Evi skrev:
Har följt den här tråden med förundran. Hur kan man haka upp sig på detta med plattorna, jag tycker faktiskt det var en relevant synpunkt som Zappaholics kakelkonsult gav. Om den för vissa inte är relevant eller intressant, så hur i hela fridens namn kan ni haka upp er på det? Och lägga in betydelser som inte finns.
Tack så mycket...precis vad jag försökte säga!!
 
Hej! Är det någon som har bilder på ett Classic 135 med sadeltak? Har hittills bara sett hus med pulpettak.
 
lord_meto skrev:
någon som vet om det finns något visningshus någon stanns i mellan sverige? vi bor utanför västerås och skulle gärna vilja se ett

Vi har träffat säljaren i Norrköping, och där håller de på att bygga 3 hus just nu. Om du inte tycker att det är för långt...
 
hanna.82 skrev:
Hej! Är det någon som har bilder på ett Classic 135 med sadeltak? Har hittills bara sett hus med pulpettak.
Tyvärr inga bilder än men jag lägger upp fasadritningarna på vårt hus som håller på att byggas, så du får använda fantasin istället ;-)
mvh Martin
 
  • LB-Classic135-fasad1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LB-Classic135-fasad2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sen vi skaffat annan tomt och kan bygga vad vi vill har vi kollat runt på en massa andra husfirmor och hus. men inget annat hus kan mäta sig med c-135 när man ser till vad man får för pengarna.
planlösningen är verkligen perfekt för oss och med sadeltak så blir utseendet okej också.
och från nästa år måste man tex borra bergvärme med fiskarhedensvillan för att dom ska uppnå energikraven som börjar gälla då.
det behöver man tydligen inte med lb hus....
 
lord_meto skrev:
sen vi skaffat annan tomt och kan bygga vad vi vill har vi kollat runt på en massa andra husfirmor och hus. men inget annat hus kan mäta sig med c-135 när man ser till vad man får för pengarna.
planlösningen är verkligen perfekt för oss och med sadeltak så blir utseendet okej också.
och från nästa år måste man tex borra bergvärme med fiskarhedensvillan för att dom ska uppnå energikraven som börjar gälla då.
det behöver man tydligen inte med lb hus....
Har inga siffror för 135:an, men 121:an ligger på 43kw/m2, dvs långt under boverkets nya krav på 55kw/m2
 
jhenrikj skrev:
Har inga siffror för 135:an, men 121:an ligger på 43kw/m2, dvs långt under boverkets nya krav på 55kw/m2
På LB-Hus hemsida står 7522kwh/år för uppvärmning och tappvatten beräknat på en årsmedeltemperatur på +8C. Vi bygger vid kusten i Blekinge där medel ligger på just +8C vilket då ger 55.7kwh/år.
Dock har vi uppgraderat standard-värmepumpen (Nibe 360 frånluftsvärmepump) till en Nibe 640P som är en kombinerad frånluft- och uteluftsvärmepump. Detta sänker engeribehovet med 20% vilket ger 44.6kwh/m2 hos en Classic 135. Sen tror jag siffrorna ligger lite högre i praktiken för de är bl.a. beräknande på 20C innetemperatur vilket är lite lågt för min smak (men det är ju subjektivt ;-)

mvh Martin

Mer info om årsmedeltemperatur i Sverige:
http://www.smhi.se/sgn0102/images/p34.gif
 
Redigerat:
swebichon skrev:
På LB-Hus hemsida står 7522kwh/år för uppvärmning och tappvatten beräknat på en årsmedeltemperatur på +8C. Vi bygger vid kusten i Blekinge där medel ligger på just +8C vilket då ger 55.7kwh/år.
Dock har vi uppgraderat standard-värmepumpen (Nibe 360 frånluftsvärmepump) till en Nibe 640P som är en kombinerad frånluft- och uteluftsvärmepump. Detta sänker engeribehovet med 20% vilket ger 44.6kwh/m2 hos en Classic 135. Sen tror jag siffrorna ligger lite högre i praktiken för de är bl.a. beräknande på 20C innetemperatur vilket är lite lågt för min smak (men det är ju subjektivt ;-)

mvh Martin

Mer info om årsmedeltemperatur i Sverige:
[länk]
De siffrorna som står på hemsidan är gamla uppgifter. LB-hus måste ha gjort något med husen sen de siffrorna mättes upp för med den förbrukningen klarar de inte boverkets nya krav. På 121:an ligger förbrukningen på 63 kw/m2, långt över de 55 som är godkänt. Jag vet inte vad de har gjort, men nåt är det. Dessutom har jag absolut för mig att det står i mitt kontrakt att det är räknat med 21 grader inomhus, men här kan det mycket väl vara teflonhjärnan som är i farten.
 
Zappaholic skrev:
Och då kan väl jag lägga mig i ditt val av dubbelgarage som hos de flesta blir en avstjälpningsplats för onödiga saker där den ena bilen skulle stått...skulle jag aldrig välja. Nej jag skulle istället lägga energi på sånt som andra glömmer....

