hej. egentligen ingen fråga, men hrö väl kanske till grunder. jag har en värme pump. (luft) från utedelen så kondenseras det ju en hel del vatten från den. tänkte nu häromdagen att det kan va kul o kolla hur mkt vatten det egentligen rinner från den. satte en balja på ca 40-50 liter under den. på ca: 2dagar hade nästan hela baljan blivit fylld! o då hade jag bara baljan under ena delen på pumpen. så i runda slängar avger luftvärmepumpens utedel på 2 dagar ca 80-100 liter vatten som rinner rätt ner i grunden. kan ju knappast vara bra för husgrunden?! konstigt inte dom som säljer luftvärmepumpar, upplyser om detta.
 
Det är väl inget om används vid marknadsföringen, för det tillhör ju inte fördelarna. Kan dock inte påstå att det verkar vara någon hemlighet heller, för av någon anledning visste jag om det innan jag beställde och leverantören tog också upp det som en av sakerna att tänka på vid valet av utedelens placering. Fast det kan ju förstås vara varierande kvalitet på leverantörerna.

Med den mängden du får ut verkar det som att ditt hus har ett rätt stort effektbehov eller att utedelen är avskärmad på något sätt så den inte får ny luft hela tiden, utan återcirkulerar en del. Som allra mest har jag fått ut ca 25 liter/dygn från min utedel, och det har varit när temperaturen legat på några plusgrader, 100% relativ fuktighet ute och vid den utetemperaturen tar jag ut strax under 3 kW från värmepumpen, så den går på under halvfart. När det sedan blir kallare ute tar jag ut mer effekt förstås, men luften ute har lägre absolut fukthalt, så det blir mindre kondens från utedelen i alla fall. Brukar nog snitta runt 10 liter/dygn skulle jag tro.
 
Dels var jag medveten om "problemet", dels informerade installatören mig att kompressorn kan ge ca 1 liter kondensvatten i timmen. Jag har dock grus och nylagd dränering precis under, så jag oroar mig inte så mycket.
 
jag visste ej om detta då när jag köpte pumpen. hade ingen aning om hur det fungerade. jag funderade mer på tex om man har torpar grund, som jag har. då kan de inte vara bra det rinner ut så mkt. det va besiktningsmannen som besiktat mitt hus, som sade att det är vansinnigt att pumparna står o droppar vatten.
jag har inge aning om mitt hus har stort effektbehov. vet ej hur jag kollar sådant. däremot tycker jag det rinner otroligt mkt vatten.
 
Går det inte att dra ett rör från luftvärmepumpen till närmaste stuprör eller i värsta fall, anlägga en stenkista en bit ut och dra en slang dit?

Nog inge bra att det kommer så mkt vatten intill grunden.

Mvh
Thomas
 
Jo, det går, men risken finns att kondensvattnet fryser till is i röret under vintern, med stopp som följd. Det måste man lösa.
 
Hej,
Jag hade en helgs pyssel med att:
-bocka till en lämplig plastuppsamlare, det finns ingen färdig lösning vad jag hittat.
-dra en slang från botten av nämnda uppsamlare till närmaste stuprör
-Lägga in en värme kabel i en spiral i uppsamlaren och ned i röret.

De såg b ut men det verkar funka än så länge...
 
jag har vart inne på att ha en liknande "balja" där jag sen kopplar på rör, och gräver sen ner avloppsrör som leder ut i en stenkista. så har jag gjort med en del stuprör jag har hemma. inte så svårt annat än o gräva. (tänkte just på avloppsrör då de e stora o svårt o frysa till is).
i nuläget har jag ju jätte baljor under luftvärmepumpens ute del, som samlar upp vatten. så jag tömmer det regelbundet.
jag har ju "tjall" på min toa. har ej hunnit kolla felet. spolar ej, så för närvarande e allt sådant uppsamlat vatten superbra! häller det sen i hinkar som öses ner i toa. återvinning kallas det tydligen.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.