Hej,

Vi har i flera år letat efter drömhuset (traditionellt, tvåplans med lantlig stil), men börjar ledsna då vi inte hittar något. Nu har det dykt upp ett 1-planshus i modern stil, men som har ett bra läge och mysig tomt.

Frågan är nu vad man ska tro om att "göra om" det till en villa med lantlig charm. Huset är nybyggt 2007 så badrum är helt uteslutet att göra om. det jag tänker mig är väl kanske byte av fönsterfoder invändigt (nu avslutas fönsterna bara med tunn kant..), byta golvlister till allmogeprofil, sätta upp pärlspont lite här och var mm.

Är det dumt att köpa ett hus för att göra om? Kan man skapa en lantlig stil i ett modernt 1 plans hus i vinkel???

Tacksam för råd!
/ Linda
 
Jag skulle skaffa ett hus där jag kan genomföra mina idéer utan kompromisser, och samtidigt kunna vara sann husets själ.
 
Ni riskerar att skapa en riktig stil-bastard, jag skulle inte gå den vägen ni funderar på.
Du skriver att det nya huset har ett bra läge och en mysig tomt – sådant kan vara svårt att hitta. Kanske uppväger det "nackdelen" med att huset är modernt.

Lycka till med husjakten.
MVH
Ronnie
 
Nu är huset köpt! Tillträde sker 1 mars - skönt att äntligen få eget!
Det får helt enkelt lov att bli en kompromiss. vad gäller inredning. Huset har ingen ultramodern, men inte heller lantlig stil. I vårt fall så blev läget avgörande och det traditionella huset får lov att vänta till senare i livet.

Bifogar en bild av huset utifrån. Den första åtgärden vi står inför är staket så nu ska det sökas runt efter fina staketbilder. Tänker mig ett vitt trästaket av något slag.. tips mottages tacksamt.

:) / Lilli80
 
Saknar bilden...
 
Hej

Något som ofta är trist är innertaken, fast om det är så hos er vet jag naturligtvis inte. I vilket fall kan man relativt billigt skaffa fram material från tillverkare som t.ex. www.timmerpanel.se för att göra ett riktigt träinnertak med breda plankor och synliga rustika stockar. Sedan får man väl se hur man rent konstruktionsmässigt skall få till det i ett befintligt hus.

Ett sådant tak är lantligt och rustikt, men bryter sannolikt inte av mot annat än enstaka moderna lösningar. Tror jag.

mvh

Magnus
 
lyckas inte bifoga filer
 
Lilli80 skrev:
lyckas inte bifoga filer
Har du försökt enl den här ?
 
testar igen att få med en bild
 
  • 0810_Fornparksvägen_3_048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 0810_Fornparksvägen_3_037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Äntligen fick jag in två bilder! Jag tycker att fönsterna ser ut som tomma gluggar och skulle gärna sätta spröjs. Vad tror ni om det?
 
Lantlig stil går utmärkt att kombinera med en modern arkitektur. Jag tycker dock inte att du ska börja med att ändra spröjs, foder och socklar och dylikt, utan börja med den lösa inredningen.

Det är klart att om det är Sundborn-lantligt du vill ha så är det svårt att skapa i ettt "vanligt" hus. Själva har vi mer en mix mellan lantligt-industriellt. Dvs vi mixar det lantliga med en del råa material som betong och galvat. Blir lite mer kontinental-lantligt om du förstår vad jag menar. Lantlig betong och plåt istället för bara furu och vitt...
 
Spara krutet till insidan av huset skulle jag säga. Fönstren är i många olika storlekar och ganska fritt utplacerade på väggarna. Så såg inte gamla hus ut. huskropparna är för breda och takvinkeln för flack. Det sneddade hörnet och den halva gaveln är läckra, men skriker ännu tydligare att huset är modernt. Jag menar inte att prata ner ditt fina hus, men du kommer aldrig lura i någon att det är gammalt.

Inomhus finns det väl något böttre förutsättningar att ändra stilen utan orimlig insats. Foder runt dörrar och fönster är aldrig fel, men man kanske inte skall ha den allra bredaste allmogeprofilen. Pärlspånt är snyggt. Jag tror att man kan ha målad pärlspånt i många olika miljöer. Gamla mönster på tapeter är enkelt att åstadkomma. Om man undviker formspråk som skriker så kan man blanda ganska mycket är min uppfattning. Hellre målad pärlspånt i taket i ett modernt hus än rustika stockar och timmerpanel tycker jag. Lycka till.

Erik
 
Man kan skapa mycket känsla med möbler och inredningsdetaljer, det tycker jag ni ska satsa på.
Det huset är nog alldeles fel att börja gammaldagsa, det kommer nog se märkligt ut.
 
Jag är ju väldigt förtjust i spröjs. Finns det ingen typ av spröjs som skulle kunna passa tror ni? Lite smalare och inte så mycket rutor kanske??

Vad gäller husets insida så räknar vi med att få upp lite nya fina tapeter och på sikt byta köksluckor. att byta luckorna som är från 2007 (Marbodal) kan ju låta helt knäppt, men jag är så svag för vita kök och nu är dom i ek. Galet eller inte??
 
Kan du inte måla luckorna?

Personligen ogillar jag spröjs på moderna hus, men det är ju jag. Gillar dina fönster till huset.

Däremot är detta med lantlig en term som kanske förvirrar. Jag likställer det inte med gammal. Det finns gott om modern rustik stil som nog kan passa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.