altanbygge:
Hur långa plankor vill du ha?Jag kan såga dom direkt i rätt mått så dom passar, bara lägga på och spicka fast. Ska du regla cc60? -frågar granne-plankleverantör
Ja, 2,4m blir perfekt , kom vi överrens.

Regelstomme klar, plankor levereras, lastas direkt på reglar men ....dom ser lite korta nu när dom ligger löst över stomen. Panikmättning!!!! 2.4m och rätt mått.
Men regelavstånd var inte cc 60 :(
Det var luftrum mellan reglar som var någgrant utmätt till 60,0cm.
Så har man lärt vad CC betyder :).
gaia
 
gaia skrev:
altanbygge:
Hur långa plankor vill du ha?Jag kan såga dom direkt i rätt mått så dom passar, bara lägga på och spicka fast. Ska du regla cc60? -frågar granne-plankleverantör
Ja, 2,4m blir perfekt , kom vi överrens.

Regelstomme klar, plankor levereras, lastas direkt på reglar men ....dom ser lite korta nu när dom ligger löst över stomen. Panikmättning!!!! 2.4m och rätt mått.
Men regelavstånd var inte cc 60 :(
Det var luftrum mellan reglar som var någgrant utmätt till 60,0cm.
Så har man lärt vad CC betyder :).
gaia
Segt. Men nu hade det inte funkat även om du faktiskt hade reglat c-c600 ändå. Den första trallbrädan ska ju täcka hela den yttersta golvregeln (och kanske lite till beronde på hur det ska se ut), men med en längd på 2,4m så kommer trallbrädan i så fall inte att nå fram till golvregel nr 5...det kommer att saknas en halv golvregelbredd. Det om något tycker man att din plankleverantör borde upplyst dig om.
 
en gammal vvs historia jag hörde idag:
Stopp i avloppet i flervåningshus. VVS-man anländer med rensspirall. Några meter går bra sen är det stopp så han och fastighetssköttaren gör en kraftinsats. Proppen lösnar men spirallen sitter fast och det är värre att få den ut än in. Till slut kom den ut med en stor trassa som fastnade i toppen av spirallen. Jobbet klart!
Några dagar efter berättar en boende en våning under för vaktmästaren att han misstänker att han haft inbrott - inga spår av brottet egentligen men en toamatta ( som man brukade klä över toasitsluckan förr) spårlöst försvann.......
gaia
 
Det där är en sån där Klintbergare? Samma genre som golvläggaren och hamstern?
 
andersmc skrev:
Det där är en sån där Klintbergare? Samma genre som golvläggaren och hamstern?
aha! då var det bara en påhittat historia?
jag har hört det första gången :)
gaia
 
Daniel_N skrev:
Det om något tycker man att din plankleverantör borde upplyst dig om.
eh, vi var amatörer hela bunten: grannen som skulle köra sina stockar till sågverket tog vår beställning av bara farten när han ändå skulle såga sitt .... och vi som hade inte ens en skiss på en papperservett.
Altangolv var på över 30m2 , och blev egentligen större än vi hade tänkt oss, om vi nu har tänkt så långt. Vi fick i alla fall en stor hög med lagom små och torra bitar till upptändning :).

Missar börde ta slut efter det men ....
sen var det tur att impregnera golvet med träolja. "byggahus" existerade tyvärr inte på den tiden. Jag gjorde bäst jag kunde dvs rikligt med olja och ingen eftertorkning. Golvet omsade linoljeskin i minst 4 säsonger.
Vi vågade inte göra något mer med detta altangolv. Med hjälp av väder och vind blev det ovårdat grått med tiden :).

Vittmålat räcke runt om. Översta plankan, en tryckimpregnerat reglelvirke, målades för tidigt och .... färgen släppte. Den hade ingen lutning heller och vatten stod på många ställen efter regn. Svågern förbärmade sej över vårt bygge och hjälpte oss att hyvla överliggaren runt och fixa en bättre trappa.

Altangolvet var byggd på betongplintar 1,5 m högt över en slänt och .....den rasade inte :)
gaia
 
När vi målade om i vardagsrummet i en lägenhet för några år sen, så gav jag till ett skratt i skadeglädje när min sambo satte handen i locket till färgburken som låg upp och ner på golvet. Hon blängde på mig och gick in på toa och tvättade av sig.

