Köpte en abb-dosa med snäpplock.
Locket lossnar efter ett tag. Hur kan dom sälja något sådant. Nån som varit med om samma? Blir nog att åka och köpa ett med skruvar då.
 
  • ABB-dosa med snäpplock som lossnat, monterad på en vägg med två vita kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Färdigbyggt skrev:
Köpte en abb-dosa med snäpplock.
Locket lossnar efter ett tag. Hur kan dom sälja något sådant. Nån som varit med om samma? Blir nog att åka och köpa ett med skruvar då.
Att locket lossnar brukar bero på att dosan inte är plant monterad eller att den har monterats snett som en romb.
 
  • Gilla
Grod4n och 10 till
  • Laddar…
Som Danne säger kan det vara ett monteringsfel. Kolla hur dosan ser ut symmetriskt med locket av. Lossa på skruvarna litegrann och prova sätta på locket igen och se om du märker någon skillnad.
 
  • Gilla
Färdigbyggt
  • Laddar…
Tommty
Innan du klagar på andra/butiken bör du ransaka dig själv.

Är underlaget plant som ovan skriver? med stor sannolikhet nej - där är problemet.

Sedan är problem nummer 2 att du har valt en dosa med snäpplock. Som det ser ut på bilden är det mot altantrallen vilket inte är godkänt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Innan du klagar på andra/butiken bör du ransaka dig själv.

Är underlaget plant som ovan skriver? med stor sannolikhet nej - där är problemet.

Sedan är problem nummer 2 att du har valt en dosa med snäpplock. Som det ser ut på bilden är det mot altantrallen vilket inte är godkänt.
Nyfiken på varför en dosa med snäpplock inte skulle vara godkänd där denna sitter?
 
  • Gilla
Färdigbyggt och 1 till
  • Laddar…
Snäpplock ska vara på höjd, 180 cm?
 
  • Gilla
Färdigbyggt och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Snäpplock ska vara på höjd, 180 cm?
Tack, ska köpa en med skruvlock.
 
Tommty Tommty skrev:
Innan du klagar på andra/butiken bör du ransaka dig själv.

Är underlaget plant som ovan skriver? med stor sannolikhet nej - där är problemet.

Sedan är problem nummer 2 att du har valt en dosa med snäpplock. Som det ser ut på bilden är det mot altantrallen vilket inte är godkänt.
Rätt monterad är den godkänd.Så länge locket inte går att demontera utan verktyg är det ok.

Sen brukar jag alltid försöka gå in i botten på en dosa utomhus. Som det ser ut nu kan vatten rinna längs med kabeln och in i dosan när tätningen blir gammal. Hoppas dessutom att det finns ett dräneringhål i botten.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Om man ska vara rätt och riktig tror jag användaren tommty har rätt.
Dosan är en ABB AP9 vad jag kan se.

Abb skriver: The lid is reassembled to the box at factory. It can be removed manually without any tools.

Elinstallationsreglerna säger att det ska vara ett beröringskydd bakom locket till en isolerande kapsling om det går att ta bort det utan verktyg eller nyckel. Så man brukar därför använda lock med skruv för att slippa detta.

Sedan om man ska vara riktigt petig så är det inte rätt monterat. Kablarna i den typen av dosa ska alltid dras tillbaka en bit så förslutningen buktar utåt lite.

Video på detta och dräneringshålet som mussli nämnde finns här: https://new.abb.com/low-voltage/sv/.../installationsmaterial/ap9-ap10-kopplingsdosa

Locket till abb ap9 sitter dock väldigt hårt om det är monterat rätt. Man får verkligen kämpa för att få loss det utan verktyg.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Om man ska vara rätt och riktig tror jag användaren tommty har rätt.
Dosan är en ABB AP9 vad jag kan se.

Abb skriver: The lid is reassembled to the box at factory. It can be removed manually without any tools.

Elinstallationsreglerna säger att det ska vara ett beröringskydd bakom locket till en isolerande kapsling om det går att ta bort det utan verktyg eller nyckel. Så man brukar därför använda lock med skruv för att slippa detta.

Sedan om man ska vara riktigt petig så är det inte rätt monterat. Kablarna i den typen av dosa ska alltid dras tillbaka en bit så förslutningen buktar utåt lite.

