Hej,
Är det någon som vet om det finns trevägsventiler för 110mm avloppsrör?
Nu ska den inte tillämpas för just avlopp, men för dagvatten.
Jag har hittat ventiler för 63mm rör, frågan är hur bra det skulle fungera att dimensionera ner 110mm till 63mm innan det går ner i dagvattenbrunnen, samlas det så mycket vatten vid regn så att det kan bli problem att bli av med det genom 63mm rör? Antar att 110mm är dimensionerat av en anledning.

Jag hade tänkt anlägga en damm, och använda regnvatten för att fylla upp den, men det är kanske smidigare att stoppa ner en pump i dagvattenbrunnen och låta den pumpa bort vattnet från brunnen istället.

Vad anser ni?
 
  • Gilla
nibor2
  • Laddar…
Jag kollade en annan grej och kom på att ett T- eller grenrör kanske skulle räcka i ditt fall? Sen moddar du en backventil så att den kan öppnas och stängas manuellt:

https://www.rinkabyror.se/artikel/backventil-110-mark/

Du kan då stänga flödet mot kommunens dagvatten och vips kommer vattnet att gå till dammen! Självklart måste du ha lite fall uppåt till dammen för att detta ska fungera och vid skyfall kanske det är bra om det finns en plugg i änden vid dammen, men i teorin...

/Fredrik
 
Jag funderade på den lösningen tidigare, men bestämde mig för att jag tyckte det var en mindre bra idé.
Vi har ingen kommunal anslutning för varken avlopp eller dagvatten.
Jag vill kunna justera vilken väg vattnet tar tillförlitligt. Jag vill dessutom inte gräva var gång jag vill ändra håll. Så det behöver helst vara elstyrd ventil alternativt manuell som går att manövrera ovan jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.