frasse_E skrev:
Det man letar efter i detta fallet är ju inte någon hushållsapparat som fått spel eller några standby apparater. Det handlar ju om runt 10 000 kwh, som nämts innan kolla frånluftspannan/elpatron.
Exakt. Vi pratar om en 1000W pryl som är på året runt isåfall.

Jag satsar mina cent på:

1. Värmepannan - men om Nibe just tittat på den så har jag svårt att se att problemet ligger i en felfunktion här.
2. Beteende. Vi förbrukar ca 10000kwh i hushållsel varje år. Det är minst dubbelt så mycket som "normalfamiljen" gör. Lampor är tända, datorer som alltid är på, tvätt och torktumling när det behövs och inte kväll/natt, mycket bad i varmt vatten - detta sammantaget rinner iväg. Nu har vi skärpt till oss - tidsstyrning på lampor, inget standby, tvätt/tork bara på kväll/natt osv. Det lär göra skillnad.

Ni verkar göra vad ni kan för att hålla kostnaderna för att värma huset på en rimlig nivå. Fundera istället på hur ni använder hushållselen, enligt ovan.

...men ändå....tycker det låter mycket ändå.... ???
 
Hej!

Jag kommer närmast att tänka på mammas hus när jag läser denna tråd.
För två år sedan gjorde jag en översyn på värmesystemet där. Hittade ett el-element på 600W som stod på dygnet runt, året runt, pga trasig termostat.
Balancerade värmen i rummen samt gjorde vissa upptäckter som hjälpte vid framtida justeringar av värmen.

Huset är på 300 kvadrat och värms med ved. Varmvattnet är eluppvärmt.

Året innan hade det förbrukat 22000kWh
Året efter förbrukade det 12000kWh (!)

Förbrukningen gäller hela gården så sågverk och andra maskiner slukar några 1000kWh per år. Hyfsat låg förbrukning faktiskt..

Behöver jag säga att mor var nöjd när hon fick den senare elräkningen.. :)

Troligast i ditt fall är väl problem med värmepump/elpatron
 
OJJJJJJJ vad jag har mycket att göra i morgon :surprised: :surprised:
ringa Nibe (igen)
ringa Plus energi
ringa rörkillen
Vi får se vad som händer................
TACK för alla svar
återkommer snart med lösningen på problemet(hoppas jag)
Om någon annan kommer på något smart så kom gärna med inlägg.
Kram till er alla
Maria
 
MathiasS skrev:
Exakt. Vi pratar om en 1000W pryl som är på året runt isåfall.

Jag satsar mina cent på:

1. Värmepannan - men om Nibe just tittat på den så har jag svårt att se att problemet ligger i en felfunktion här.
2. Beteende. Vi förbrukar ca 10000kwh i hushållsel varje år.  Det är minst dubbelt så mycket som "normalfamiljen" gör. Lampor är tända, datorer som alltid är på, tvätt och torktumling när det behövs och inte kväll/natt, mycket bad i varmt vatten - detta sammantaget rinner iväg. Nu har vi skärpt till oss - tidsstyrning på lampor, inget standby, tvätt/tork bara på kväll/natt osv. Det lär göra skillnad.

Ni verkar göra vad ni kan för att hålla kostnaderna för att värma huset på en rimlig nivå. Fundera istället på hur ni använder hushållselen, enligt ovan.

...men ändå....tycker det låter mycket ändå.... ???
Det var ju inte så nyss dom var här typ 9 månader sedan :-[ :-[
men nu hoppas jag att dom kommer SNARAST
Mvh Maria
 
Charlie skrev:
Hur mycket drar den extra vv-beredaren till det stora badkaret? 2 bad i veckan á 350 liter, hm... Det kanske är där en stor del ligger. Plus det faktum att ni är 5 i hushållet...

