom den får returvatten. Ska samarbetet panna-tank fungera måste tanken matas med hett pannvatten som sedan portioneras ut till elementen. Ditt system, från början utan tank, är inte byggt så, med shunt. Det är ett enkelt självcirkulationssystem där värmen regleras med hur hårt och hur ofta man eldar. Slutar man elda måste man efter kortare eller längre tid, beroende på hur kallt det är ute, slå på elvärmen. Tanken ändrar inte detta, den gör bara systemet trögare.K Karlssonsara skrev:
Det du bör göra är att ta in någon som begriper sig på värmesystem och gå igenom hur det fungerar. Hur går vattnet runt i systemet?K Karlssonsara skrev:satt precis och pratade om just det här.. för vi får det fan inte varmt utan att brasan konstant är igång… tempen i tanken är konstant 25-30 grader och igår eldade jag 6 timmar utan att det steg..
Har du någon idé på hur vi får värmen att vara längre? Nu imorse vaknade jag med 15 grader i vardagsrummet.. trots att jag vaknade av att det började röra sig i elementen mitt i natten, men såklart bara kallvatten.
Det är inte lätt att få ett självcirkulationssystem att bli bra. När jag fick en läcka på mitt så valde jag att fimpa det helt. Jag ansåg inte att det gick att bygga om till bra.
När man har ett modernt vedsystem så värmer man upp ackumulatortanken i första hand och så tas värmen till elementen därifrån.
"Bra" eller inte är en definitionssak, man måste acceptera ett äldre, enkelt självcirksystem för vad det är. Det värmer huset utan ström, det kan vara bra nog, men man kan inte förvänta sig att det fungerar som ett modernt system.ylven skrev:
Exakt.ylven skrev:
Absolut, så länge det är helt!Fotografen skrev:
Det som primärt gjorde att jag skrotade systemet var pga en läcka under golvet på returen, dessutom pös det oroväckande inne i pannan när man eldade... Att ta upp golvet och fixa läckan på ett 60 år gammalt system lockade inte. Det läckte värme över allt. På vinden där expansionskärlet fanns, i garderoberna där ledningarna gick ner och i grunden på återgången. Det var inte möjligt för mig att ansluta ackumulatortank då jag inte hade varken plats inne eller källare. Jag sover definitivt bättre om nätterna nu med lokaleldstäder och luft/luft-värmepump och el-element i yttersta nödfall. Det hade gått lös på ett par hundra tusen att sätta dit ett nytt vattenburet värmesystem.
Liknande trådar
-
Installation av vedpanna + ackumulatortank 3000 liter.
Ved, Pellets, Flis -
Förstå system med VP, Ackumulatortank, Vedpanna, Solfångare
Värmepumpar -
Finns det intresse för en begagnad vedpanna med 2 ackumulatortank på (750 liter)?
Värme allmänt -
Är ackumulatortank och timdebitering en bra ide
Värme allmänt -
Problem med att få upp värme i ackumulatortank
Ved, Pellets, Flis