2 553 läst · 33 svar
3k läst
33 svar
2 blå (N) plus 1 brun (L)?
När de sitter ihopkopplade har de samma potential och kan leda ström mellan varandra.H Humsipums skrev:Ja, hjälp bara en amatör att förstå vad det är för skillnad mellan att de två gröngula i "min" ände sitter tillsammans i en tratt eller i var sin tratt. Vad är det som fysiskt sker i det ena eller andra scenariot? Jag kanske inte har förstått exakt hur de uppfyller sin säkerhetsfunktion.
Är det fel i övriga lamputtag att den enda gröngula som finns där sitter separerat i en egen tratt?
Är detta mer korrekt kopplat? (Se bild)
Om vi säger rent hypotetiskt att den ena sitter inkopplad i ett uttag i andra änden och den andra sitter inkopplad i centralen.
Ser du då inte skillnaden mellan att ha dem ihopkopplade eller isärkopplade på mitten?
I det ena fallet får du ett uttag med jord och i det andra ett uttag som SER UT att vara anslutet till jord men i verkligheten bara är ansluten till din toppklämma i dosan.
Ja. Det är fel om det är så i alla uttag. Om det stämmer är det en stark indikation på att din el behöver gås igenom av en elektriker.H Humsipums skrev:
Gröngul betyder skyddsjord och den ska vara ihopkopplad med sig själv överallt där den förekommer.
Men om det du skriver stämmer är det inte säkert att gröngul är skyddsjord. För det är inte ett enstaka misstag att lägga en ensam ledare skyddsjord i en tomtehatt i alla uttag.
Kan det vara så att det inte sitter några uttag utan det är bara lösa sladdar i dosan som kopplats direkt till armaturer?Farstatjej90 skrev:
TS har ju en något märklig nomenklatur på saker så vad är en "tratt" och en "röd dosa"
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 831 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 831 inlägg
TS, tänk dig att de gulgröna är vattenslangar. Just där behöver du inte vatten så du separerar dem. Den ena slangen är ansluten i vattenkranen och den andra i vattenspridaren. Finns det något problem med att de inte hänger ihop där de inte behövs?
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Nej, det är inte alls fel. Det är fel om det är så i nästan alla uttag. Eller om uttagen är jordade, men utan ansluten jordledare.Farstatjej90 skrev:Ja. Det är fel om det är så i alla uttag. Om det stämmer är det en stark indikation på att din el behöver gås igenom av en elektriker.
Gröngul betyder skyddsjord och den ska vara ihopkopplad med sig själv överallt där den förekommer.
Men om det du skriver stämmer är det inte säkert att gröngul är skyddsjord. För det är inte ett enstaka misstag att lägga en ensam ledare skyddsjord i en tomtehatt i alla uttag.
Det här underlättar kanske. Det är alltså Pe-ledaren längst ner på bild trådstartaren har kopplat loss.
Från Bos eminenta artikel: https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
Från Bos eminenta artikel: https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
TackA avh67f skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Dilato skrev:
Farstatjej90 skrev:Ja. Det är fel om det är så i alla uttag. Om det stämmer är det en stark indikation på att din el behöver gås igenom av en elektriker.
Tack, ni är alla väldigt hjälpsamma! Jag tror jag börjar haja vad ni förklarar.F frause skrev:När de sitter ihopkopplade har de samma potential och kan leda ström mellan varandra.
Om vi säger rent hypotetiskt att den ena sitter inkopplad i ett uttag i andra änden och den andra sitter inkopplad i centralen.
Ser du då inte skillnaden mellan att ha dem ihopkopplade eller isärkopplade på mitten?
I det ena fallet får du ett uttag med jord och i det andra ett uttag som SER UT att vara anslutet till jord men i verkligheten bara är ansluten till din toppklämma i dosan.
För att vara idiotsäker så är det bara att jag sätter de bägge gulgröna ihop i samma toppklämma så är problemet löst? Då är säkerheten återställd? Jag har inte möjlighet att följa kablarna till ursprunget och har just nu inte möjlighet att fota hur det ser ut just nu i verkligheten då jag inte är på plats. På bilden syns hur det såg ut under tiden jag mixtrade. Imorgon kan jag fota hur det ser ut just nu.
Ber om ursäkt att jag är så långsam. Min profession är helt annan än detta och jag är ny husägare. Jag har ambitionen att kunna sköta det mesta i huset så småningom! Tack för ert tålamod! 🥰
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Ja säkerheten är återställd med det som syns på bilden. En bild på nuläget vore värdefull för att se att de två lösa tamparna är omhändertagna.
