Fick två takfönster monterade i veckan.
Själv var jag bortrest vid montering så jag hann inte fråga, därav min fråga här.

Hade ju tänkt lägg masonit på läkt för att skapa en luftspalt, men hur gör jag runt fönsterna?

Det är velux fönster och de har ju färdiga fönster smygar att köpa för dyra pengar, men hur gör man snygga fönstersmygar själv?
 
  • 15334_163960682265_719447265_2864752_5277988_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 15334_164222872265_719447265_2866550_6230905_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 15334_164222972265_719447265_2866552_6089977_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 15334_164223037265_719447265_2866553_1257647_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser snyggt ut. Kan föreställa mig hur det blir när det är klart. Enda tipset jag kan ge är att bygga smygen med MDF. Spackla skruvhålen och måla. Kanske lite byggfog i skarvarna. I vanliga fönster kan man ju bygga smygen först och sedan montera dit. Men i takfönster ska det ju helst vara som en tratt för att släppa in så mkt ljus som möjligt.

Regla för luftspalt som du tänkt. Bygg ner "väggar" där du vill bygga schaktet. Klä med MDF. Isoleringen hamnar aldrig mot fönstret.

En fråga, vad kostade det dig att få dem installerade? Kommer själv att sätta in fönster och är nyfiken på vad det går på att leja bort.

Lycka till med arbetet.
 
Tack, skall läsa lite mer och börja skissa på det... Velux har ju en pappmodell för att måtta in smygen. Man kanske skulle göra nåt liknande...

Tyvärr vet jag inte priset ännu (fått ett förmånligt timpris då det är en bekants firma som gjorde jobbet), men det tog två personer en dag (kl.7-18) att sätta upp bägge fönsterna. Då har du nåt att räkna på iaf...
 
Måste bara fråga... Hur högt e huset? Eller rättare sagt hur svårt e de att komma upp till fönstret från utsidan vid installationen??
 
Vart sjuk och inte orkat med vinden på några dagar. Men var uppe en sväng idag och tittade ännu närmare på fönsterna. Den mörkgråa ramen runt fönsterna är av skumplast och "sticker ut" ca 25mm. Dessa kommer ju vara i vägen när man gör smygen. Kan man skära i dessa utan att det blir nån annan åverkan? Skall jag montera masoniten (för luftspalten) på detta skumplast?

Viktorj,
Hmm... har inte höjduppgifterna i huvudet. Men, vi har 2 kupor på ena sidan (traditionella radhuskupor á 70tal) och en på andra. Så de har utgått från dem när de jobbat. Sen har de även tryckt in några pannor och klättrat på läkten.
Hur så?
 
Jag tänker mig att du reglar upp där du vill ha smygen, så att du har något att fästa den emot.

Du vill antagligen ha smygen så att den bara precis täcker skumplasten. Då borde reglarna "stå" på skumplasten och en bit in på underlagstaket. Bakom dem kan du sedan regla för luftspalt.

Det viktigaste är ju att se till att ingen isolering riskerar att ligga direkt mot underlagstaket (om du inte har isolering som inte kräver luftspalt vill säga).

Gjorde en enkel skiss för att visa det jag menar. Klossarna är reglar för att bygga smygen emot, de längre styckena är luftspalten. Förstår du hur jag menar?
 
  • Drawing1-Model.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skumplasten är en isoleringsram....man kan skära i den lite om det behövs.
Annars får man bygga smygen som en riktig velux-smyg dvs med en svängd början . Från falsen i fönstret där smygen skall sitta svänger smygen så att den sedan kan gå lodrät ner eller vågrät ut. Glöm inte diffspärren innan du monterar smygen.
 
Cederbusch
örsöker förstå dig men får det bara till smygarna skulle sitta rakt vågrätt ut från fönstret. Behöver ha övre och undre smygen vinklad för mer ljusinsläpp. Men kan självklart ha missförstått din skiss helt...

Verktygsgurun
Bra att man kan skära i den. Tänkte mig göra smygarna utan svängd början, men då behöver jag skära i isoleringsramen lite vinklat så de inte tar i.

Eller så kryper man till korset och köper Velux dyra smygar. Måste säga att deras klicklås-koncept verkar smidigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.