Dags att be om lite hjälp och reda ut mina element, vad det är för system. Oense är de lärda!

- Rörmokare 1 säger att elementet på nedersta bilden (det med stövlarna till höger) är ett 1-rörs system, "dra aldrig på för mycket värme på det här elementet, för då får nästa dåligt med värme." Jag har fyra likadana element i slingan som ser ut så.
- Rörmokare 2 säger att det är ett 2-rörs system "man skulle ju aldrig koppla ett 1-rörs sytem sådär"

På översta bilden med kopplet säger
- Rörmokare 1, 2-rörs system
- Rörmokare 2, 1-rörs system med bypass i kopplet

Inte skulle man väl blanda 1 & 2-rör i samma hus, byggt samtidigt på 70-talet?

Vad tror ni, elementen sitter i samma hus. Jag tycker det skulle vara konstigt om elementet på bild 1 är ett 1-rörssystem, om jag då stänger elementets termostat, då får ju nästa inget flöde (koppel saknas ju).

Tacksam för input!

Mvh
Anders
 
  • Närbild på ett element med dubbla rörledningar och kopplingar, framför en tapet med zebra- och tigermönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element med termostatventil och två röranslutningar. Två höga bruna stövlar syns till höger om elementet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden med sidoanslutning bör vara (typiskt sett är det) tvårörsystem.

Bilden med mittenanslutning kan vara både enrörssystem och tvårörsystem.
Genom att skicka på värme så att radiatorn blir varm och sedan vrida ner vredet till minimum och låta radiatorn.
Å sedan känna på rören, om bägge rören är varma är det enrörssystem, men om bägge rören är svala/kalla så är det troligen tvårörsystem, men det kan fortfarande vara enrörssystem med bypass i golvet med det är lågodsare.
 
  • Gilla
Björkskär och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bilden med sidoanslutning bör vara (typiskt sett är det) tvårörsystem.

Bilden med mittenanslutning kan vara både enrörssystem och tvårörsystem.
Genom att skicka på värme så att radiatorn blir varm och sedan vrida ner vredet till minimum och låta radiatorn.
Å sedan känna på rören, om bägge rören är varma är det enrörssystem, men om bägge rören är svala/kalla så är det troligen tvårörsystem, men det kan fortfarande vara enrörssystem med bypass i golvet med det är lågodsare.
Bör väll tilläggas att känna på rören innan avstick till radiator, så man inte bara går och känner på de rören som finns med på bild, för dom lär ju bli kalla oavsett tänker jag.
 
B
R Robin Lindberg skrev:
Bör väll tilläggas att känna på rören innan avstick till radiator, så man inte bara går och känner på de rören som finns med på bild, för dom lär ju bli kalla oavsett tänker jag.
Rören till och från ett element med 1rörs koppling blir varma (både fram och retur, precis vid elementet) trots att elementet är nerställt på min. Förutsätter förstås att värmesystemet skickar ut nån värme (jag har ca 23-24c framtemp nu, går inte att känna nån tempdiff mot avstängt element).
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Rören till och från ett element med 1rörs koppling blir varma (både fram och retur, precis vid elementet) trots att elementet är nerställt på min. Förutsätter förstås att värmesystemet skickar ut nån värme (jag har ca 23-24c framtemp nu, går inte att känna nån tempdiff mot avstängt element).
Aha, missade ”min”, tänkte helt strypt!
Miss av mig!
 
R Robin Lindberg skrev:
Bör väll tilläggas att känna på rören innan avstick till radiator, så man inte bara går och känner på de rören som finns med på bild, för dom lär ju bli kalla oavsett tänker jag.
Är det ett enrörskoppel och man stänger av allt flöde mellan kopplet och radiatorn så förblir rören till och från kopplet varma eftersom det fortfarande är flöde I slingan.
På så sätt så kan man kontrollera om det är enrörssystem eller tvårörsystem.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Följande är enrörssystem med bypass i golvet.
Enrörssystem med bypass i golvet. Bilden visar rören under plåtsockeln, med termostatventil och returventil, och hur rören är anslutna under golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret i golvet förblir varmt fastän man stänger termostatventilen och returventilen som finns ovan golvet.


Följande är också enrörssystem
Radiator med två kopplade rör under en plåtsockel, visar enrörssystem med bypass. Synlig termostatventil och rörkoppling i golvläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där förblir rören till/från kopplet varma fastän radiatorventilen är stängd.
Enrörssystem med bypass i golvet, där två metallrör och en koppling syns monterade under en plåtsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut under plåtsockeln.
(Uppvuxen i villa med den typen av rör/kopplingar/radiatorer/plåtsocklar.)
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
L Lord Vader skrev:
Dags att be om lite hjälp och reda ut mina element, vad det är för system. Oense är de lärda!

- Rörmokare 1 säger att elementet på nedersta bilden (det med stövlarna till höger) är ett 1-rörs system, "dra aldrig på för mycket värme på det här elementet, för då får nästa dåligt med värme." Jag har fyra likadana element i slingan som ser ut så.
- Rörmokare 2 säger att det är ett 2-rörs system "man skulle ju aldrig koppla ett 1-rörs sytem sådär"

På översta bilden med kopplet säger
- Rörmokare 1, 2-rörs system
- Rörmokare 2, 1-rörs system med bypass i kopplet

Inte skulle man väl blanda 1 & 2-rör i samma hus, byggt samtidigt på 70-talet?