Video på detta och dräneringshålet som mussli nämnde finns här: [länk]

Locket till abb ap9 sitter dock väldigt hårt om det är monterat rätt. Man får verkligen kämpa för att få loss det utan verktyg.
Jag använder Schneiders U-56 utan lock men tog för givet att ABB hade samma typ.
ABB:s dosa är mycket mjukare i plasten, det kan vara så att de menar att locket går att ta bort innan den monterats?
Jag tycker det verkar väldigt konstigt om denna dosa måste monteras högre än 1,80 m. I så fall finns det otroligt många felaktigt monterade dosor omkring oss skulle jag tro.
Frågan är intressant och viktig, jag kommer höra mig för hos ABB om vad som gäller. Tack för inlägget!

Edit/
Jag hittade ingen text på ABB:s sida om att man kan öppna utan verktyg. Däremot står det så här:
 
  • Produktbeskrivning för AP9 kopplingsdosa med markering som visar att locket kan öppnas med en skruvmejsel utan skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Färdigbyggt
  • Laddar…
C
Müssli Müssli skrev:
Jag hittade ingen text på ABB:s sida om att man kan öppna utan verktyg. Däremot står det så här:
Att den "kan öppnas med t.ex. en skruvmejsel" är ju definitivt inte samma sak som att den "inte kan öppnas utan verktyg". En sådan omvänd tolkning är helt enkelt inte korrekt och står sig knappast i någon form av argumentation.

Ställde motsvarande fråga till Schneider gällande deras TED doslock, vilket de inte kunde svara på, men de tyckte det var en så pass intressant fråga att deras utvecklingsavdelning ville utreda om produkten kunde anses ha den egenskapen eller inte.

Fick, kanske föga förvånande, aldrig något svar, men spontant kan man tycka att det är lite konstigt att tillverkarna till synes blir lite tagna på sängen av en sådan fråga, eftersom det är en rätt fundamental regel.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att den "kan öppnas med t.ex. en skruvmejsel" är ju definitivt inte samma sak som att den "inte kan öppnas utan verktyg". En sådan omvänd tolkning är helt enkelt inte korrekt och står sig knappast i någon form av argumentation.

Ställde motsvarande fråga till Schneider gällande deras TED doslock, vilket de inte kunde svara på, men de tyckte det var en så pass intressant fråga att deras utvecklingsavdelning ville utreda om produkten kunde anses ha den egenskapen eller inte.

Fick, kanske föga förvånande, aldrig något svar, men spontant kan man tycka att det är lite konstigt att tillverkarna till synes blir lite tagna på sängen av en sådan fråga, eftersom det är en rätt fundamental regel.
I Sverige eller internationellt?
 
C
E elmont skrev:
I Sverige eller internationellt?
Om du menar huruvida 180-cm:s regeln har någon internationell motsvarighet eller är unik för Sverige så har jag ingen aning. Någon som vet?
 
  • Gilla
Färdigbyggt
  • Laddar…
Texten om att doslocket kan öppnas utan verktyg stod i broschyren i länken jag klistrade in ovan.
 
  • Gilla
Färdigbyggt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att den "kan öppnas med t.ex. en skruvmejsel" är ju definitivt inte samma sak som att den "inte kan öppnas utan verktyg". En sådan omvänd tolkning är helt enkelt inte korrekt och står sig knappast i någon form av argumentation.

Ställde motsvarande fråga till Schneider gällande deras TED doslock, vilket de inte kunde svara på, men de tyckte det var en så pass intressant fråga att deras utvecklingsavdelning ville utreda om produkten kunde anses ha den egenskapen eller inte.

Fick, kanske föga förvånande, aldrig något svar, men spontant kan man tycka att det är lite konstigt att tillverkarna till synes blir lite tagna på sängen av en sådan fråga, eftersom det är en rätt fundamental regel.
Inte så konstigt när hela resonemanger bygger på äldre tiders "regler" där det förekom mer specifika krav som tex höjd för doslock utan skruv osv. De var ju rätt få men klara och rimligt underbyggda lätta att följa jämfört med det som nämns i denna tråden.
 
  • Gilla
Gott1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.