Håller på med ett lösvirkes taklyft, eller snarare mina snickare håller på. Taket, papp och läkt är på men jag såg idag när det har regnat hela dagen att masonitskivorna, som bildar luftspalt mot råsponten, är fuktiga på sina ställen. Gör det något? Antagligen är det spikhål från deras "klätterställning" de hade när de la råspont och papp. De spikade på längsgående 2"x2" med ug cc 100 för att ha något att stå på (taket lutar 45 grader). Är detta något att vara orolig för? det ska ju på betongpannor sen men de håller ju inte tätt i 100 år direkt.
 
Om fukten inte gått ner och förbi masoniten så bör det inte vara något problem eftersom den luftspalten kommer att vara uteluftsventilerad resten av husets liv.
Det är värre om man får fukt ner i regelstommar och isolering där det är svårare att torka ut.
 
Underlagspappen skall vara tät. Om man spikar fel eller som du beskriver det, regel att stå på, som sedan demonteras. Ja då får man använda lite kallasfalt som man lägger på spikhålet med en liten spackel. Sen är det tätt där också, för det skall vara tätt.
 
Jo, jag hade tänkt de skulle få täta med kallasfalt men det lär bli svårt att hitta alla småhål. Snickarna påstår att dagens betongpannor är mkt bättre än de 20 år gamla som låg på taket, stämmer det? På de gamla var det ju nästan ingen färg kvar och när det regnar blir de ju snabbt mättade på vatten med läckage som följd, inte så kul då att ha hål i pappen.
 
Jo visst är takpannorna bättre än för 20 år sedan. Men underlagspappen ska täta mot vatten som vid blåst kan driva in under takpannorna eller vid nocken. eller om en panna skulle gå sönder.
 
C
...och mot kondensen som kan bildas under pannorna.
 
Precis!
 
C
Men att täta till spikhål är inte så svårt, dom syns ganska bra.
 
Om bara viljan finns där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.