Vi har ett 1 plans hus som är nybyggt på 150 kvm och garage på 30 kvm, vi har aldrig över 20 grader avstängd värme i garaget badar ca 2 gånger i veckan 350 liters badkar 1 maskin tvätt om dagen tummlar 3 gånger i veckan.
Vi har en Nibe 310 frånluftsvärmepanna, och braskamin Contura, vi eldar ca 3 gånger i veckan på vinterhalvåret. vi har även en extra varmvattenberedare för det stora badkaret.
Vi har en förbrukning (avläst) på 26000kvh om året.
Jag trodde att det var ok...................................
Men så pratade jag med våra grannar som har ett 6kvm större hus, 8 grader i garaget lika stort badkar, men dom använder bara 15000kwh om året??????????
Den ända skillnaden är att dom inte badar lika ofta och dom är 3 st (vi är 5)
Så nu undrar jag om det kan vara fel på elmätaren eller fel inställd panna.

Mvh Maria
 
Har de samma värmepump?
Jag tycker 26000kwh låter mycket....kan du se hur mycket tillskottsel som behövts i pumpen?
 
Kolla så kompressorn verkligen går i Nibepumpen, våran pajade efter 5 år och ett par månader. Elförbrukningen gick upp då...Kolla om ni har mycket stand-by-apparater, gammal kyl eller gammal frys? Håller listerna tätt i kyl/frys? Har ni lampor som är tända dygnet runt? Vädrar ni ofta med fönster som står öppna länge?
Varmvatten drar mycket el, att värma 350 liter 2 ggr i veckan utöver duschande för 5 personer kanske är en del av problemet. Kolla även så att ni inte hela tiden kör "extra varmvatten" i Nibepannan, då kör man på elpatronen också, och om den står på dygnet runt så kostar det.

Ifall ni och grannen har väldigt olika hus så säger inte skillnaderna i förbrukning mycket.

Kommer inte på något mera nu. 26000 kWh är inte ohyggligt mycket, men mer än vanligt om huset är nytt.

/ama
 
Jesca_j skrev:
Har de samma värmepump?
Jag tycker 26000kwh låter mycket....kan du se hur mycket tillskottsel som behövts i pumpen?
Dom har samma värmepump.
Jag ska kolla hur man ser om det har använts någon tillskottsel,om det nu går att göra det på Nibe 310
Mvh Maria
 
ama skrev:
Kolla så kompressorn verkligen går i Nibepumpen, våran pajade efter 5 år och ett par månader. Elförbrukningen gick upp då...Kolla om ni har mycket stand-by-apparater, gammal kyl eller gammal frys? Håller listerna tätt i kyl/frys? Har ni lampor som är tända dygnet runt? Vädrar ni ofta med fönster som står öppna länge?
Varmvatten drar mycket el, att värma 350 liter 2 ggr i veckan utöver duschande för 5 personer kanske är en del av problemet. Kolla även så att ni inte hela tiden kör "extra varmvatten" i Nibepannan, då kör man på elpatronen också, och om den står på dygnet runt så kostar det.

Ifall ni och grannen har väldigt olika hus så säger inte skillnaderna i förbrukning mycket.

Kommer inte på något mera nu. 26000 kWh är inte ohyggligt mycket, men mer än vanligt om huset är nytt.

/ama
Vi har ett hus som är 1 år så alla maskiner och fönster är nya inga lampor som är på dygnet runt.
Våra grannars hus är nästan identiskt med vårat, dom andra grannarna har ännu lägre förbrukning så det var därför jag kollade med dom som har samma hustyp.
Mvh Maria
 
Nått galet verkar det vara, förbrukningen är ju ca 170 kWh/m2 och år.
Ett modernt hus skall ligga under 100 kWh/m2 och år (räknat på uppvärmd yta)
Att bada 2st 350 liters badkar i veckan motsvarar kanske 1300 kWh i ökad förbrukning
Funkar VP:n?
 
Inkluderar avläsningen den el som gick åt under byggtiden?
 
knatte skrev:
Nått galet verkar det vara, förbrukningen är ju ca 170 kWh/m2 och år.
Ett modernt hus skall ligga under 100 kWh/m2 och år (räknat på uppvärmd yta)
Att bada 2st 350 liters badkar i veckan motsvarar kanske 1300 kWh i ökad förbrukning
Funkar VP:n?
VP:n???? är det värmepannan?
Nibe har varit här och justerat in pannan och allt verkade vara ok.
Kan det vara luft i golvvärme systemet????
Mvh Maria
 
General Failure skrev:
Inkluderar avläsningen den el som gick åt under byggtiden?
Nix det gör den inte.
Vi hade byggelskåp i 3mån efer inflytt för dom hade inte tid att komma och koppla på den "vanliga" elen.
Mvh Maria
 
Vet inte vad som är fel, antingen anger du fel yta (150m2) eller så har dom i princip glömt att isolera huset, eller att någon varmvattenkran rinner någonstans, eller en okänd elförbrukare typ värmeslingor går hela tiden eller en frånluftfläkt som går ständigt eller så är det fel på mätaren.
Bor själv i ett 30 tals hus på 130 m2 och har 22000 kWh förbrukning, vilket är ett avsevärt sämre isolerat en de moderna husen som byggs idag.
Om man tar 80 kWh/m2 och år som riktvärde för ett modernt hus, så skall ert hus förbruka 12000 kWh i värme och ca 5000 kWh på tappvarmvatten
 
har du o grannen identiska hus eller bara liknande?
har ni samma uppvärmnings system? eller bara liknande.

har grannen valt till extra issolering?

ni som är 5 borde förbruka mycke hushålls el !!!

