Betong som fondvägg

  • Bra idé!

    44 Röster 71,0%
  • Mindre begåvat...

    18 Röster 29,0%
  • Antal röster
    62
Jag är intresserad av om det går och om det kan bli ett bra resultat av att ta fram en hel vägg i betong?

Mao i stil med fondvägg, fast lite mer rufft...
Mkt beror väl på om man kan få betongen ren från tapet(er) och vad för yta det blir. Krävs det för mkt jobb/slipande lägger jag nog ner. Är rätt övertygad om att det är en bärande vägg och mao borde det väl inte vara blåbetong?

Tror att det kan vara riktigt snyggt med en rå betongvägg. Har två stora väldigt cleana svart-vita tygtavlor som kommer täcka en stor del av en halvan, på den andra ska det bla sitta en vägg-tv. Kontrasterna mellan tyg/betong och high tech/betong borde kunna bli bra kompletterat med snygg ljussättning.

Nån som gjort/sett något liknande? Vad tror ni?

Tack för synpunkter och ev. nyttiga länkar :)
 
Jag tycker att det låter som en kul idé. Betongen blir som du själv skriver kanske "ruff" men det är ju en del av grejen. Visa gärna lite bilder med resultatet.
 
Tanken är att det SKA bli kontraster. En ruff men ändå snygg yta. Möjligen mattlackad/oljad eller liknande.
Sugen på att komplettera med en hemgjutet soffbord(50 x 100 cm ca) i samma stil isf. Jag tycker det är mötet mellan grov hård yta/mtrl och andra finare mtrl inomhus som är spännande. Men allt beror på om det verkligen går att ta fram en snygg yta på betongen(och utan att slipa till förbannelse).

Liknande tanke finns med diskbänk i betong kompletterat med glaskakel.
 
Jag läste ett reportage i SVD-bilagan Min Helg (eller om det var Metro hus & hem kanske... ?) i förra veckan, där var det med ett hem med såväl betongrena väggar som golv. På väggarna var det kvar lite tapetskrap, som patina typ. Ska se om jag kan leta upp det.
 
Tack för länken! Kul att se, den hade jag missat. Nästan värt att åka ut till, vill gärna se hur den ytan ser ut på nära håll. Såg just att det var en gammal utställning, avslutad sen länge. Synd.

Det jag funderar mest på "hur fel det kan bli". Kan det vara nån form av betong som inte alls lämpar sig? En yta som är hopplös att få till? osv.
 
När vi renoverade köket hemma och hade rivit ur den gamla platsbyggda inredningen så tyckte jag att den ena betongväggen var vacker med sina sliprondellmönster och små hål. Sambon tittade dock skumt på mig och menade på att det var opraktiskt. Och visst det stämmer nog till stor del. Betong kan vara ganska känsligt vad gäller fläckar etc.

Vad man kan göra är dels att slipa den befintliga betongväggen och måla den med vattenglas eller liknande färg som i varje fall binder och skyddar ytan lite. Är betongen inte så fin på sina ställen så kan man ju putsa den med betongfärgad puts och på så sätt få en fin yta. men då ska man nog anlita en duktig målare för att få det snyggt. jag vet hur kass jag är på att bredspackla och att lägga på puts snyggt ska inte vara lättare.

Men kör på det! Vet att det finns riktigt snygga betonggolv och jag kan även tycka att råa ytterväggar av betong kan vara snygga även om de ofta brukar få en algpåväxt efter hand.
 
Jag skulle definitivt prova. Jag skulle gärna ha en putsad fondvägg i sovrummet i betongliknande färg, grå med lite skiftningar, tycker det är jättesnyggt. Jag har sett en bild på något liknande har jag för mig....


Här finns en bild bland de rullande...jag hinner inte spara ner bilden nu, barn som vill se på julkalendern....
 
betong är snyggt! Men jag skulle nog testa att lacka den. Rekommenderar inte att ha kvar tapetrester dock, det blir nog mest störande i längden.
Vi har använt en tapetångare när vi skulle ta bort alla lager tapet på en vägg och det funkade rätt bra förutom där det var målat med nån konstig plastfärg,det var helt omöjligt att ta bort.
 
Jag är inte hemma på storgjutningar, men jag skulle tro att "plattorna och hålen" är resultatet av en gjutform av skivmaterial och formstag.
 
Hemmakatten
Japp, exakt sådär ser vår betongmur vid vår uteplats ut. Den är gjord precis som ACME beskriver.

Apropå betongväggen så skulle man kunna putsa den i valfri grovlek. Våra två öppna spisar är putsade men omålade och är därför lite skiftande gråa , snyggt tycker vi.
 
Lägger min röst på att putsa med antingen puts i rätt färg från början (slitstarkt?) eller med efterföljande målning. Måste säga att min erfarenhet av att putsa inte är allt för stor men det är förvånansvärt enkelt att putsa inomhus och få bra yta om du bara vill lägga på ett nytt ytskikt. Prova på någon vägg och se vad du tycker

// Mats
 
Jag skulle också putsa, det är inte så svårt (säger ju alla om det dom kan å har gjort iofs men jag kan inte putsa men har gjort det ändå, inne e de inte så svårt):D det är väl den ytan man vill åt? inte murad betongsten väl? :confused:
Men nåt skulle jag lägga på ytan som binder dammet som jag tror det blir annars.
Kan man inte ha blåbetong i bärande väggar? tycker det verkar vara såna i vårt hus? tänkte Du ha stenarna synliga som en murad vägg, kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.