Nu kommer jag med en sån fråga som många andra också verkar ställa. Vi har varit hos Noblessa och fått vårat kök uppritat, så nu undrar jag om nån har några åsikter om vår lösning är bra eller om ni har några tips på förbättringar.

Vi har valt vita högblanka luckor och massiva bänkskivor i valnöt. Dock har vi lite problem med ett hörn som vi inte vet riktigt vad vi ska ha för något i. Skåp, öppna hyllor (som på bilden) eller nåt jalusiskåp....

Tacksam för åsikter om planering och om Noblessa..........

 
  • namnls_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild nr2
 
  • 1_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild nr3
 
  • 2_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första jag vill säga är att det ser väldigt snyggt ut!

Några saker jag funderar över:
Sätt en ho i köksön! Om du tänker efter så behövs vatten ofta i matlagning eller så ska man hälla bort vatten och då är det himla skönt att ha ho nära och slippa vända sig om hållandes grytor med hett vatten i. Du slipper oxå spilla på golvet. Så om det går lösa rent tekniskt med rör och så, så skulle jag satsa på en ho där.

Om ni ändå inte vill ha ho skulle jag fundera på att centrera hällen på ön, just nu ser den lite intrykt ut mot ugnen och så har du bara avställning på ena sidan. Det går kanske att göra så med ho där oxå.

Öppna hyllor är snyggt, men tänk igenom vad ni ska ha där, om det verkar praktiskt för er och tänk oxå på att i kök får allt som står framme snart en hinna av fett över sig som det fastnar damm i...

Går det att placera hon på den andra bänken så att den kommer mitt för ett fönster, tex det höga. Jag tror det skulle ge mer harmoni, just det stör i alla fall mig.

Nedan ser du en bild från vårt kök med en ö som liknar er lite, vår är 180 cm bred.

Lycka till!

/FlitigaLisa

PS Blir det ett Trivselhus??
 
  • Jrna_14_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle vara roligt att få reda på vad du har fått för offert på detta kök?
 
Hej
Tack så mycket för dina åsikter. I orginal husritningen ingår det en ho i köksön och vi har funderat om vi behöver det, men man kanske ska ha det ändå....

Det där med att centrera "diskbänken" så man får blandaren mitt framför det stående fönstret är nog smart. Det blir nog mer symmetriskt då skulle jag tro.

Priset vi fick på köket utan vitvaror är 96000:-. Vi tycker det är väldigt billigt med tanke på att vi valde valnöt och nästan bara lådor...

Vitvarorna ingår i husleveransen och det blir som på ritningen, rostfria från Siemens.

Ja vi ska bygga ett trivselhus arkitektens skiss 519 om vi inte får problem vid bygglovet. Ingen detaljplan där vi ska bygga så det är egentligen bara grannen som kan tycka att huset ser konstigt ut men jag tror inte det blir några problem.

Det kök ser riktigt fint ut. Vad har du valt för leverantör och material?

mvh
 
Vårt kök kommer från Tibrokök, det är ek med vad de kallar s-lack, dvs lite vitt pigment i så det inte blir så gult med tiden. Bänkskivan är Virrvarr från Pegon med alukant.

Vi har oxå ett Trivselhus, arkitektensskiss 521 fast med pulpettak, spegelvänt och tusen andra ändringar!!

Givetvis behöver du inte ta dina vitvaror från TH, vi köpte egna för att då kunde inte TH leverera alu.

/FlitigaLisa
 
Ser att ni har valt nästan bara breda lådor. Fördelen är att de är lättare att stuva, nackdelen är att de är mer i vägen om man är flera som lagar mat. Så fort en låda skall öppnas så är risken stor att flera behöver flytta på sig. Jag var från början inne på 80 lådor då det verkar vara modernt nu, men efter råd från en köksplanerare gick jag ner på 60 lådor istället.

Tompa
 
Oh ett 521 med pulpet, det tänkte vi också i början. Du har inga bilder att skicka eller nån hemsida? Skulle vara intressant att se.... Nu blir det förstorat 519 på 156 kvm istället.

Ja TH hade väl Tibro innan dom började med Kvänum. Vi valde bort Kvänum direkt efter att vi börjat ändra i orginalköket så att det skulle se ut som det vi nu tänkt oss. Hos Kvänum skulle det hamna på runt 200000:- tror jag det va...... :-[

För vår del angående vitvarorna så passar Siemens alu- vitvaror perfekt och TH har ju bra rabatter också så det blir nog till att köpa genom dom.

Men som sagt skulle vara jättekul att se några bilder på huset.

mvh
 
Tompa01
Ja det är sant det där med lådor. Men de är ju mer praktiska om man ska åt prylar som ligger längst in. Har man skåp får man krypa på knäna och gräva längst bak....... :-[

Men de tar som sagt mer plats. Vad har du för kök själv?

mvh

 
Tompa01 skrev:
Ser att ni har valt nästan bara breda lådor. Fördelen är att de är lättare att stuva, nackdelen är att de är mer i vägen om man är flera som lagar mat. Så fort en låda skall öppnas så är risken stor att flera behöver flytta på sig. Jag var från början inne på 80 lådor då det verkar vara modernt nu, men efter råd från en köksplanerare gick jag ner på 60 lådor istället.

Tompa
Visst kan det vara så med breda lådor men helt klar tycker jag fördelarna är fler. Vi har haft så här breda lådor i två år nu och är nöjda. Har man, som vi, ett rymligt kök märker man inte dessa problem så mycket. Enda gånger skulle vara när diskmaskin och lådor på ön är öppna samtidigt som mer än en person "springer runt" i köksdelen...
 
Douglas skrev:
Vad har du för kök själv?

Efter att ha tittat på många varianter valde vi ett Ikea Duvbo. Vi bygger om en gammal sal till kök,  8,5x4,7m. Vi har valt bara 60 lådor utom under hörnspisen där vi har ett 60 skåp med utdragbara galler. (+ ett 80 skåp under diskbaljorna samt ett 20 skåp för brickor) Eftersom köket blir stort så gjorde vi även djupare bänkar, 73cm. Däremot ligger köket fortfarande i kartonger då jag först skall få klart badrummet.

Tompa

 
OK då vet du vad du har att göra närmaste tiden då om köket bara ligger lådor.... ;)

Jäklar vad stort kök du kommer få då. 40 kvm är inte illa!!!

Ja vi ska träffa nästa köksleverantör på listan idag och se vad dom säger om vår lösning. HTH.

Tack för synpunkterna och lycka till med köket.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.