Om vi tar det från början så tolkar jag dig som att du vill ersätta lamputtaget med en brandvarnare? Redan där är du lite snett ute. Du vill väl ha konstant spänning till denna brandvarnare? Som du tänker göra så blir den styrd av strömbrytare på väggen och det var väl inte meningen?
Genom att titta sig omkring så kan man få en klarare bild. Vilka strömbrytare finns i rummet? Vet du vilken eller vilka strömbrytare som styrde detta lamputtag i taket? Bilden antyder att det finns en trappkoppling här, dvs två strömbrytare. Finns det fler takdosor i rummet med lamputtag?
Även om du inte vill ha en lampa där i taket så skulle jag behållit lamputtaget. Hur har du tänkt täcka dosan annars? Kommer brandvarnaren att täcka dosan? Det finns troligen en fast fas att hämta där i dosan för anslutning av brandvarnaren. Vi behöver dock en betydligt mer utförlig bild av hur det ser ut hos dig innan några råd kan ges. Du är redan en bit ute på djupt vatten, och det är behörighetskrävande arbeten.
Om vi tar det från början så tolkar jag dig som att du vill ersätta lamputtaget med en brandvarnare? Redan där är du lite snett ute. Du vill väl ha konstant spänning till denna brandvarnare? Som du tänker göra så blir den styrd av strömbrytare på väggen och det var väl inte meningen?
Genom att titta sig omkring så kan man få en klarare bild. Vilka strömbrytare finns i rummet? Vet du vilken eller vilka strömbrytare som styrde detta lamputtag i taket? Bilden antyder att det finns en trappkoppling här, dvs två strömbrytare. Finns det fler takdosor i rummet med lamputtag?
Även om du inte vill ha en lampa där i taket så skulle jag behållit lamputtaget. Hur har du tänkt täcka dosan annars? Kommer brandvarnaren att täcka dosan? Det finns troligen en fast fas att hämta där i dosan för anslutning av brandvarnaren. Vi behöver dock en betydligt mer utförlig bild av hur det ser ut hos dig innan några råd kan ges. Du är redan en bit ute på djupt vatten, och det är behörighetskrävande arbeten.
Förstår vad du menar. Imorgon ska jag ta en del foton på hur det ser ut. Både med den färdiga produkten och kablaget bakom.Bo.Siltberg skrev:Ja säkerheten är återställd med det som syns på bilden. En bild på nuläget vore värdefull för att se att de två lösa tamparna är omhändertagna.
För att svara på frågorna är det kopplat till en strömbrytare. Brandvarnaren är av typ "google nest protect" med strömtillförsel som skall installeras på detta vis. Den har också AA batterier för funktion ääven utan ström men jag får en notis om det sjulle vara avstängt. Jag kan med hjälp av plejd styra vilken strömbrytare som gör vad. Apparaten täcker hela hålet i taket. Huset är helt nybyggt via ett seriöst bolag, varför jag utgår från att det är säkert och korrekt kopplat.
Ett alternativ, som du verkar vara inne på, är att behålla lampdosan och koppla med en lampkontakt men då får man en ful kabel som syns över vardagsrummet tak. Oerhört stilrent att inte ha det. Självklart kommer säkerheten först men det får jag fantastisk hjälp av mina medmänniskor här för att upprätthålla 😊
Jag är ute på djupt vatten men har som sagt ambitionen att lära mig. Vill kunna ställa upp för mina barn när de behöver hjälp, så som jag inte kunnat få, då min egna far sedan länge tyvärr inte längre är vid liv.
Är det ett seriöst företag som målat i dosan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Jag förstår. Jag ser inget snyggt sätt att kombinera ett lamputtag, där man vill ha en lampa, och en brandvarnare. Brandvarnaren borde ha haft sin egen dosa i taket.H Humsipums skrev:
Fast du var nära här att ersätta skyddet mot elchock med ett skydd mot brand Håll tråden vaken tills du gått i mål så att vi ser att inga fler obetänksamma misstag görs.H Humsipums skrev:
Kommer inte vilja ha någon lampa här. Har tillräcklig med LED-spottar i taket 😊Bo.Siltberg skrev:
Så här ser det ut nu. Tog foto ifrån två vinklar Är det mer korrekt?Bo.Siltberg skrev: