Har nyligen köpt nytt hus och behövt riva ut golv i en hall och kök då kylskåpet stått och droppat under lång tid och fukt letat sig ner i spånskivorna. Då det låg limmad plastmatta med asbest där tidigare och jag vill ha det gjort snabbt tog jag in en firma för att riva.
Nu är det dags att lägga igenom och undrar kring isolering.
Huset är byggt -65 och av originalhandlingarna går att utläsa:
10 cm grus där sà erfordras
min.20cm makadam
kantförstyvad betongplatta pa mark
spikbräda, c/c 60 cm fästes med bandjärn eller spik
golvreglar
c/c 60 cm
värmeisol. 7 cm mineralullsfilt,
undergolv 22 mm spånskiva
1 m fran yttervägg

Plattan är torr, och allt virke ser friskt ut. Befintlig isolering är fluffig och torr.
Frågan är om det ska till någon fuktspärr innan isolering, eller om man ska köra utan? Ser att befintlig isolering ligger på någon papp.
Tänkt lägga ny spån på befintligt bjälklag och därpå flytande vinylklickgolv.
 
  • Betonggolv med träram och brädor synliga, renoveringsavfall och sprickor i betongen indikerar pågående arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en bit av ett trägolvskikt med synliga fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det har fungerat sedan -65, vilket allt tyder på att det gjort, så bör samma lösning kunna fungera fortsatt också.

Är lite osäker på pappen under isoleringen. Har själv undrat om det är vanlig asfapapp eller ngn annan variant.
När jag tittar på bilden och tänker på byggbeskrivningen så undrar jag om det inte skulle kunna vara den skyddspapp/vindspärr som brukar sitta på byggmattor.
Det finns byggmattor utan papp, med papp på en sida, samt papp på två sidor.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om det har fungerat sedan -65, vilket allt tyder på att det gjort, så bör samma lösning kunna fungera fortsatt också.

Är lite osäker på pappen under isoleringen. Har själv undrat om det är vanlig asfapapp eller ngn annan variant.
När jag tittar på bilden och tänker på byggbeskrivningen så undrar jag om det inte skulle kunna vara den skyddspapp/vindspärr som brukar sitta på byggmattor.
Det finns byggmattor utan papp, med papp på en sida, samt papp på två sidor.
Tack för input. Har ställt frågan till både nyexaminerad byggingenjör och gammal rutinerad byggherre och de båda gav ungefär samma svar som du.
Svänger förbi bygghandeln sen och kollar om de kan identifiera pappen.
 
  • Gilla
Richard_F
  • Laddar…
Med ingjutna träreglar tror jag mer på att möjliggöra eventuell fukt att vandra upp/ventileras bort än att stänga in den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.