Skillnaden på de 10000 och de 2 miljonerna är ju att 10-tusenlappen ska man hosta upp "kontant" men de andra pengarna betalar man lite lagom mycket varje månad. Inte så kul att behöva lägga ut fler tusenlappar än nödvändigt på el när man har en jälka massa annat som kostar i det läget!
 
BiFuel skrev:
Skillnaden på de 10000 och de 2 miljonerna är ju att 10-tusenlappen ska man hosta upp "kontant" men de andra pengarna betalar man lite lagom mycket varje månad. Inte så kul att behöva lägga ut fler tusenlappar än nödvändigt på el när man har en jälka massa annat som kostar i det läget!
Japp, exakt!
 
W
BiFuel skrev:
Skillnaden på de 10000 och de 2 miljonerna är ju att 10-tusenlappen ska man hosta upp "kontant" men de andra pengarna betalar man lite lagom mycket varje månad. Inte så kul att behöva lägga ut fler tusenlappar än nödvändigt på el när man har en jälka massa annat som kostar i det läget!
Det e ju enbart för att ni har det upplägget. man behöver ju inte ha det så utan det kan ju bakas in i totalen såklart.
 
Luftvärmepump på harald som man monterar själv? Efter bygget är klart kan man ju sätta in den i bilgaraget eller nått.. Aja vid 16 minus är den inte så mycket att ha ändå.
 
BiFuel skrev:
Skillnaden på de 10000 och de 2 miljonerna är ju att 10-tusenlappen ska man hosta upp "kontant" men de andra pengarna betalar man lite lagom mycket varje månad. Inte så kul att behöva lägga ut fler tusenlappar än nödvändigt på el när man har en jälka massa annat som kostar i det läget!
Är det inte det man har byggkreditiv för? :confused:
 
JanneT5 skrev:
Luftvärmepump på harald som man monterar själv? Efter bygget är klart kan man ju sätta in den i bilgaraget eller nått.. Aja vid 16 minus är den inte så mycket att ha ändå.
Efter 1 Januari får man inte montera värmepumpar själv, eller rättare sagt, man får inte installera dessa om man inte är certifierad. Det har diskuterats i en annan tråd på forumet såg jag nu men för mig var det en nyhet tills i förrgår. Kan säkert finnas fler som inte känner till det. Kan, teoretiskt, ge två års fängelse läste jag...
 
Nyfniken skrev:
Är det inte det man har byggkreditiv för? :confused:
Inte vet jag, jag har aldrig byggt hus :blushing: Jag försökte mig bara på en tolkning till varför man inte vill ha elräkningar på 10-tusentals kronor. Sedan resonerar i alla fall jag så att även bolån ska betalas tillbaka förr eller senare. De tusenlapparna som går att spara på el går att lägga på nåt roligare.
 
Jo, man betalar in elfakturan som byggkreditiv.
 
Lostorp skrev:
Efter 1 Januari får man inte montera värmepumpar själv, eller rättare sagt, man får inte installera dessa om man inte är certifierad. Det har diskuterats i en annan tråd på forumet såg jag nu men för mig var det en nyhet tills i förrgår. Kan säkert finnas fler som inte känner till det. Kan, teoretiskt, ge två års fängelse läste jag...
Finns många sk brott som enligt lag KAN ge fängelse men aldrig lett till det trots att lagen kan ha funnits i många år. Som tur är inser väl rättsväsendet (än så länge) det absurda i att ge fängelse för en sådan skitsak när det finns mördare som får samma straff, och ibland inte särskilt mkt längre heller.
 
BiFuel skrev:
Sedan resonerar i alla fall jag så att även bolån ska betalas tillbaka förr eller senare. De tusenlapparna som går att spara på el går att lägga på nåt roligare.
Så resonerar jag med. 1000 kr är alltid 1000 kr, oavsett om de är del i något större eller ej.
 
Håller med, 1000kr är 1000kr så varför väljer man att bygga huset på smällkalla vintern om man inte vill betala vad det kostar?
Alternativet är att man slänger upp en provisorisk vedpanna med en aerotemper som man eldar allt byggspill i och slipper både deponikostnad och en stor del av elvärmen.
10kw fläkten kan man ju ställa på 15grader med termostaten som backup när man inte kan/vill elda.

Allt handlar faktiskt om engagemang om man vill spara in men vill eller kan man inte göra det så får man faktiskt räkna med att det kostar en bra slant runtikring ett bygge tyvärr.

Att springa och stänga av värmen eller sänka den är vansinne eftersom det kan skapa smärre katastrofer, har sett exempel där man fått göra om spacklingar och golvläggningar mm pga sådan, alternativt 8man som står en hel dag och väntar på att ytskikten ska komma upp i rätt arbetstemperatur igen och det lär inte bli gratis.
Sedan har man ju sett exempel när golvvärmen frös sönder i ngt avgränsat rum för att tempen sänktes till 10grader mitt i huset vilket gav resultatet att ytterhörnen hamnade under 0-sträcket under en julhelg.

Tänk också på att ingen försäkring täcker sådant heller eftersom det är självförvållat.
 
Kan man inte köra med dieselvärmare?

Kanske länken fungerar.

http://www.verktygsboden.se/?id=80193

En 15kW förbrukar ca 1.22 l diesel i timmen.
Knappt 90 öre per 1 kWh. Det måste vara billigare än elen!
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Kan man inte köra med dieselvärmare?


En 15kW förbrukar ca 1.22 l diesel i timmen.
Knappt 90 öre per 1 kWh. Det måste vara billigare än elen!

Det ser inte ut att vara något avgasrör på den, är det meningen att man
skall blåsa ut avgaserna inomhus?
 
Peter2400 skrev:
Det ser inte ut att vara något avgasrör på den, är det meningen att man
skall blåsa ut avgaserna inomhus?
Vet inte hur de funkar. Men avgasrör är ett litet problem. Ett rör ut. Det har jag då jag lagar min bil i garaget med motor på. Skulle jag bygga idag, hade jag garanterat satsat på en diesel värmare.
 
Peter2400 skrev:
Det ser inte ut att vara något avgasrör på den, är det meningen att man
skall blåsa ut avgaserna inomhus?
Haha. Där fick du mig. Avgasrör. Den blåser ut LÅGA!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.