Hej,

jag har tillverkat några skåpluckor i MDF som jag lackat med vanlig snickeri lackfärg (Nordsjö Sadolin Snickerilack halvmatt oljebaserad). Bilderna är efter andra strykningen (krävs minst en till, men det är inte det som är grejen). Jag har strukit ut färgen med en liten skumgummiroller och sen slätstrukit med en finhårig lackpensel (heter nåt med silktip).

Strukturen blir något vågig, vilket jag antar beror på att färgen är lite ojämnt fördelad, men det gör mig inte så mycket, utan det som jag är missnöjd är en mängd små små "prickar". Det är någonting som gör att det reser sig små små irriterande saker när färgen torkat som känns som strävt när man drar handen över den torkade ytan.

Att det gör så första gången är ju inte så konstigt med lite fibrer som reser sig i materialet, men jag har slipat med fint sandpapper mellan (maskin excenter, 240 papper) och rengjort med målartvätt innan andra strykningen... så vad beror nu detta på? Är det helt enkelt damm som finns i rummet (som man inte direkt märker) eller är det nåt annat? Några bra tips? Håller till i garaget och med tanke på att jag faktiskt slipat strax innan så kan det ju finnas dammpartiklar i rummet... eller är det träfibrer som reser sig trots att det är andra strykningen?

Har försökt fota lite... det syns bäst när man låter en lampa skina på ytan... rakt framifrån syns det inte alls...

//Kalle
 
  • DSC_6021 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_6022 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du är inne på rätt spår med att det är damm. Inte helt enkelt att komma ifrån. Finns ju i luften och säkerligen även i rollern och penseln. Vet hur grinig man blir när man står där.

Jag å andra sidan trodde att det är bara jag som råkar ut för det problemet och att alla andras målningar är helt dammfria och perfekta...
 
För mycket länge sedan fuskade jag lite i garaget med billack och använde då klibbduk för att få bort det siste slipdammet, såg ut som vanlig gasbinda dränkt med något klibbigt.
 
Jag målade oxå mina luckor med skumgummiroller. De problem jag upptäckte var dels att det hamnade små skräppartiklar i färgen, dels att om jag inte hade tillräckligt med färg i rollern blev det små luftbubblor efter draget. Skräppartiklarna fick jag helt enkelt peta bort o köra över med rollern igen. Bubblorna blåste jag på sa att de sprack och färgen flöt ut. Jag använde inte pensel att dra med efteråt.

Jag lät dammet lägga sig mellan slipning o målning
 
Om du inte sprutmålar så funkar badrummet rätt bra som arbetsplats,
Bär ut allt därifrån, städa och spola väggar å golv, det blir en hyffsat dammfri miljö.
Bär in det som ska målas och skrid till verket, medans väggarna fortfarande är fuktiga
Glöm inte täcka golvet,
 
Ok. Låter som om det där med damm helt klart är mer kritiskt än vad jag kanske trodde från början...!

Det där med att utrymma badrummet låter lite väl krångligt för min del, dessutom så luktar ju inte lösningsmedlen så gott (småbarn hälsorisk osv)... i garaget har jag en liten utsugsfläkt så där försvinner ångorna efter nån timme...

Jag ska testa till nästa strykning att dammsuga golv osv efter en liten slipning och sen låta dammet lägga sig typ ett dygn och sen måla enligt tidigare metod.

Jag har också märkt att det kan bli små färgbubblor av skummgummirollern, men dessa tycker jag frösvinner efter slätstrykningen... men man kanske skulle satsa på en lite bättre (dyrare) roller med kort behåring istället?

//Kalle
 
Nej inte korthårig roller. Har målat själv på detta sätt och slätade inte av med pensel bara skumgummiroller. Kolla bara så rollen inte löser upp sig i färgen. 240 papper känns lite grovt när vi jagar finish. Dammet är boven i dramat, du har damm kvar på luckorna med all säkerhet.
 
