Hej!

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att måla element med linoljefärg? Våra element kan nog gå upp i ganska hög värme så det ska ju tåla en del!
Målade ni lika tunt som när ni målar på trä? Egentligen är där ju inte så mkt. att arbeta in färg i menar jag!

Har en treliters burk av Ottossons linoljefärg vit. Vill måla fönster i verandan och fönster, foder & lister inne i huset. Samt elementen om det går!
Men frågan är hur ni brukar göra för att bryta färgen? Som bekant så är ju färgen väldigt dryg så det blir att ta lite åt gången. Hur gör ni för att få samma nyans varje gång? Är det dl-måttet och teskeden som gäller?! :confused:

Vad bryter ni färgen med, kimrök?

Tack!
 
Vi målade element i förra huset. Bara ren vit färg, Det gick jättebra. Som du säger är det inte så mycket att arbeta in färgen i men det är bara att stryka tunt så gott det går. Se till att elementen inte är varma när du målar för då torkar färgen för fort och det kan bli sprickor och rynkningar. Eftersom vi målade med ren vit färg tyckte jag att det gulnade lite mer än vad färgen gjorde på intillliggande foder osm också var målade med samma färg. Brytr man är det ju inget problem.

När jag bryter färg ser blandar jag tills jag är nöjd på måfå bara. När färgen är nästan slut stryker jag upp lite våt färg på en brädbit och blandar sen ny färg. När den nya färgen har samma kulör som den våta är det klart. (linoljefärg ändrar sig lite när den torkar så därför ska man alltid jämföra med våt färg)

För att få grå tycker jag Grön Umbra är bäst. Jag tycker kimrök blir för kall och drar alldeles för mycket åt blått men det är helt en smaksak. :)
 
Tack för det utförliga svaret!
En fördel är ju att linoljefärgen är mkt billigare än elementfärgen.
 
Ja och vi målade ett element med elementfärg och ett med linoljefärg (för att vi hade elementfärg och tänkte att vi kunde använda upp den först...) det blev inte bra för det elementet blev kritvitt och stack ut från resten av det vita i rummet som var målat med linoljefärg...så blanda är ingen bra kombiantion! :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.