Varför valde ni denna platsättare från början?
Anledningen till frågan är hur man kan slippa dessa framåt.
 
T
Förstår inte riktigt problemet med ROT-avdraget, detta dras ju direkt på fakturan, alltså du behöver inte själv ansöka om det.

Och ROT-avdraget kommer att gälla nästa år också.
 
pbengtsson skrev:
Varför valde ni denna platsättare från början?
Anledningen till frågan är hur man kan slippa dessa framåt.
Vi valde inte plattsättare. Vi anlitade en firma som totalrenoverade badrummet från grunden. Tyvärr var deras ordinarie plattsättare sjukskriven och de anlitade i sin tur en klåpare som uppenbarligen inte visste vad han höll på med. Badrummet ska slutbesiktigas i mellandagarna sägs det så vi får väl se vad han säger när jag påpekar alla fel.


tank77 skrev:
Förstår inte riktigt problemet med ROT-avdraget, detta dras ju direkt på fakturan, alltså du behöver inte själv ansöka om det.

Och ROT-avdraget kommer att gälla nästa år också.
Japp, men tydligen måste fakturan vara betald i år för att vi ska kunna nyttja årets rotavdrag. Stämmer detta eller är det ett sätt för firman att få oss att betala snabbt?

Ja, det gäller nästa år med, men det rotavdraget hade vi tänkt nyttja till annat.
 
Jag bifogar ytterligare en bild. Som ni ser har de lyckats sätta duschen ca 30mm förskjuten vilket inte blir sådär jättesnyggt mot golvet. Detta kan vi ju inte skylla på kakelsättaren utan på någon annan klåpare som inte kan mäta ordentligt.

dusch.jpg

//Linus
 
Thomas59
tank77 skrev:
Förstår inte riktigt problemet med ROT-avdraget, detta dras ju direkt på fakturan, alltså du behöver inte själv ansöka om det.

Och ROT-avdraget kommer att gälla nästa år också.
Du har så rätt. Är, precis som jag skrev, inte så insatt i ROT-problematiken. Fick en VP-installerad i våras och då tipsade firman om att jämka för rotavdraget. Det var ju innan ROT drogs direkt på fakturan. Nu struntade jag iofs i att jämka men det hade ju givetvis gått bra.

Nu är läget annorlunda.
 
Thomas59
Såg din sista bild från duschen. Det ser ju inte snyggt ut men det är en annan sak jag undrar då jag ser bilden. Har plattis lagt mjukfog i skarven mellan golv och vägg? Svårt att se men om så är fallet är det inte heller helt ok!
 
T
Limponen skrev:
Jag bifogar ytterligare en bild. Som ni ser har de lyckats sätta duschen ca 30mm förskjuten vilket inte blir sådär jättesnyggt mot golvet. Detta kan vi ju inte skylla på kakelsättaren utan på någon annan klåpare som inte kan mäta ordentligt.

[bild]

//Linus
Nja, det är ju plattis som väljer om plattorna på golvet ska linjera med mosaiken på väggen, givetvis endast om det är någorlunda samma mått på respektive platta.

Men allt sådant borde gås igenom innan han börjar sätta plattorna. Likadant med fönstret som borde ha diskuterats innan. Antingen ett smalare fönster eller en duschdörrsanordning som täcker fönstret medans man duschar.
 
Thomas59 skrev:
Såg din sista bild från duschen. Det ser ju inte snyggt ut men det är en annan sak jag undrar då jag ser bilden. Har plattis lagt mjukfog i skarven mellan golv och vägg? Svårt att se men om så är fallet är det inte heller helt ok!
Det är silikon som syns i skarven, huruvida det är mjukfog eller inte därunder kan jag inte svara på tyvärr.

tank77 skrev:
Nja, det är ju plattis som väljer om plattorna på golvet ska linjera med mosaiken på väggen, givetvis endast om det är någorlunda samma mått på respektive platta.

Men allt sådant borde gås igenom innan han börjar sätta plattorna. Likadant med fönstret som borde ha diskuterats innan. Antingen ett smalare fönster eller en duschdörrsanordning som täcker fönstret medans man duschar.
Nja, om rördragaren hade placerat duschen i mitten som det var tänkt hade mosaiken hamnat i linje med plattorna. Inget plattsättaren kunde göra något åt som sagt utan rördragaren som inte mätt ordentligt.