Fem minuter senare klättrade jag upp på trappstegen för att fortsätta måla högst upp på väggen och sätter handen i rollerkaret som står högst upp på stegen, välter det dessutom över mig så att jag plaskar färg över hela armen och benen. Gissa vem som vek sig av skratt då? :D
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Tatimas skrev:
När vi målade om i vardagsrummet i en lägenhet för några år sen, så gav jag till ett skratt i skadeglädje när min sambo satte handen i locket till färgburken som låg upp och ner på golvet. Hon blängde på mig och gick in på toa och tvättade av sig.

Fem minuter senare klättrade jag upp på trappstegen för att fortsätta måla högst upp på väggen och sätter handen i rollerkaret som står högst upp på stegen, välter det dessutom över mig så att jag plaskar färg över hela armen och benen. Gissa vem som vek sig av skratt då? :D
hahaha det där kallas karma! :D
 
jag vet inte hur många bloopers jag gjort. jag e väl amatörernas amatör. bla skulle jag dra ut stora f...n tyg till spik i en gammal ladugård. svåra va dom att dra ut,,, men skam den som ger sig. för att få mer kraft med hammaren, satte jag upp foten på ena balken för att ta i. slutade med att hammaren slant, sköt som en projektil rätt mot min kind, strax under ögat. gick med blåtira i 3 veckor och stackars dåvarande sambo blev anklagad för hustrumisshandel... :rolleyes:
skulle kapa plåt med vinkelslip,,, tappade den eländiga vinkelslipen som dansade runt på marken, med en lika dansande ägare för att undkomma den.
när ja byggde alla mina boxar i mitt stall i somras, så gkorde jag soprent där inne. cementerade golvet och va stolt för ja fixade det. sen skulle jag dra bort en mittbalk, som jag tyckte va både ful o stod i vägen. efter några dagar såg jag att hela taket lutade oroväckande in, och begrep då att jag drog bort en bärande balk. vad man skulle använda ögonen till när jag drog bort balken, hade jag tydligen glömt. :p
kan säga att min syster räddar hellre skalbaggar än sina fingrar. hon klöv ved, och såg en skalbagge i klyven. stackars stackars skalbagge, tänkte hon väl,,, o skulle rädda den, med resultat att fingertoppen åkte av i klyven. skalbaggen blev ju räddad. d^_^b
 
Farzan skrev:
Och vad tror ni att fönstertillverkaren hade målat karmen med..?
I stället för en liten svart fläck fick jag en många gånger större en med nästan helt avlägsnad färg.
Den värsta bloopern stod tydligen fönstertillverkaren för. Vansinne att måla fönstren med latexfärg!
 
Bezt skrev:
Började att kapa den grövsta regeln, skulle vara 240 cm, mäter med talmetern, gör streck vid 2 meter, möter ut 40 cm till. Kapar på 2 meters strecket.
Hade igår skurit till MDF i remsor och hyvlat kanterna, ramen till några spegeldörrar jag håller på med. Mätte upp den första 221cm och kapade vid 2m strecket.... Sen använde jag denna bit till mall och kapade resten av alla bitar i samma längd :S

Man blir så trött, jag vet ju att man skall kryssa över tvåmetersstrecket så man inte kapar fel.... Som tur var hade jag mer MDF så det var bara att börja om från början :(
 
Mikael_L
hrrmmm.

3-meters talmeter ... hrrmmm ... :cool:
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nja, har svårt att vänja mig av med tumstocken....
 
Mikael_L skrev:
hrrmmm.

3-meters talmeter ... hrrmmm ... :cool:
Ja det vore nåt, jag önskade mig en talmeter i present och det fick jag, dock en 2-meters. q(;^;)p
Får ta mig orken att införskaffa mig en 3-meters istället men då är det säkert nånting som ska vara 3,40 som kapas på 3 meter istället.
 
Ja men har man talmeter som är så jäkla bra så blir ju bitarna ÄNDÅ 1dm för korta ;)

Finns något som heter lärpengar, spar bitarna så är man automatiskt väldigt bra på att hitta "nya" ställen dit de passa och vips så blev det ju inte bara spill. Fråga mig inte hur jag vet :rolleyes:

Annat vanligt fel iaf för mig är kapningen på fel sida om strecket.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.