Vad tror ni, elementen sitter i samma hus. Jag tycker det skulle vara konstigt om elementet på bild 1 är ett 1-rörssystem, om jag då stänger elementets termostat, då får ju nästa inget flöde (koppel saknas ju).

Tacksam för input!

Mvh
Anders
Det du visar på bild två behöver du öht inte tveka på att det är tvårörsystem. Sen som Demmpa skriver kan det vara båda alternativen på bild ett. Det finns många exempel från den tiden ditt bygge är från där det byggts med båda sätten men vanligare att det kommit till vid senare om-tillbyggnader.

Du har fått bra tips på hur du enkelt kan kolla hur det ligger till på de med anslutningen undertill så bara att testa. Av de du frågat ligger nummer två åtminstone rätt i bild två.
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det ett enrörskoppel och man stänger av allt flöde mellan kopplet och radiatorn så förblir rören till och från kopplet varma eftersom det fortfarande är flöde I slingan.
På så sätt så kan man kontrollera om det är enrörssystem eller tvårörsystem.
Nu förstår jag inte hur du menar.
Så som jag tänker så förblir rören varma i ett tvårörssystem, även om du stryper/kopplar bort, ett element.

I ett enrörssystem borde rören bli kalla om ett element stryps, eftersom de är seriekopplade.
 
A AG A skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar.
Så som jag tänker så förblir rören varma i ett tvårörssystem, även om du stryper/kopplar bort, ett element.

I ett enrörssystem borde rören bli kalla om ett element stryps, eftersom de är seriekopplade.
Nej allt vatten i en en rörs krets går inte genom radiatorn. Viss mängd går förbi radiatorn i "kopplet" så stryper du termostaten kommer varmvatten fortfarande bypassa den radiatorn, de är är med den ventilen du ställer in flödet i kretsen.
Skulle allt vatten passera i radiatorn hade varmvattnet blivit kallt alledes för fort så efter 1-2 radiatorer hade resten vart kalla
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar.
Så som jag tänker så förblir rören varma i ett tvårörssystem, även om du stryper/kopplar bort, ett element.

I ett enrörssystem borde rören bli kalla om ett element stryps, eftersom de är seriekopplade.
Funder hur rören är dragna/kopplade.

Hur går vattnet i följande koppel?
Rörkopplingsdiagram visar rördragning för två system: enrörssystem och tvårörssystem, med blå linjer som representerar vattnets flöde i respektive system.

Enrörssystem
Schematisk bild som visar ett tvårörssystem med fyra radiatorer, där en röd linje indikerar varmvatten och en blå linje visar kallvattenflödet.
Diagram över rörsystem för vatten med röd och blå markering som illustrerar ett enrörs- eller tvårörssystem. Polarpumpen-logotyp till höger.


Tvårörsystem
Schematisk bild av rörsystem med fyra radiatorer. Rött rör representerar varmvattnet som går in i radiatorerna, blått visar kallvattnet som återvänder.
Diagram som visar ett rörsystem med tre radiatorelement kopplade i serie med både in- och utgående rör, märkt "POLARPUMPEN".
 
  • Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar.
Så som jag tänker så förblir rören varma i ett tvårörssystem, även om du stryper/kopplar bort, ett element.
Av de två rören i golvet ska ju ett vara varmt, men från T-kopplingen och upp blir röret kallt om flödet upp till elementet stryps av ventilen/termostaten.
A AG A skrev:
I ett enrörssystem borde rören bli kalla om ett element stryps, eftersom de är seriekopplade.
Röret upp till ventilen blir förstås kallt om ventilen stängs, om röret är åtkomligt.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Elementet med en anslutning i botten och koppel med ventil/termostat vid golvet är tidstypiskt för tiden då man ofta byggde med 1-rörs system.

Men hur vattnet flödar genom kopplet kan vara svårt att avgöra genom att bara titta.

Det finns till och med koppel som man kan ställa i för både 1- och 2-rörs system.
 
Stort tack för era värdefulla kunskaper och hjälp. Jag ska testa att strypa ner termostaterna och känna på rören så snart värmen slår på, det borde bli i dagarna med tanke på de kyligare nätterna som kommer under helgen. Men på elementet på bild1 (med stövlarna till höger) så måste ju isf en bypass sitta i golvet om det är ett 1-rörssystem?
Huset är inte tillbygt eller ombyggt efter att radiatorerna kom på plats.
 
L Lord Vader skrev:
Men på elementet på bild1 (med stövlarna till höger) så måste ju isf en bypass sitta i golvet om det är ett 1-rörssystem?
Just det du visar där är inget annat än tvårörsystem. Har du fler med liknande inkoppling kan du mer luta åt att alla i din anläggning är den typen även med kopplingen under elementet men det kan du ju enkelt reda ut som nämnts tidigare med rören varma vid avstängd ventil.

Ska du bygga om något eller varför har du börjat fundera på detta?
 
  • Gilla
Lord Vader
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.