är det tonångringar med räknade så kanske ni har x antal timmar durchande i veckan
 
mammamys skrev:
Vi har ett hus som är 1 år så alla maskiner och fönster är nya inga lampor som är på dygnet runt.
Våra grannars hus är nästan identiskt med vårat, dom andra grannarna har ännu lägre förbrukning så det var därför jag kollade med dom som har samma hustyp.
Mvh Maria
Ick, det var inte bra. En lite jobbig metod, men som med tur ger någon fingervisning om vart elen tar vägen är: stäng av allt som går att stänga av, kör en dag utan grejerna och sätt på någon sak i taget och kör en dag till, sätt sedan på ytterligare någon sak och kör en dag till, tills allt är inkopplat igen. Då får ni dygnsförbrukning med några saker i taget tillagda per dag (fast ni får själva gå och läsa av elmätaren och skriva upp värdet säg kl 19:00 varje dag).

De mönster man kan upptäcka med ovanstående är:

1 Låg förbrukning utan elprylarna, då borde Nibe 310  vara hel och rättinställd. Man kan lokalisera den elslukande elprylen och byta ut den.

eller

2 Förbrukningen ändras inte nämnvärt med/utan elprylar, boven är Nibe 310. Orsaker till problem med Nibe 310 kan vara:

A Kompressorn i frånluftsvärmepumpen är sönder. Allt vatten värms med elpatronen. Läs igenom manualen, det finns ett synglas där det absolut inte får synas en bubbla, och en av temperaturerna stämde inte med manualen (så upptäckte vi felet).

B Man har extra varmvatten intryckt dygnet runt (finns två lägen, ett för extra vatten i 24 timmar, ett för hela tiden). Vattnet värms både av kompressorn och elpatronen som värmer mer än normalt (annars går elpatronen bara in vid behov).

C Ventilationen är felinställd så att kompressorn får inte nog med luft att hämta värme från, elpatronen går in ofta. Någon av ventilationskanalerna kanske är blockerad.

D Här är jag osäker, men Nibe 310 har ett antal olika inställningar för värmekurvor och dylikt, något sådant felinställt kanske kan ge för hög elförbrukning.

Ifall ovanstående inte ger något tydligt så kan ni fundera vidare:

Någon skrev ovan om att huset kanske saknar isolering, det är inte omöjligt, byggarna kanske missade isoleringen (kolla taket också). Lite jobbigt att kolla, men välj ut en misstänkt vägg (känns kanske kall, eller låter som en trumma när man bankar) där hålet går att gömma (möbel framför) med tapet efteråt och borra ut ett hål (kanske 10 cm i diameter, det finns hålborr för apparatdosor) och kika. Man kan även hyra in någon som går  med värmekamera och kollar väggarna.

Oooh och så kom jag på en annan sak som är lätt att kolla, någon nämnde rinnande varmvattenkran. Se till att alla kranar är stängda. Gå och titta på vattenmätaren. Rör den sig? Det skall den inte göra.

Man kanske glömde isoleringen nedåt? Golvvärmen kanske värmer uppåt och nedåt och slukar el för varmvattnet som behövs.

Vi bor i ett 1,5 planshus på runt 145-150 m2 (minns inte) och har en NIBE 310P, i och för sig är vi bara två, men duschande och badande är vi bra på. Tvättmaskinen går nästan varje dag, tumlaren och diskmaskinen kanske 2 ggr i veckan.  Vi har mycket stand-by, elförbrukningen per år ligger mellan 10000-12000 kWh (inklusive allt, både hushållsel och uppvärmning).

/ama
 
En sak till: vilken temperatur är det i kyl och frys? Det finns också snabbinfrysningsknappar som kanske av misstag varit intryckta för ofta/länge.

/ama
 
Det man letar efter i detta fallet är ju inte någon hushållsapparat som fått spel eller några standby apparater. Det handlar ju om runt 10 000 kwh, som nämts innan kolla frånluftspannan/elpatron.
 
Det beror lite på, några stycken hushållsapparater som fått spel fixar nog några tusen kWh på ett år, däremot är jag också inne på att det har med uppvärmningen att göra.

Har de otur så är det svårlokaliserat, det kan vara en kombination av någon apparat med frispel (kyl och frys drar mycket om de börjar missköta sig) och en värmepanna som inte fungerar optimalt och dåligt isolerat hus.

*EDIT* Hittade en artikel jag hade i bakhuvudet om stand-byförbrukning: http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,624842,00.html Mammamys har sagt att de inte har mycket stand-by igång, men om de hade haft det så hade det kunnat vara en dellösning på problemet (artikeln går ut på att man i snitt har stand-by för 1500 kWh/år).

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.