Har ni förresten talat med elbolaget? Det måste ju ringa kunder till dem dagligen som tror att deras elmätare visar fel. Det skulle vara intressant att höra deras svar!
jag tror du är närmast lösningen.
2 st vvb är ju inte optimalt, hur är dom ihoppkoplade?
5 pers tror jag är det som drar el !testa att skicka iväg några till farmor en månad så frår du se om förbrukningen sjunker
 
CarMan skrev:
jag tror du är närmast lösningen.
2 st vvb är ju inte optimalt, hur är dom ihoppkoplade?
5 pers tror jag är det som drar el !testa att skicka iväg några till farmor en månad så frår du se om förbrukningen sjunker
Farmor skulle nog inte bli så glad....................
barnen är inte så gamla 5,7,9år Dom älskar att vara ute och duschar gör dom stora på träningen och gympan
hemma får vi TVINGA dom in i duschen ::) ::)
Men det med varmvatten beredaren ska jag kolla upp i morgon
Mvh Maria
 
MathiasS skrev:
tvätt och torktumling när det behövs och inte kväll/natt
Är det bara vi som samma pris på elen på dagen & natten? Jag kan inte hitta något på varken fakturor eller Sydkrafts hemsida om att man kan ha ett sånt avtal...  ;D
Mitt bidrag i denna tråd är att vi hade en handdukstork som är på 500 watt den kostade oss lika mycket i kronor per månad eftersom termostaten är kass. Numera går den på timer 15 min/gång 4 gånger/dygn betydligt billigare och handdukarna är torra & fräscha varje dag!
 
wertok skrev:
Är det bara vi som samma pris på elen på dagen & natten? Jag kan inte hitta något på varken fakturor eller Sydkrafts hemsida om att man kan ha ett sånt avtal... ;D
Mitt bidrag i denna tråd är att vi hade en handdukstork som är på 500 watt den kostade oss lika mycket i kronor per månad eftersom termostaten är kass. Numera går den på timer 15 min/gång 4 gånger/dygn betydligt billigare och handdukarna är torra & fräscha varje dag!
Nätägaren där jag bor (Fortum) har olika priser på nätdelen av priset om man vill. 2,8 öre per kwh lågtaxa och 23,5 öre för högtaxa.

 
Ursäkta en troligen dum fråga...

Hur vet elbolaget NÄR på dagen du förbrukat din el?

Vår mätare läses av EN GÅNG PER ÅR!

Om jag kör min tvätt vid midnatt eller lunch kan dom väl inte se och göra billigare?

Eller har jag missat något fundamentalt?

Berit
 
Berit skrev:
Ursäkta en troligen dum fråga...

Hur vet elbolaget NÄR på dagen du förbrukat din el?

Vår mätare läses av EN GÅNG PER ÅR!

Om jag kör min tvätt vid midnatt eller lunch kan dom väl inte se och göra billigare?

Eller har jag missat något fundamentalt?

Berit

Min elmätare har två räkneverk + en klocka. Dubbeltariff eller dygnstariff kallas väl denna abbonemangstyp. Vid 21-tiden så slår ett ställdon om och lågprisräknaren går istället för den andra. Någon gång på morgonen slår det tillbaka igen.

Här kan du läsa vilkoren för Fortum:

http://www.fortum.com/gallery/pdf/fd/natpriser_2005/sakring_alla2005_stockholm.pdf

...ink info om de olika tarifferna.
 
wertok skrev:
Är det bara vi som samma pris på elen på dagen & natten? Jag kan inte hitta något på varken fakturor eller Sydkrafts hemsida om att man kan ha ett sånt avtal...  ;D
Elpriset brukar vara det samma ( enl. avtal med elleverantör) men elnätavgifter/överföringsavgifter räknas efter 2 olika taxor hos oss. Vi har kvar 2 elmätare i källaren. Så hade alla en gång i tiden men jag tror att det avskaffades med en förklaring att man sänker priset året runt och att det inte blir någon skillnad på den totala årsräkningen.
Vet ej om vi vinner eller förlorar på att ha 2 olika taxor men vi kan i alla fall påverka räkningen när vi tvättar, värmer vatten under lågpristider. Hela sommaren, alla weekends och vinternätter är det lågpris då elnättet är inte så hård belastat.
Det är kanske inte längre möjligt för privata personer att få mättare för hög och lågtaxa så därför finns det ingen info om detta :-/.
gaia
 
