S
Hejsan
Har en 15 år gammal Nibe F2025 gjort sitt, eller kan en begagnad sådan vara en idé att investera i för att komplettera en pelletsanläggning under de månader på året då temperatur och elpris gör det lönsamt att köra den istället för pellets?
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Det var en bra modell för sin tid men livslängden räknar man är 15 - 20 år så den har ju inte många år kvar i så fall. Kan vara trixigt att lösa styrningen på ett bra sätt. Man förlorar också ca 30% verkningsgrad om man kör med fast kondensering mot en stor tank istället för en riktig kompatibel innerdel och flytande kondenseringstemperatur.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
J Josth skrev:
Det var en bra modell för sin tid men livslängden räknar man är 15 - 20 år så den har ju inte många år kvar i så fall. Kan vara trixigt att lösa styrningen på ett bra sätt. Man förlorar också ca 30% verkningsgrad om man kör med fast kondensering mot en stor tank istället för en riktig kompatibel innerdel och flytande kondenseringstemperatur.
Ok, tack för bra svar!
 
S
Jag noterade just att nästan alla begagnade värmepumpar till salu på nätet är sisådär 15-20 år gamla.
Tänka sig ... ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ja det verkar som det nu är många som byter värmepump även om den inte är kaputt riktigt ännu just för rädslan att stå med en trasig värmepump till vintern tillsammans med skyhöga el-priser.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Värmepumpsbristen är över!

Att komplettera pellets med luft vatten är inte dumt!
Men jag rekomenderar isf en Panasonic monoblock,

Låt bli de gamla skrotpumparna!
 
  • Gilla
Sixten76 och 1 till
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Värmepumpsbristen är över!

Att komplettera pellets med luft vatten är inte dumt!
Men jag rekomenderar isf en Panasonic monoblock,

Låt bli de gamla skrotpumparna!
Dessa borde man få installera/köpa själv antar jag, utan att behöva ange något certifikatsnummer för installatör?
 
Visst har flytande kondensering bättre effektivitet, men har man redan 1 eller 2 acktank/tekniktank så skulle jag köra på fast kondensering (ca 45’C). Oftast enklare att fixa själv och bara att elda innan duschen eller badet.

Monoblock har vatten ut till pumpen, så den får man koppla själv. Eller anlita vilken VVSare som helst, monobloc kräver oftast en styrbox också.

Splitpumpar däremot har köldmedium mellan inner och ytterdel som kräver kylcert.

Såg att Nibe har en lite dyrare monoblock med 3-fas pump S2125 som med lätthet kan köra fast kondensering i 50’C även neråt -15’C, cry once…
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.