Ang. fönstret frågade jag om det behövde bytas och att det isåfall var helt ok. Detta var inte nödvändigt enligt hantverkaren utan det skulle bli bra såhär. Ville bara höra er åsikt om det verkligen är godkänt. Jag bifogar en bild på hur det är placerat nu. Svårt att lösa med en duschdörrsanordning tror jag.

fonster4.jpg

//Linus
 
Thomas59
Limponen skrev:
Det är silikon som syns i skarven, huruvida det är mjukfog eller inte därunder kan jag inte svara på tyvärr.



Nja, om rördragaren hade placerat duschen i mitten som det var tänkt hade mosaiken hamnat i linje med plattorna. Inget plattsättaren kunde göra något åt som sagt utan rördragaren som inte mätt ordentligt.

Ang. fönstret frågade jag om det behövde bytas och att det isåfall var helt ok. Detta var inte nödvändigt enligt hantverkaren utan det skulle bli bra såhär. Ville bara höra er åsikt om det verkligen är godkänt. Jag bifogar en bild på hur det är placerat nu. Svårt att lösa med en duschdörrsanordning tror jag.

[bild]

//Linus
Ok tyckte väl att det såg ut som silikon (=mjukfog) och då är det knappas vanlig stumfog under och således inte ok det heller.

Man kan i teorin lägga mjukfog i vägg/golvskarv om man lägger den så att den inte bottnar men i praktiken är det knappast möjligt och med den mängden som plattis verkar ha kletat på ser det knappast ut som om han funderat i banor kring "det ska inte bottna, det ska inte bottna, det ska inte bottna".

Bottnar mjukfogen hindrar den fuktvandringen ner mot golvbrunnen och vatten/fukt kan således bli stående bakom plattorna. Knappast någon katastrof om tätskiktet är ok MEN det kan med tiden ge upphov till "källarlukt" om man har otur. I väggen har du ju inte värme så det kan ta väldigt lång tid att torka upp.

Nu ska man inte överdriva riskerna med fukt bakom plattor. Duschar man dagligen kommer det aldrig att vara riktigt torrt. I alla fall inte under golvklinkers men med "fritt flöde" mot golvbrunnen byts i alla fall vattnet, kan man säga, så lukt blir sällan ett problem.

Hmmm, host! ska man vara petig så ser jag nu att plattis inte centrerat plattorna på fönsterväggen. Det hör väl till "god ton" att man gör det om inte andra saker talar mkt starkt för att det är ett sämre alternativ. Tycker det borde ha varit särskilt viktigt med tanke på att duschen ju bygger lite på symetrin i dubbelduschen.

Ska man se det positivt så har plattis fört in lite liv i det annars stela och teknokratiskt designade duschurymmet genom att kakla som en kråka på jästa rönnbär..........not!
 
Redigerat:
Ang. ROT-avdraget så hittade jag detta på skatteverkets hemsida:

"Du kan bara få skattereduktion med belopp som du har betalat under året. Om arbetet utförs i december 2009 men du betalar fakturan i januari 2010 kommer den preliminära skattereduktionen att komma med i deklarationen som du lämnar 2011."

Om vi inte betalar i år dras det på nästa års rotavdrag, och då kan vi såklart inte nyttja det för projekt som vi tänkte genomföra under 2010. Känns som pest eller kolera. Jag vill ju såklart nyttja både årets och nästa års avdrag, men jag vill heller inte betala innan arbetet är korrekt utfört.

//Linus
 
Redigerat:
Tack igen för alla bra svar!

Jag måste sätta mig imorgon och skriva ner alla synpunkter ni lämnat så jag kan ta upp dessa under slutbesiktningen. Känner mig lite gnällig, men va fan, betalar man för ett proffs ska det vara proffsigt utfört!

//Linus
 
Limponen skrev:
Det är silikon som syns i skarven, huruvida det är mjukfog eller inte därunder kan jag inte svara på tyvärr.
Silicon är detsamma som mjukfog i detta fallet.

