Jag har en liten byggteknisk fråga... Jag skall ha 45x220 som ska ligga horisontellt uppe på väggreglarna under hammarbandet. Jag skall alltså fälla in 45x220 längst upp på väggreglarna. Hoppas ni förstår vad jag menar :-?. Nu till min fråga; Var skall jag skarva dessa 220 reglar? Ovanpå en väggregel eller mellan två väggreglar och i så fall skall jag spika fast en kortare bit bakom skarven...
Tacksam för svar från er "riktiga" snickare.. ;)
 
Byggaren skrev:
Den del du ska lägga ovanpå reglarrna kallas hammarband. Den ska skarvas över ett upplag/regel, men eftersom de sällan är mer än 45 mm breda, så blir det inte mycket upplag de får.

Man vill heller inte ha en kortling under skarven mellan reglarna eftersom den ställer till problem när du sen ska isolera mellan väggreglarna upp till hammarbandet.

För att lösa problemet föreslår jag att du förlägger skarven över reglarna och gör den med metoden halvt-i-halvt. Dvs. du sågar bort halva översidan på hammarbandet på en längd av 15 cm och halva undersidan på mötande del, också 15 cm i längd. Lägg sen ihop skarven och spika rakt genom den ner i väggregeln den vilar på. De är bästa metoden även om det innebär lite merarbete. Du får en helt slät undersida och en hållfast skarv. Sätt lite Polyuretanlim på anläggningsytorna och skarven blir lika stark som oskarvad del.


:cool:
Tror du missuppfattade frågan... kolla på Bygga nytts bilder
 
Bob_the_builder
Byggaren skrev:
Betr. ByggaNytts bild ser jag att takstolarna inte står över en stående väggregel. Så brukar man inte göra fackmannamässigt.
Min uppfattning (och jag har varit på ganska många byggen på senare år...) är att det är precis så fackmännen gör för att slippa passa in takstolarna. Det ger helt annan flexibilitet och man slipper vara så förbannat noggrann. Det kostar ju pengar, som bekant...  :)
 
"bygga nytt" rules! Fact. Oerhört imponerad av ditt bygge. DU måste ha en underbar fru alltså som låter dig göra allt och ta den tid det tar. Gissar att du låtit det ta den tid det tar och inte skyndat på.
Fråga till ovanstående, hur lång tid tog det att göra glesen i golvet? Måste tagit massor av tid. Jag funderar på att lägga spårad skiva och spara en massa tid och beskymmer.
Hört att den kostar 400kr/kvm..
För övrigt så lägger man en stånde under hammarbandet idag på de flesta lösvirkeshus. Säger jag med mina lekmannakunskaper. Självlärd..
 
leffe6 skrev:
"bygga nytt" rules! Fact. Oerhört imponerad av ditt bygge. DU måste ha en underbar fru alltså som låter dig göra allt och ta den tid det tar. Gissar att du låtit det ta den tid det tar och inte skyndat på.
Fråga till ovanstående, hur lång tid tog det att göra glesen i golvet? Måste tagit massor av tid. Jag funderar på att lägga spårad skiva och spara en massa tid och beskymmer.
Hört att den kostar 400kr/kvm..
För övrigt så lägger man en stånde under hammarbandet idag på de flesta lösvirkeshus. Säger jag med mina lekmannakunskaper. Självlärd..
:)
Jo, ingen brådska här!

2 man * 3 veckor mätte, sågade, limskruvade glespanel, mätte, ritade, skruvade golvgips....
 
Byggaren skrev:
Jovisst kan man göra så för att slippa vara så noggrann m.m. Men... Om du kikar på ByggaNytts bild en gång till och uppskattar avståendet mellan de stående reglarna, så är det inte avpassat för isoleringen. Det blir det automatiskt med cc 1200 på takstol i förhållande till cc 600 på stående reglar. Därefter passar man in öppningarna och är det då en stående regel i vägen får den avväxlas, men jag kan inte tro att ByggaNytt haft sån otur med placeringen av öppningarna att det skulle vara nödvändigt att ställa en planka på högkant under hammarbandet runt hela huset?  M.a.o. dålig planering på konstruktionsstadiet, för det är väl inte fuskjobb allt som byggs nytt idag?

Köldbryggor vill man ju inte ha för många och att stå och skära till isoleringen med en dålig passning i facken som följd spar varken pengar eller tid.  Därtill går det inte att ha en lika tjock isolering upptill i väggen där plankan stjäl en del av väggtjockleken. Det förfarandet ger m.a.o. ett sämre slutresultat även ur energisynpunkt.


:cool:
När jag stommade så körde jag c/c 60 på alla väggreglar, sen snabbt på med stolar+tak. Fönster/dörr togs ut senare! Så bygger man lösvirke i (regniga) Tullinge ;)

Jag har inte c/c 1200 mellan varje stol beroende på en något komplicerad takkonstruktion - naturligtvis beräknad av en mycket erfaren konstruktör. Det som inte syns på denna bild är att jag även reglade/isolerade ytterligare 45 mm på insidan och la då på en 45*220 till - så ingen risk för ras här inte :cool:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vagg_plast.jpg

Nu har jag totalt 260 mm isolering i väggarna med 2 brutna köldbryggor så då kan jag bjuda på lite extra trä här/där!
 
Byggaren,

Men vad tjänar du i längden på att resa regelstommen på en dag? Jag har fått för mig att man tjänar mest på att göra väggblocken liggande (reglar, gips, spikregel, fasad) i tur och ordning och reser dem och sedan sätter takstolarna. Det är väl lättare att lägga en gipsskiva ner på regelstommen än att hålla upp den mot en vägg. Sparar kroppen oxå. :)

Nyfiken på vad du har att säga ;)

/Nina
 
Jag har provat båda metoderna och kommer vid nästa bygge troligen att göra något i stil med det Byggaren beskriver.
Att bygga liggande väggblock komplett för att sedan resa dem är förvisso praktiskt och visst sparar det ryggen, men det finns några nackdelar man bör tänka på:
- Blocken blir väldigt tunga. Du kan inte flytta dem, än mindre resa dem för hand. Du måste ha tillgång till kran.
- Det är svårt att "i fält" få tillräcklig precision. Blocken måste vara helt vinkelräta och plana. Det går inte att justera i efterhand.
- Du är mer utsatt för vädret under en längre period.

Sen är det inte så jobbigt som man kanske tror att sätta gips utvändigt. Det går rätt kvickt. Och det är bökigare än man tror att krypa kring på en liggande regelstomme och skruva fast gipsplattor.
 
Ja visst håller jag med dig om att det blir tyngre, men nog klarar man av att resa blocken utan kran. Vi hade vårt största block 8,5 meter och den behövdes 4 st till att resa, de övriga ca 4 m långa var vi 2 st på,(Jag och min man). (Förutsatt då att man bara behöver resa blocket och inte flytta det).

Sedan med "precision" som du säger, är regelstommens diagonalmått ok samt att underlaget (plattan) är plan så stabiliserar gipsen och precisionen är lika bra när väggen är rest som den är när den ligger. (Alla prefab klarar ju detta)

Väderbiten håller jag till viss del med om, man får lägga plast över de resta blocken så klarar de sig.

/Nina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.