Har tänkt lägga platon, isolering och sedan träparkett.
Är detta helt OK, eller är man tvungen att "nöja" sig med klinker?
 
Varför är betongen fuktig?

Kan kräva ventilerad platon = dyrt........
 
Det är i en källare med platta på mark så fukten kommer underifrån. Har flytspacklat den ojämna betongytan i vintras så fukten därifrån borde vara borta nu.
 
Kommer det markfukt underifrån så stoppar nog inte spacklet det. Frågan är hur fort fukten tränger upp och om det behövs ventilerat undergolv eller ej.

Är plattan isolerad?
 
  • Gilla
Roos90
  • Laddar…
Jag menar bara att spacklet i sig har torkat. Deta skall vara av en speciell typ som släpper igenom fukten så att ingen fukt koncentreras under spacklet.
Frågan jag tvekar på är om det räcker med en vanlig platon-golv installation (utan fläkt), eller om jag skall skita i trägolv och lägga klinker.
Ytan är 30kvm och plattan har varken isolering eller diffusionsspärr. Isolering planerar jag lägga på platonmattan oavsett golvtyp.
 
En gång i tiden lade jag brädgolv och laminatgolv i några rum i en källare med fuktig betong under
Då det understa lagret bestog av platonmatta fungerade det utmärkt anda tills pannan gick sönder samtidigt som golvbrunnen under pannan var igensatt :-/
Då golven bröts upp kunde jag konstatera att det inte var några problem alls med fukt i trägolvet annat än den sjö som skapades av pannvattnet...
Försäkringsbolaget använde f.ö samma metod som jag hade använt då de lade i de nya golven. Tänk bara på att använda distansklossar till golvsocklarna så att du får lite luftcirkulation!!
 
Vi har samma funderingar , men jag har övertygat min fru om att klinker , dvs. oorganiska mtrl, i källaren är det bästa. Att sätta en Platonmatta och tro att den utan fläkt kan få cirkulation är nog inte att rekommendera, men lite i kanterna blir det antagligen så att det är nog bättre än vanlig plast.

Jag skulle köra med klinker för att slippa massa otrevligheter i framtiden, man märker oftast inte byggfelen förrän efter 10 år ;)
 
robbanl skrev:
Vi har samma funderingar , men jag har övertygat min fru om att klinker , dvs. oorganiska mtrl,  i källaren är det bästa.
Klok beslut :)
gaia
 
Om man VET att det kommer fukt underifrån, tycker jag det vettigaste verkar vara att lägga klinker och låta fukten vandra. Det blir alltid problem på ett eller annat vis då man försöker sätta sig emot naturen... Alternativt lägga isolering UNDER plattan, med det gissar jag är lite overkill i ditt läge. Lycka till, berätta hur du gjorde!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.