Med den senaste bilden du bifogat kan man ju bara konstatera att det var en väldigt ovanlig lösning med två duschar och två brunnar "i ett"...
Förstår inte riktigt vitsen med detta, men det finns väl antagligen en baktanke.:blushing:

Dock är det ju ännu mycket sämre att de inte lyckats göra en likvärdig lösning runt brunnarna när man nu får se att de är placerade så nära varandra.

Dessutom ser det ju ut som att fönstret sitter mitt på väggen och som att plattorna mycket väl kunde gått jämnt upp genom att man centrerat efter fönstret.
Dessutom kanske det t.o.m hade gått att sätta dem efter fönstret både på bredden och höjden då måtten ser ut att stämma med detta.
Då hade det ju blivit mycket mycket snyggare.
Dock är detta svårt att till 100% avgöra via foto.

Personligen hade jag ALDRIG accepterat detta arbetet ! q(;^;)p
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Silicon är detsamma som mjukfog i detta fallet.

Med den senaste bilden du bifogat kan man ju bara konstatera att det var en väldigt ovanlig lösning med två duschar och två brunnar "i ett"...
Förstår inte riktigt vitsen med detta, men det finns väl antagligen en baktanke.:blushing:

Dock är det ju ännu mycket sämre att de inte lyckats göra en likvärdig lösning runt brunnarna när man nu får se att de är placerade så nära varandra.

Personligen hade jag ALDRIG accepterat detta arbetet ! q(;^;)p
Vi tänkte väl som så att vi är ju fortfarande unga och snygga och då kan det vara trevligt att duscha ihop. :)

Att silikon och mjukfog är samma sak borde jag ju fattat, det hörs ju lixom på namnet. Men den bjuder jag på! Jag är nybörjare på att vara husägare! :)

//Linus
 
Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Silicon är detsamma som mjukfog i detta fallet.

Med den senaste bilden du bifogat kan man ju bara konstatera att det var en väldigt ovanlig lösning med två duschar och två brunnar "i ett"...
Förstår inte riktigt vitsen med detta, men det finns väl antagligen en baktanke.:blushing:

Dock är det ju ännu mycket sämre att de inte lyckats göra en likvärdig lösning runt brunnarna när man nu får se att de är placerade så nära varandra.

Personligen hade jag ALDRIG accepterat detta arbetet ! q(;^;)p
Ha, satt och tittade på bilden som påminner lite om finnn fem fel men jag kom inte på vad det femte felet var men du ledde mig på spåret Paul. GOLVBRUNNARNA - hur kunde jag missa det. Varför två st? Inte fel iofs men väldigt onödigt och knepigt med fallet. Mysigt annars precis som du påpekar med två duschar - då kan man ju ta med jycken in i duschen också:D.

Linus - har du kollat fallet i badrummet? och har du kollat brunnsmanchetterna? Ett fel kommer sällan ensamt.
 
Thomas59 skrev:
Ska man se det positivt så har plattis fört in lite liv i det annars stela och teknokratiskt designade duschurymmet genom att kakla som en kråka på jästa rönnbär..........not!
Haha, du har så rätt. Jag tror jag tar mig friheten att citera dig under slutbesiktningen! :)

//Linus

Thomas59 skrev:
Ha, satt och tittade på bilden som påminner lite om finnn fem fel men jag kom inte på vad det femte felet var men du ledde mig på spåret Paul. GOLVBRUNNARNA - hur kunde jag missa det. Varför två st? Inte fel iofs men väldigt onödigt och knepigt med fallet. Mysigt annars precis som du påpekar med två duschar - då kan man ju ta med jycken in i duschen också:D.

Linus - har du kollat fallet i badrummet? och har du kollat brunnsmanchetterna? Ett fel kommer sällan ensamt.
Jadu, det är en bra fråga. Vet inte varför det behövdes två golvbrunnar, men om de bara hade sett snyggt ut stör det inte mig. Lite ojämnt blir ju golvet förstås. Jycke är på G om ca sju veckor med! ;)

Hur kollar jag fallet? Det verkar som att det mesta vattnet försvinner när jag stänger av duschen iallafall, men med tanke på hur han kaklat resten av badrummet känns det ju inte så tryggt precis...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.