Snabb fråga bara, kaklar man väggen innan man sätter foder eller kaklar man mot fodret?
Tacksam för svar!
 
T
Man kaklar väggen innan sedan sätter man dit ett utfyllnadsfoder samt ett vanligt foder.
 
Tack för svar. Ny fråga, vad är utfyllnadsfoder?!?
 
Detsamma som en salningslist som man kapar till för att få diffen mellan karm och färdig vägg med kakel att stämma så att fodret ligger rakt på dessa ytor.

salningslist.jpg
 
När jag salar på så köper jag en vanlig hyvlad planka som jag kapar mina salningslister ur. Dessa lister limmar och dyckertspikar (om det behövs) jag i karmen. Därefter limmar jag dit fodret + några få dyckert om det behövs. Glöm inte att limma i skarven mellan fodren också (där du kapat 45 grader i övre hörnen).

Grundmåla
Spackla
Täckmåla

Det är inte svårt, inte dyrt och blir MYCKET snyggare än färdigmålat jox.

Platsbyggt/målat is the shit.
 
MathiasS skrev:
När jag salar på så köper jag en vanlig hyvlad planka som jag kapar mina salningslister ur. Dessa lister limmar och dyckertspikar (om det behövs) jag i karmen. Därefter limmar jag dit fodret + några få dyckert om det behövs. Glöm inte att limma i skarven mellan fodren också (där du kapat 45 grader i övre hörnen).

Grundmåla
Spackla
Täckmåla

Det är inte svårt, inte dyrt och blir MYCKET snyggare än färdigmålat jox.

Platsbyggt/målat is the shit.
Kan bara hålla med dig och jag gör likadant som dig, men det var mest för att visa TS lite mer pedagogiskt och i vissa fall är det smidigare för hemmafixaren att skaffa färdiga lister...
 
Det förstår jag Paul, det är bara så att det fulaste jag vet i ett hus är foder och lister med synliga spikar, skarvar, färdigmålat, fula skuggor mellan varje del, springor etc etc. Det skämmer det finaste av hus även om det säkert kallas nybyggnadsstandard. Jag tar därför alla tillfällen att slå ett slag för alternativet även om det är lite trixigare och tar längre tid.
 
Kan som sagt än en gång bara hålla med dig...

Brukar ju ändå ha målaren att komma och fixa till taken i badrummen och då är det så smidigt att få honom och fixa karmen också... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.