Att måla med samma finnish som en proffsmålare är mycket svårt. Rummet måste vara HELT damfritt! Damsug allt, inklusive det du skall måla flera ggr. Helst skall luften som kommer ut från damsugaren inte blåsas in i rummet (den rör bara upp luften). När du tror det är damfritt, gör det en gång till...

Sist men inte minst viktigt, filtrera färgen. En liten klump eller liknande så är det kört...
 
Att filtrera nyinköpt färg är onödigt. Jag hade blåst rent luckurna med tryckluft utomhus, sen lägga på färgen både horisontellt och vertikalt så att färgen fördelar sig likt på hela luckan med en korthårig roller som jag tvättat ut och avslutningsvis slätat med en bred moddler. 240 papper mellan omgångarna räcker alldeles utomordentligt.
 
Har du värme i garaget går det naturligtvis att vattenbegjuta golv och väggar där med
Inga mängder menas, utan en så dimmig stråle som möjligt ( som av en blomspruta helst) lite snabbt med slangen,
Efter att ha dammsugit enligt ovan.. 12 ggr
Skippa utsugsfläkten, den kommer bara att röra upp damm för dig..
Utomhus brukar också funka bra, men det är väl något kallt just nu...
 
Redigerat:
Ok, när jag säger garage så menar jag det rum som den tidigare husägaren parkerade sin bil. Jag har aldrig haft bilen där och nu är dessutom väggarna täckta av allt stuff som man behöver (enligt mitt tycke, inte frugans), verktyg och bra-ha-saker samt en vägg med virkesupplag... :)... så det där med att vattenbegjuta väggar blir nog knivigt...

Men däremot kanske det kan fungera med att hänga upp plast från taket runt själva målarbordet? Plast drar väl dessutom åt sig lite dammpartiklar iom den statiska elektriciteten som gärna uppstår? Och sen dammsuga tio gånger och spraya med vatten därinne? Det låter inte allt för krångligt faktiskt...!

Nu är jag inte ute efter ett perfekt billacksresultat, men när vi ändå pratar om det här... förutom de små knottrorna som vi ju i princip beslutat är dammrelaterade så är ju färgen något "vågig" i strukturen... beror det på att jag strukit på för lite färg så den inte kunnat flyta ut tillräckligt jämnt av sig själv?

//Kalle
 
I bland får man "labba" lite med färgen. Prova på ett annat ställe o stryk på rejälvt och se hur det blir. Bara med roller. Om det är vattenbaserad färg så "stänger" den sig ganska snabbt, dvs du får strycka på och sendan låta det vara. Försöker du "rätta" till något kan det bli värre.

Ibland kan man behöva späda färgen något för att sen skall flyta ut bra.
 
Som sagt. Jag hade blåst rent luckurna med tryckluft utomhus, sen lägga på färgen både horisontellt och vertikalt så att färgen fördelar sig likt på hela luckan med en korthårig roller som jag tvättat ut och avslutningsvis slätat med en bred moddler. 240 papper mellan omgångarna räcker alldeles utomordentligt. detta är vad vi gör på våran firma till som som väljer den behandlingen. Vill man få "nykänsla" ska man lämna in på lackering.
 
Hur förvarar ni skumgummirollern mellan målningarna? Fungerar det att lägga den i vatten? Jag skall nämligen också måla mina köksluckor med oljebaserad lackfärg... Tacksam för tips.
 
Mäster skrev:
Om du inte sprutmålar så funkar badrummet rätt bra som arbetsplats,
Bär ut allt därifrån, städa och spola väggar å golv, det blir en hyffsat dammfri miljö.
Bär in det som ska målas och skrid till verket, medans väggarna fortfarande är fuktiga
Glöm inte täcka golvet,
Det blir många konstiga inlägg, och säkert inte lätt för den som söker råd, att sortera ut vad som är rätt eller fel. En fuktig miljö, är nog det sämsta man kan måla i..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.