Hej

Någon som vet hur man kan beräkna skillnaden i energi mellan vattenburen golvvärme kontra elslingor? Typexempel, 5kvm med elburen c/c 100mm, 100W/kvm respektive vattenburen pexrör diam: 12mm.
Vet att detta är svårt, men bara lite generellt. Utgår från att värmekällan till vattenburna värmen är elektrisk.

mvh

gostap
 
Det blir lika mycket värme om ska avges för att hålla samma temp. Om båda jobbar med direktverkande el för uppvärmning så kostar det också lika mycket.

Skillnaden blir om man driver det vattenburna med tex en L/V-värmepump eller vedpanna då priset/kWh kraftigt går ner.
 
hmmm...
Kan man förenkla så? Jag menar, i ett vattenburet system är där ett flöde hela tiden medan ett elektrtiskt slår av-på-av-på. Har man t.ex. vattenburna kopplar till befintligt radiatorsystem (via reglering) så är det ju ganska lågtempererat i förhållande till radiatorerna. Borde inte det vattenburna vara lite mer ekonomiskt? Finns det beräkningar på sådant här?

Mvh

Gostap
 
Jo, det går att förenklas så. Allt enligt "Termodynamikens första huvudsats".
 
Värmer du i båda fallen med EL så blir det exakt samma driftskostnader, att ta vägen över en EL-panna gör du ingen vinst med (hellre en liten förlust).

I båda fallen kommer strömmen att slå på-av-på-av-på-av, i ena fallet har du en skvätt vatten emellan.

Rådet man kan ge är att installera vattenburen golvvärme, då kan du byta energislag senare.

Protte
 
Det är ingen skillnad alls i kW hur du tillför energin för behovet i ett rum/utrymme?

Skillnaden ligger i det pris vad du får betala per kWh, men med ett vattenburet system kan du välja på flera olika typer av energislag?

Ska du alltid för all framtid köra med elström och har svurit en helig allians med en okänd pakt att du aldrig någonsin ska komma på andra tankar så är elslinga enklast :p

Jag förstår nog inte riktigt frågan tror jag? :confused:

/R
 
Ska man göra om eller bygga nytt är det nog bäst att lägga vattenburet just för att man kan värma vattnet med vad man vill i framtiden. El-panna, får man installera såna ens? :confused: jag trodde att värma bostäder med el var miljömässigt fel i vårt land? :rolleyes:
 
Jan-Å skrev:
Ska man göra om eller bygga nytt är det nog bäst att lägga vattenburet just för att man kan värma vattnet med vad man vill i framtiden.
Ja helt klart om man tänker till lite så är det en väldigt klok investering att installera ett vattenburet värmesystem för att ha valmöjligheterna i framtiden :p

Jan-Å skrev:
El-panna, får man installera såna ens? :confused:
Tyvärr så installeras det allt fler direkt eller indirekta elpannor hela tiden i vårt land :surprised:

Jan-Å skrev:
jag trodde att värma bostäder med el var miljömässigt fel i vårt land? :rolleyes:
Ja, vi har ju ett problem i detta landet att elberoendet ökar i högre takt än elproduktionen växer, fortfarande har vi ett årsöverskott i produktionen, men det kryper mycket snabbt och om bara några år är det ett underskott på årsbasis!, och då kommer vi att få Europeiska elpriser även i Sverige pga att man dessutom bygger bättre och bättre kablar för överföring av el söder ut, den som betalar bäst sätter dagspriset för alla

Värsta är att man ger statliga bidrag för att ytterligare öka takten på elberoendet i form av omställningsbidrag från icke elvärme så som olja och biobränsle till en elvärmepanna!

Så miljömässigt är elen "ren" , men för ekonomin och politiskt är det mer eller mindre skandal att man lurar folk till ett elberoende genom att lämna bidrag på det sätt man gör idag, men det är väl en slipad lobbyverksamhet från el-industrin som proppat våra politiker fulla med lögner och felaktiga påståenden som har legat till grund för beslutet som vanligt

En intressant och tänkvärd artikel skriven av Bengt-Erik Löfgren redan 2003

Politiker känner väl det växande problemet men pratar inte om det eftersom det är deras beslut som ligger till grund för problemet, varifrån tror ni den totala omsvängningen om att nya kärnkraftverk i Sverige är en möjlig väg för te.x till och med Centerpartiet :rolleyes:

Edit: Jag lägger in en till läsvärd artikel av Bengt-Erik Löfgren som jag hittade i samma ämne

/R
 
Redigerat:
gostap skrev:
hmmm...
Kan man förenkla så? Jag menar, i ett vattenburet system är där ett flöde hela tiden medan ett elektrtiskt slår av-på-av-på. Har man t.ex. vattenburna kopplar till befintligt radiatorsystem (via reglering) så är det ju ganska lågtempererat i förhållande till radiatorerna. Borde inte det vattenburna vara lite mer ekonomiskt? Finns det beräkningar på sådant här?
Energi kan inte försvinna eller förstöras, bara omvandlas. Visst tar tex en vattenpump energi för att cirkulera vattnet, men vattenrörelsen ger friktionsvärme så det blir i slutänden värme det med. Du kan tom använda endast glödlampor för uppvärmningen. Så läge du har fönstren förtäckta så ljuset inte kan smita ut så blir det värme med.

Därför, är uppvärmningsbehovet identiskt och den inköpta energin identisk och grundprincipen direktel, så blir kostnaden identisk.
 
rog_ohl skrev:
Det är ingen skillnad alls i kW hur du tillför energin för behovet i ett rum/utrymme?

Skillnaden ligger i det pris vad du får betala per kWh, men med ett vattenburet system kan du välja på flera olika typer av energislag?

Ska du alltid för all framtid köra med elström och har svurit en helig allians med en okänd pakt att du aldrig någonsin ska komma på andra tankar så är elslinga enklast :p

Jag förstår nog inte riktigt frågan tror jag? :confused:

/R
Njaa, skall inte lägga el-slingor, frågan var mest av nyfikenhet.

mvh

Gostap
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.