Hmmm de lät mycke ???
Kan bara nämna att 104 bad/år (2 bad i veckan á 350 L) rör sig om ca 1500-1600 kw/år..
Men de finns många energi slukare i en villa...
Bl.a torktumlare, motorvärmare, utomhusbelysning (byt till låg energi lampor) även inomhus kan ni byta till lågenergi lampor dom som brinner ofta.. Kan låta löjligt att lampor ska dra någon ström.. Ta bara 10 st 60 watts lampor de blir 600 watt/timme el 6 kw på 10 timmar..
Jag diskuterade detta med en kompis nyligen han eldar bara ved året runt elpatronen är avstängd.. Han hade 9300Kw/år i hushållsström.. Vi kom fram till de som skiljde mellan dom o vi var att dom körde minst en torktumlare/dyngn o inga lågenergi lampor..
Dom har vinter tid 23 kw/dyngn endast på utebelysningen.. :surprised: (8 st 75w o 6 st 60 wattare som är på dyngnet runt i 6-7 mån/år) + 10 st 25w fönsterlampor som oxå brinner dyngnet runt i 6-7 mån/år = 6 kw/dyngn..
Har själv ett hus på 135+80 kvm förbrukar 6,7 ton pellets = 32000kw + 3870 kw el..(körde el 6 dyngn ifjol)
Torktumlaren är trasig o alla lampor som lyser ofta (hall, kök, fönster o utomhus 4 st är utbytta till lågenergilampor)..
Har ett snitt nu från nyår på 9,77 kw/dyngn (sjunker nu när de blir ljusare ute) fick ny elmätare i mellandagarna å de går då inget mer nu mot tidigare iaf.. ;D
Men ett bra sätt är att kolla om ni är borta över en helg t.ex läs av elmätaren när ni åker o när ni kommer hem..
 
Isabelle Eberhardt
mammamys skrev:
Vi har ett 1 plans hus som är nybyggt på 150 kvm och garage på 30 kvm, vi har aldrig över 20 grader avstängd värme i garaget badar ca 2 gånger i veckan 350 liters badkar 1 maskin tvätt om dagen tummlar 3 gånger i veckan.
Vi har en Nibe 310 frånluftsvärmepanna, och braskamin Contura, vi eldar ca 3 gånger i veckan på vinterhalvåret. vi har även en extra varmvattenberedare för det stora badkaret.
Vi har en förbrukning (avläst) på 26000kvh om året.
Jag trodde att det var ok...................................
Men så pratade jag med våra grannar som har ett 6kvm större hus, 8 grader i garaget lika stort badkar, men dom använder bara 15000kwh om året??????????
Den ända skillnaden är att dom inte badar lika ofta och dom är 3 st (vi är 5)
Så nu undrar jag om det kan vara fel på elmätaren eller fel inställd panna.

Mvh Maria
-Ja, det kan vara fel på elmätaren !

MVH

Isabelle
 
Isabelle Eberhardt
knatte skrev:
Nått galet verkar det vara, förbrukningen är ju ca 170 kWh/m2 och år.
Ett modernt hus skall ligga under 100 kWh/m2 och år (räknat på uppvärmd yta)
Att bada 2st 350 liters badkar i veckan motsvarar kanske 1300 kWh i ökad förbrukning
Funkar VP:n?
TERMODYNAMIK :)

Ingående Vattenteperatur = 5 C
Badvattentemperatur = 43 C
Total Värmeförlust = 2 C (VV, Rör, Badkar)
Volym = 350 L
Badfrekvens = 104 ggr/år
Elpris 0907 = 1.13 Kr/KWh (totalt)
Specifik Värmekapacitet för Vatten = 4.18 Joule/Kg/Kelvin

Kostnad = 1691 KWh = 1910 Kr

Led in förbrukat badvattnet i värmepumpen och kyl det till 1 C
så spar Du 2006 Kr/år. -Då blir badandet GRATIS !

MVH

Isabelle
 
C
Vänta nu.. "Led in förbrukat badvatten i värmepumpen"? Jag har aldrig hört om nån värmepump som har värmeåtervinning från avloppsvatten? Fast jag vet att det finns förvärmare som förvärmer kallvattnet med avloppsvattnet när man duschar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.