Hej,

Har läst en hel del trådar om vad folk har för löner och de olika kostnaderna kring husbyggen.

Jag undrar om jag har en sportslig chans att få lån till en tomt samt bygga hus. Tomten kostar 1.3 miljoner och hus har jag inte tittat på något helt seriöst ännu.

Om allt landar på runt 2,5-3 miljoner har jag chans att få detta lån då?

Jag och min fru tjänar 25 000/mån. Inget spar för tillfället. Sparar numera 15 tusen i månaden. Tomten ligger i sthlm...

Finns det en chans eller är det bara att glömma tills vi har en rejäl kontantinsats att komma med???

Mvh
Freddan

 
Det är väl lättare att ta kontakt med din bank eller nån annan bank och få ett lånelöfte på hur mkt ni får låna på er inkomst ....

Inte så många här som kan avgöra det, banken som bestämmer beroende på ER situation.
 
Hej

Det finns säkert möjlighet att låna relativt mycket pengar på era inkomster. Om ni dessutom idag sparar 15 000 kr/mån visar ni att ni klarar att leva på era löner även om ni har ett högt sparande. Sen beror det ju också på hurhögt värdet på fastigheten kan bedömas bli efter ni byggt färdigt. Det enda är att ta kontakt med er bank och diskutera igenom situationen.

/Fredrik
 

M@ZE/
Jo visst kan man gå till banken, men jag ville bara få en liten fingervisning om de kommer att skratta åt oss, eller inte, på banken genom att fråga här :p

fredpers/
Ok, då är det inte helt orimligt alltså. Dags att kontakta banken då :) för lite diskussioner.






 
M
På nästan alla bankers hemsidor finns det kalkyler som du fyller i så ser du ganska enkelt om du har råd eller inte. Normalt så brukar man kunna låna 4 ggr årsinkomsten utan problem. Och det normala är minst 10% i kontantinsats.
 
Har någon erfarenhet om att mindre än 10% räcker som kontantinsats
 

Med era löner behöver ni rimligen inte 10%. Jag med sambo ligger tillsammans ca 2' över er i lön. vi räknar med att lägga 100.000 kontant och får då lån upp till 2,5 milj. (gäller både begagnat / nybygge). Ett tips om banken krånglar: Om ni har snälla föräldrar med pantbrev "över" i sina fastigheter kan detta ge banken den säkerhet de behöver för de sista kronorna och ni kommer undan utan insats...... (borgenärer funkar evt oxå men pantbrev är snäppet vassare).

Lycka till
/Fredde
 
Men är det mest vanligt att 10% krävs som kontantinsats, eller?
 
Ofta kräver banker inte ens någon kontantinsats, man kan få låna hela summan för köpet. Dock är det brukligt att man framför allt vid lite "dyrare" köp kräver en kontantinsats.
 
Vad menar du med lite "dyrare"? vilka summor pratar du om?
 
Hej

Värderingen av huset har stor betydelse för hur mycket lån man får. Är det så att byggkostnaden är 2 Mkr och värderingen 2,5 Mkr (80% av värderingen) får du bottenlån på 100 % av byggkostnaden under förutsättning att din ekonomi klarar den skuldsättningen.

/Fredrik
 
Fredrik,
Man vet väl inte värderingen innnan huset är klart????
 
palsson skrev:
Fredrik,
Man vet väl inte värderingen innnan huset är klart????
Banken kan naturligtvis inte veta värderingen exakt, men de kan göra en grov uppskattning av vad de tror huset kommer att vara värt när huset står klart.
Med tanke på detta kan det var värt att prata med en lokal bank som känner till husområdet väl. Exvis om man (som vi) skall bygga ett hus utanför Göteborg, kanske man inte skall välja en bank i Göteborg centrum, därför att de inte riktigt känner till vad husen är värda i området och därför lägger värderingen på huset på en lägre nivå. I vårt fall skulle det innebära vi skulle få ett litet topplån vilket vi nu slipper.
 
Räkna dock med en riktigt låg värdering. Vårt hus värderades 900.000 lägre innan huset var byggt än när det var någorlunda färdigt. Detta av samma värderingsman. Även nu är huset värderat till c:a 400.000 lägre än dess reella värde. Men iom att det är banken som utser värderingsmannen är det bara att bita ihop och gilla läget och betala för värderingen.

mvh
David
 
Jag tror att banken gör den preliminära värderingen mest för att se att huset inte blir mindre värt än produktionskostnaden. De är bara intresserade av att se att de kan ha huset som garanti för pengarna de lånar ut. När de sedan gör kalkylen så verkar de inte ta hänsyn till att huset kan bli mer värt än vad det kostar att bygga det. De räknar alltså på värsta fallet för att se om eran ekonomi klarar det. Skulle det i slutändan visa sig att huset blir mer värt ser banken bara det som en extra bonus.
Det finns säkert vissa specialfall där banken känner sig väldigt säker på vad huset kommer att bli värt i slutändan men det gäller nog inte för så många byggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.