Hej!
Jag behöver förslag på hur många spottar (Hidealite modell 1206) jag bör montera i mitt tak i en gång i källaren. Gångens utforming är totallängd 6400 mm bredd 1070 mm och efter 3700 mm i gången blir det bredare till 1600 mm breddning sker på vänster sida, 2700 mm är ytan som det blir en bredare gång. Jag har reglat taket med 60 cc. Jag är inte i behov av något kraftigt ljus då detta är en gång och vill bara ha lite jysst belysning. Min tanke var 1 spott vartannan regel alltså 120 mm mellan varje och ha 5 st i rad gången och där det blir bredare så kompleterar jag med 2 st på vänster sida också 120 mm mellan. Elektrikern sa att de bör ha ett avsånd på 70-80 cm. Vad anser ni?
 
Antar att tänker dig 120 cm mellan spottarna. Tror att dt blir för långt mellan dem. Ta en mellan varje regel 60 cm mellan dem. Sätt en dimmer för att reglera ljusstyrkan. Då får du en jämn belysning över hela korridoren.
 
Tack för svaret. Jag har funderat på det men så känns det som det blir väldigt mycket spottar isåfall, 12 st i en gång på 6,4 meter. Men det kanske är bättre med det än tvärt om?
 
Om du har för långt mellan spottarn får du fläckvis belysning vilket inte är speciellt snyggt.
 
Jag tror att 120 cm mellan spotarna blir får långt, sätt spotarna tättare och gå ner i watt istället.

Börja med att sätta upp dina spottar på 120 cm och testa så ser du om det fungerar eller inte, men i en hall så kommer det nog kännas som att gå i tunnel utomhus, alltså att det blir "mörkt" mellan spottarna. Fungerar det inte så kan du ja bara sätta upp nya spotar där emellan så får du 60 cm mellanspotarna, vänta bara med att sätta upp gipset och fäst spottarna provisoriskt i någon brädstump.
 
Håller med övriga att 120cm mellan spottarna blir för långt emellan och det kommer bli tunnelkänsla. Kör med 60cm.
När jag senast rustade badrummet så satte jag upp många fler än vad som jag har blivit rekomenderad. Visst blir det sjukt ljust om man kör dom på max men det ställer jag med dimmern. Är också bra att ha riktigt ljust när du skall städa. (Så motiverar jag dom extra spottarna)d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.