Uttagen du länkar till ser som malmbergs med snabbkoppling. och är helt ok.
 
Jag mailade och frågade och det var Malmbergs så då köper jag sådana.
Sedan sätter jag ett enkeluttag från inv. rörelsesensor.

Jag drar all kabel i väggen i Luboflexslang 16 mm men frågan är om huvudkabeln går i en sådan slang? tror kabeln är ca 16mm, så måste nog upp på minst 20?

Bör man sätta en "takdosa" som apparatdosa på väggen bakom elcentralen?
Hur går kablarna in i elcentralen?
Vad jag förstått har en takdosa några 20mm anslutningar och då kan jag dra ett 20mm rör för huvudkabel?

Sedan kör jag resten med sådana gröna 3stutsdosor från Jula, och som kopplingsdosa får jag använda något annat, när jag ändå beställer från elbutiken så finns det billiga gröna med 8 stutsar där, eller Eljo med 4 stutsar?

Tror materialet kommer gå på runt 1800 kr + elcentral

Hur bör man göra när man sätter pärlsponten ska man montera apparatdosorna på reglarna och sedan sätta vindväv och pärlspont utanför och borra efteråt? hmm
 
<<Bör man sätta en "takdosa" som apparatdosa på väggen bakom elcentralen?
Hur går kablarna in i elcentralen?>>

Vad?
Ska du sätta apparatdosor bakom elcentralen?? Duger det inte med rör direkt ut ur väggen?


Sätt vindväv (diffusionsspärr), sedan en 45 mm regel utanpå och dra rören i det utrymmet. Hål i pärlsponten får du mäta dig till och såga innan du spikar fast den.

Protte

Hur vore det att konsultera en kunnig byggare eller ska arge snickarn komma sedan och fixa???
 
Mikael_L
patriklarsson skrev:
Bör man sätta en "takdosa" som apparatdosa på väggen bakom elcentralen?
Hur går kablarna in i elcentralen?
Vad jag förstått har en takdosa några 20mm anslutningar och då kan jag dra ett 20mm rör för huvudkabel?
Dosa verkar onödigt. Man brukar bara böja VP-röret (eller använda en böj) så det blir ett rörutsläpp bakom centralens kapsling.
Klarar du dig med VP20 ?, du skrev tidigare att kabeln har 17mm diameter, då måste du nog ha ett 25-rör.
 
Takdosa på väggen? Behövs ingen dosa för centralen du markera ut c.c för var centralen skall sitt och drar fram allt som skall kopplas. När du sedan spikar på sponten tar du och gör ett lagom stort hål för slangarna/rören där centralen kommer hamna. Men jag tycker du bör prata med din elektriker, även om han bor på annan ort kan du väl ringa honom. Så kan han förklara för dig hur han vill ha det, vilket du kommer känna mycket tid på.
 
Ok, ja jag måste nog ha 25mm rör för huvudkabeln.
Jag har tänkt mig liggande reglar på dom stående, och att dra VP rören på dom genom att fästa dom med buntband.
Då gör man väll smartast att lägga dom utåt till så de hamnar några cm in i väggen ifall man slår i nån liten spik i pärlsponten sedan?
Däremot vill jag ha vindväven innerst, inte imellan isolerskikten eftersom det blir såpass tunna väggar 15cm (95+45).
Hur gör man lämpligen för att täta mellan vindväv och t.ex. pärlspont när man tar upp ett hål, eller som i mitt fall när man går ut med kanal för spisfläkt genom väggen?
Har isolerat 95mm och panel sitter på utsidan, vindväv mellan isolering och ytterväggspanel..
?
 
felskrivet, inte VP rör utan FK slangen den ribbade.... menar jag ju
jag kanske däremot drar ett VP sånt hårt plaströr? för huvudkabeln! men den drar jag rakt upp genom golvet till elcentralen.
jag ska prata med min elektriker innan jag sätter igång!
 
Vindväven skall ju ligga ytterst mot fasaden sen isolering, varför ska du ha väv innaför isolering? Tänker du ångspärren (plast) kanske. Slangen klamrar man och borrar genom reglar där det behövs.
 
Jag använder en isolering som ska ha vindväv istället för plast, men det spelar mindre roll, så ja jag menar ångspärren!
Vill hellre ha den direkt innanför pärlsponten än mellan korslagda reglarna.

Tycker det vore smidigare att sätta slangen med buntband men den ska alltså klamras fast?
 
Buntband runt reglarna, då kommer pärlsponten att gå i vågor.
Är det bättre med en ångspärr full med hål än att den sitter 45 mm in i väggen?

Protte
 
jo det är sant, blir kanske svårt att få till, får väll kolla upp sådana klamrar då, hålen blir ju bara runt spikarna och då tätar ju trä´t runt om så det blir inte så mycket hål..
ja jag vill nog hellre ha den precis innanför, eftersom det är så tunna väggar
hade väggarna varit 200-300mm tjocka hade jag lagt det inne mellan reglarna..
 
AP16 eller Clips 14-20 funkar fint att fästa slangen med.

Eller spika och böja över rör/slang.
 
Vad tror ni om att fästa med dessa, o vilken modell bör man välja, är det 16/16?
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=223289&category_id=1977

50st per paket, hur många kan man behöva till totalt kanske 30m kabel?
Hur tätt brukar man sätta?

Tanken är alltså att jag ska regla upp, sätta apparatdosor, dra FK "slang" och alla rör och kablar, då drar jag dom ju in i apparatdosorna och låter hänga ut löst.
Sedan isolerar jag allt, och häftar vindväv överallt, då har jag även monterat rör för spisfläkt m.m.
Sedan spikar jag pärlspont på väggarna och efter det kommer elektriker och kopplar in allting.
Då har jag även köpt in allt material utom möjligtvis elcentralen.
För huvudkabel har jag satt ett rör upp genom golvet som slutar i hålet i väggen, elektrikern hjälper mig att dra huvudkabel från huvudcentralen och in i friggeboden.

Det blir ju endast några timmars jobb för elektrikern att dra huvudkabel, koppla in alla dosor och ev. mäta upp allt och dra igång strömmen sen ska allt fungera.
Som jag sa ska jag gå igenom allt med honom innan jag sätter igång och innan jag köper in allt material.
 
patriklarsson skrev:
Vad tror ni om att fästa med dessa, o vilken modell bör man välja, är det 16/16?
[länk]
Lättare med vanliga spikklammer 14-20. Samma till både 16 och 20 rör. Ju tätare du sätter desto bättre är det. Men man ska ju heller inte överdriva. Beror ju på hur allt sitter och dras. Slangen ska ju inte ligga och "sladdra".
 
Ok, då får det bli sådana, det fanns på biltema så då kan jag köpa där istället.. börjar med 100 får vi se om det räcker.
Resten får väll ge sig efter hand skulle jag tro.

Någon som har nå tips på hur jag ska dra kanal för spisfläkt genom ytterväggen? Vad ska jag ha för rör, ventil osv, och hur ska jag täta mellan vindväven innanför panelen, jag lär ju få såga upp hålet med sticksåg.. då kör jag väll sönder vindväven... suck (kan fortf. plocka dän isoleringen om jag vill eftersom jag inte byggt igen innerväggen).
Visste ju inte från början var den skulle sitta men snart vet jag det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.