Nu sätter jag punkt för den här diskussionen för min del...kommer inte svara på mer inlägg. Har viktigare saker att lägga min energi på...
Har dubbelgarage redan nu, har aldrig använt den som avstjälpningsplats, jag tycker det är hemskt när folk gör så...Nej där står både bilar o mc...Men skulle jag bli tvungen så skulle jag hellre ställa saker där än att belamra hela trädgården med barnleksaker som vissa gör...
 
jhenrikj skrev:
De siffrorna som står på hemsidan är gamla uppgifter. LB-hus måste ha gjort något med husen sen de siffrorna mättes upp för med den förbrukningen klarar de inte boverkets nya krav. På 121:an ligger förbrukningen på 63 kw/m2, långt över de 55 som är godkänt. Jag vet inte vad de har gjort, men nåt är det. Dessutom har jag absolut för mig att det står i mitt kontrakt att det är räknat med 21 grader inomhus, men här kan det mycket väl vara teflonhjärnan som är i farten.
Hur kommer det sig att du tror att uppgifterna är gamla? Är det egna spekulationer eller har du hört det från en representant på LB-Hus?
Själv har jag svårt att tro att LB-Hus skulle låta felaktiga uppgifter om energibehovet för deras hus ligga upp på hemsidan vidare länge. Är ju riktigt dålig PR i så fall.
Vad gäller innetemperaturen så kan jag mycket väl minnas fel, så 21C är nog mer rimligt ;-)
 
Läste just att Boverkets relger som infördes 1/2-2009 får köras parallellt med de gamla reglerna fram till 1/1-2010. Alltså kan LB:s hus leverera hus med högre energiåtgång än 55kwh/m2 för eluppvärmda hus i klimatzon 1 fram till 31/12-2009. Därefter måste de komma ner under 55kwh/m2.
Därför kommer också alla som gör avrop på t.ex. ett Classic 135 efter deadline tvingas köpa en dyrare luftvärmepump (Nibe F750) för att komma under gränsen. Detta innebär en ökad kostnad på ca. 40kkr vilket man inte kan räkna hem på ett så litet hus som Classic 135. Alltså, försök få till avrop innan 31/12-2009 ;-)

Mer info om F750:
http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/125099-nibe-f750.html
 
swebichon skrev:
Hur kommer det sig att du tror att uppgifterna är gamla? Är det egna spekulationer eller har du hört det från en representant på LB-Hus?
Själv har jag svårt att tro att LB-Hus skulle låta felaktiga uppgifter om energibehovet för deras hus ligga upp på hemsidan vidare länge. Är ju riktigt dålig PR i så fall.
Vad gäller innetemperaturen så kan jag mycket väl minnas fel, så 21C är nog mer rimligt ;-)
Jag bara vet vad som står i mitt kontrakt, där står 5203 kwh/år för 121:an på hemsidan står 7689kwh/år.

Och mitt hus kommer att levereras under 2010...avrop nån gång i mars förhoppningsvis.
 
Siffrorna på hemsidan ang. respektive hus energiförbrukning grundar sig på användandet av en NIBE 360P. Efter nyår kommer husen att levereras (bygglov under 2010) med "nya NIBEn" (Fighter 750?), för att matcha Boverkets regler. Om bygglov beviljats under 2009 får man således 360p eller vad man nu väljer att uppgradera till, eftersom man ligger i en övergångsperiod mot de nya energireglerna.

Vi valde en 640P till det Classic 185 vi slutbeställt, och den trimmade då förbrukningen med ca 10 % enl. LBs egna beräkningar. Uppgraderingskostnaden är då med dagens elpris hemma på 4 - 5 år.

Edit: Pucktvåa, se Swebichons inlägg 11:37
 
jhenrikj skrev:
Jag bara vet vad som står i mitt kontrakt, där står 5203 kwh/år för 121:an på hemsidan står 7689kwh/år.

Och mitt hus kommer att levereras under 2010...avrop nån gång i mars förhoppningsvis.
Okej, om du har avrop i mars 2010 så har LB antingen bytt värmesystem eller förbättrat U-värdet på huset så du klarar de nya gränserna. Själv gjorde jag avrop 2009 och då gäller uppgifterna på hemsidan. Gött att vi redde ut "problemet".
 
eran skrev:
Siffrorna på hemsidan ang. respektive hus energiförbrukning grundar sig på användandet av en NIBE 360P. Efter nyår kommer husen att levereras (bygglov under 2010) med "nya NIBEn" (Fighter 750?), för att matcha Boverkets regler. Om bygglov beviljats under 2009 får man således 360p eller vad man nu väljer att uppgradera till, eftersom man ligger i en övergångsperiod mot de nya energireglerna.

Vi valde en 640P till det Classic 185 vi slutbeställt, och den trimmade då förbrukningen med ca 10 % enl. LBs egna beräkningar. Uppgraderingskostnaden är då med dagens elpris hemma på 4 - 5 år.

Edit: Pucktvåa, se Swebichons inlägg 11:37
Intressant...ska bli kul att pressa säljaren på lite info i morgon. I det kontraktsförslag jag har fått av LB-hus på en 121:a gäller alltså en energiförbrukning på 5203 istället för 7689. Prisuppgiften jag har fått gäller t.o.m. Maj 2010, och det är samma pris som har gällt hela hösten. Med andra ord kommer de inte att ta ut något extra för den nya pannan. Ska bli intressant och se om detta verkligen är sant...

Fast egentligen spelar det ju mig ingen roll vilken panna det sitter i så länge förbrukningen ligger på 5203....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.