du behöver inte den termostaten som ska skydda golvvärmen, denna inställning gör du i värmepumpen istället
 
Måste ju vara något fatalt fel när man måste köra ut över 40 grader i ett nytt hus! Själv körde jag ut maximalt 43 då det var -28 grader kallt ute och då anser jag inte min isolering vara världsbäst (snarare tvärtom) och troligen är den väldigt långt från TS NYA isolering (har drygt 19 grader inne).

Tror faktist att du bör få dit någon att titta för precis som Carman påpekar så får du usel verkningsgrad på pumpen när den tvingas göra så varmt vatten.
 
Bästa sättet att hålla låg framledningstempratur är att inte ha termostater
 
Ska tillägga att jag har tagit bort termostaterna sedan en månad tillbaka.
Jag har haft två personer här från Nibe som har konstaterat att pumpen fungerar precis som den ska och sedan har jag haft hit en rörmokare som kollade alla rör och inställningar samtidigt som han bytte en felaktig shunt.
Detta skedde dock i Maj förra året då det inte var några större behov av värme, så det var ju givet att man fick vänta innan man fick se om det fungerade som det skulle.
 
vad ska man ha för delta-t på din golvvärme?

jag skule vilja att systemet så ut såhär.

Från värmepumpen till en stor golvvärmefördelare (bara en stor förgrening för alla golvvärmerör, ingen cirkulationspump, termostater eller andra saker alls)
Från fördelaren går samtliga av husets golvvärme rör.
På rturen på alla golvvärme slingor kan du sen strypa flödet inviduellt för varje slinga.
sen tilbaka till värmepumpen med sin inbyggda cirkulationspump.

all annat tjafs behövs ju bara om man blandar radiatorer & golvvärme, eller om man har ett värme system som inte har utegivare.
 
CarMan skrev:
vad ska man ha för delta-t på din golvvärme?

jag skule vilja att systemet så ut såhär.

Från värmepumpen till en stor golvvärmefördelare (bara en stor förgrening för alla golvvärmerör, ingen cirkulationspump, termostater eller andra saker alls)
Från fördelaren går samtliga av husets golvvärme rör.
På rturen på alla golvvärme slingor kan du sen strypa flödet inviduellt för varje slinga.
sen tilbaka till värmepumpen med sin inbyggda cirkulationspump.

all annat tjafs behövs ju bara om man blandar radiatorer & golvvärme, eller om man har ett värme system som inte har utegivare.
exakt som carman beskriver ovan har jag i vårt stenhus, värmer 200m2 med 6kw bergvärme och tillsammans med varmvatten förbrukar värmepumpen ca 4000kwh, iof med hjälp av ftx vent men ändå.
framledningstemp vid -15 ute och 21 inne är 34 grader, 24h om dygnet.
 
Som bilden visar så undrar jag vad detta är?
Såg att det droppade lite vid den ventilen så jag justerade lite och då tycker jag nästan att det fungerar lite bättre. Vet inte om det är inbillning.
Vad är det för någonting och hur ska den vara inställd?
 
  • Uponor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur går det med värmen?

Har haft folk här och tittat på uppvärmningen och har fått veta att man måste köra väldigt hög temp på golvvärmen för att det ska värma tillräckligt.
Vi har ju, precis som du, golvvärmen i bjälklaget och det blir ju lite annorlunda då..

Fick också veta att de analoga tempmätarna(upnor) som sitter i fördelarskåpet på tillopp och retur visar för mycket(glädjemätare). När jag sett att tempen varit upp mot 60 grader så har den i själva verket kanske varit "bara" 50 grader.
Det låter ju för mig som väldigt högt för ett golvvärmesystem. Men tydligen måste man köra hög temp med denna konstruktion...

Så nu kör vi på värmekurva 9 och pannan vill köra ut 56 grader på slingorna. Mätarna i fördelarskåpet står och slår i botten hela tiden(60 grader) men de sa att vi måste lita på pannan. Om beräknad framledningstemp är 56 så får vi lita på att det stämmer.

Just nu är det -20 grader ute och vi har knappt 24grader inomhus. Måste nog dra ner lite grand...
 
men varför har ni instalerat en pucher? är det inte bättre att köra direkt mot värmepumpen.

jag kan inte förstå att det går åt så hög temptatur.
om man tittar på radiator ytan ett golv ger så borde det blir väldigt låg tempratur, även om det blir en del förluster.

jag tror "experterna" har fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.