Hej.
Jag har en 1-polig switch som jag kommer att använda för att slå på / stänga av en sovrumslampa och har problem med att förstå hur man ansluter den. Sladden består av en brun och en blå tråd.

Jag känner till den vanliga ledningsbrytaren för lampa med länk 2 upp och 2 ner.
En 2-polig switch som jag uppfattar som en vanlig trådbrytare med brun tråd till L-ner och vänster pil upp + blå tråd till N-ner och höger pil upp.

På en 1-polig omkopplare tror jag att det bruna kommer att L-ner och vänsterpilen upp, men hur är det med de blå trådarna?
Måste de gå till sitt eget B eller till samma B?
Vad används den riktiga pilen upp för?
Är det säkrare att köpa en 2-polig switch?

Tacksam för hjälp.
 
  • Bakifrån bild på en öppen 1-polig väggströmställare med ledningar och pilmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en sovrumslampa med stickkontakt och sladd?
 
Brytaren på bilden fungera både som enkel brytare, och som trappomkopplare, när man vill tända från mer än en plats i rummet. Funktionen är att L är kopplad till den ena eller nadra pilen, beroende på brytarens läge. Om man alltså använder bara den ena pilen så bryter den strömmen mellan L och pilen.

Anslutningarna med "B" står för blind. Det betyder att de är inte inkooplade på någon funktion i brytaren. Men de kan avändas för att skrva andra trådar, som din blåa neutralledare. Då skall både inkommande neutral och utgående skarvas under samma B. Troligen har du två lägen för trådar i varje kopplingsklämma?

Jag blir lite fundersam över vad du håller på med. Brytaren på bilden ser ut att vara avsedd för fast installation, samtidigt ser vi på bilden en lampsladd i nedre högra hörnet. En sådan kabel får inte anslutas till en fast installerad brytare.
 
Valet av materiel är inte helt korrekt.
Kan vi få en helhetsbild av installationen?
 
roli, hemmapol och snaggletooth, tack så mycket.
hempularen, tack, du har helt rätt, jag har två lägen, precis som du säger.
hempularen och snaggletooth, jag trodde att jag kunde använda en så stor switch även om lampkabeln är mindre. Den är lättare att hitta i mörkret.
Tack till alla för svar.
 
E
På en lampsladd bör du använda en strömbrytare där sladden kan dragavlastas ordentligt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis, Sätt en sladdströmbrytare istället så slipper du stå med en strömförande sladd i näven helt plötsligt. Dessutom är det något du får göra själv, till skillnad mot det du tänkt dig nu ;).
 
Hej.
Här är en ritning på installationen.
Hoppas att det är godkänt.
Tack så mycket för din hjälp.
Ritning som visar installation av en enpolig brytare med kopplingsschema och elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den brytare du tänkt använda monteras normalt i en isolerad dosa på en vägg så att baksidan med strömförande, det vill säga livsfarliga, delar är oåtkomlig. Hur har du tänkt att montera brytaren?
 
B ByggarJon skrev:
Hej.
Här är en ritning på installationen.
Hoppas att det är godkänt.
Tack så mycket för din hjälp.
Nej, det är inte godkänt.
Du måste använda installationskabel t.ex. EQQ eller EQRQ, lampsladd är inte tillåtet att användas på det sättet.
Samt att matande ände av kabeln ansluts fast i t.ex. en kopplingsdosa eller ett vägguttag.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.