Finns säkert en del trådar om detta förut med har inte fått riktig klarhet gällande dethär.
Skall göra om badrummet helt om ett par år men tänkte snygga till det lite tills dess. Just nu ligger det en fruktansvärt ful plastmatta på golvet och min fråga är då om det på något sätt går att måla den. Som sagt var så gör det inget om det inte håller mer än ett par år men vill inte leva med den fula mattan så länge.

Går det måla? i så fall vad använder man för färg?, hur och vad skall man göra med förarbete? något speciellt man skall tänka på?

Tacksam för alla tips och "förstå-sig-påare" som finns.
 
Hej Nihagg,
Jag har samma problem som dig. Ska precis flytta in i en ny lägenhet där jag i framtiden kommer att göra något åt badrummet men just nu saknas tiden. Det är bara det att mattan är så ful så att den måste göras något åt. Finns det någon som kan ge tips på detta??
 
  • Badrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen förståsejpåare :) men självklart finns det nån färg som går att använda. Spontant skulle jag använda nån golvfärg om jag bara skulle chansa men fråga färghandlarn istället, där borde dom veta.
 
Jag är bara rädd att mattan kommer att släppa för mycket mjukgörare vilker resulterar i att den aldrig kommer att torka eller snarare alltid kommer att kännas klibbig.
Är det någon som vet om det finns någon färg eller primer som gör att man stänger in denna mjukgörare så att man senare kan måla med en färg för våtrum över?
 
Tog steget!
Pratade med färghandlaren men som han sa så är det inget de går ut med eller rekomenderar att måla plastmatta eftersom resultatet kan bli så att det aldrig torkar, men det gjorde det :). Gjorde i allafall följande: skrubbade golvet med målartvätt som jag endast spädde ut litegrann, slipade sedan golvet med 180 papper. rollade sedan Golvet med Flügger häftgrund och lät torka 1 dygn, målade sedan med oljebaserad golvfärg och sedan vart det klart!. lät det stå ca en vecka innan jag började använda badrummet.
Gör så att du tvättar, slipar och målar en liten dold bit med häftgrund först för att torkar häftgrunden och inte klibbar efter ett par dygn så är det ingen fara att golvfärgen kommer att klibba.
 
Tack för det.
Ja, jag hade tänkt att ta en liten bit under tvättmaskinen att testa på först.
Jag har tittat runt lite här på forumet på andra trådar och något som är återkommande är att tvätta golvet med t-röd. Detta är inget du gjorde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.