Hej gottfolk.

Jag har nyligen flyttat in i en villa som för närvarande värms av elpatron i en kombipanna, är påväg att byta till luft/vatten men det är ca 4-5 månader bort.. nu vill jag ha lite råd av er experter.

Jag har 16A huvudsäkring i huset idag, och med elpatronen så är det omöjligt för mig att köra mer än 1 maskin samtidigt. Ex diskmaskin och induktionspis för då smäller det. Likaså tvättmaskin.

Vi är en familj på 4 Pers och tvättmaskinen går ju på fulla muggar då barnen här är 6 mån gamla tvillingar. Och vi önskar ju givetvis att kunna köra tvätten tillsammans med spisen och i bästa fall diskmaskinen också! Har ju även en bastu man vill kunna använda då och då..

Vad skulle ni resonera? Byta till 20 eller 25A?
 
tommib
Vad är prisskillnaden? Hur ofta får du byta upp/ner?

Med elpanna hade jag gått direkt på 25 A om inte prisskillnaden är en arm eller så.

Tur för dig att vi har en mild vinter. Den där värmepumpen bör vara nummer ett på priolistan om husets klimatskal är intakt, dvs det regnar inte in.
 
Frågan kanske du redan ställt dig själv. Är det alltid samma huvudsäkring som smäller? Det framgår inte hur stort värmebehovet är och vilken effekt pannan har. 16A låter inte mycket om du har elpanna. Men det finns en möjlighet att det är dåligt balanserat så att flera av de större förbrukarna belastar samma fas. Då kan du komma en bit på väg genom att flytta belastningar mellan faserna. Antagligen som komplement till men kanske rent av i stället för att säkra upp.
 
Jag var i samma sits för ngt år sedan. (Gammalt hus, direktel, etc) avsäkrat till 16A. Jag la ner några timmar på att mäta laster och fördelade sedan om i centralen så att jag fick en jämnare fördelning och klarade mig med ngn propp i månaden. Såklart tills jag fick tag i en elektriker som bumpade till 20A.
Jag skulle dock göra båda på en gång, en elektriker bumpar till 20A på en halvtimme och hjälper dig säkerligen med att fördela om lite laster om det behövs.
Hos oss är prisskillnaden låg mellan 16 och 20, men i min andra kåk har jag 25, det är svindyrt. Så kolla hur det ligger till hos nätleversntören.
 
16 - 2428 kr
20 - 3329 kr
25 - 3926 kr

Så ser abonnemangspriserna ut
 
S Stabbsson skrev:
16 - 2428 kr
20 - 3329 kr
25 - 3926 kr

Så ser abonnemangspriserna ut
Jag hade säkrat upp direkt, inget att spara på. Det är snarare förbrukningen som knäcker kalkylen. Hur mycket förbrukar du på ett år?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag hade säkrat upp direkt, inget att spara på. Det är snarare förbrukningen som knäcker kalkylen. Hur mycket förbrukar du på ett år?
Jadu jag skulle säga 26.000 men i januari hade jag 3600 och tror att en kontaktor har bränt fast i pannan så den pressar hela tiden
 
A
S Stabbsson skrev:
Hej gottfolk.

Jag har nyligen flyttat in i en villa som för närvarande värms av elpatron i en kombipanna, är påväg att byta till luft/vatten.
Vad skulle ni resonera? Byta till 20 eller 25A?
Jag har också 16A i villan och skaffade bergvärme. Effektvakten i den gjorde att ännu inga säkringar har gått.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
Jadu jag skulle säga 26.000 men i januari hade jag 3600 och tror att en kontaktor har bränt fast i pannan så den pressar hela tiden
Skaffa bergvärme om du har råd. Det gjorde jag och tjänar tiotusentals kronor om året. Allting annat förbleknar i jämförelse. Men säkringsavgiften är en bagatell i sammanhanget.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Stabbsson skrev:
16 - 2428 kr
20 - 3329 kr
25 - 3926 kr

Så ser abonnemangspriserna ut
Det är väl inget att orda om, byt upp.
Vi betalar ungefär lika mycket för 20 A som om du skulle summera ihop alla dina siffror ovan.
 
Säkra upp, installera värmepump och se över belastningen mellan faserna. Sen kanske du kan gå ner igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.