Hej allesammans!!!:)
Skall renovera mitt badrum, det gamla golvet låg på cc60, har tænkt mig en 20 mm spånskiva, ett færdig køpt lutandegolv, golvværme och sedan klinker. idag har jag reglar cc60, enligt de anvisningar som jag har hittat skall man regla upp till cc30, var skall man fæsta de nya reglarna?? har ingenting att fæsta de nya reglarna i. det ær ett træhus från 75. har en yttervægg och en innervægg. Badrummet ligget på førsta våningen ovanfør kællare.:confused:
Ha det Fatma
 
Jag vet inte vad det är för färdigt lutande golv du menar. Det låter lite skumt.

Normalt så bygger man badrumsgolv genom att ordna ett bärande golv med 22mm spånskiva, och flytspackel på det. Om man har cc60 så får man ta tjockare spackel som styvar upp golvet.

Enl BKR reglerna www.bkr.se så får inte klinkers sättas direkt på skivmaterial, så man måste flytspackla under alla omständigheter.

Det borde inte vara några problem med en sådan lösning i ditt hus. men som sagt det där färdiga golvet med lutning vet jag inte riktigt hur det fungerar.
 
Jo ursækta jag var lite otydlig, sjælvklart ska anvænda flytspackel, men det finns ett Svenskt føretag som tillværkar færdigt lutandegolv efter mått bestællning, jag har grannar som har anvænt sig av detta med mycket goda resultat.
Fatma
 
det lutandegolv finns hos GIS Gagnefs industrisnickerier AB (gis.se)
 
Om du använder detta lutande golv så går väl inte det att kombinera med flytspackel?
 
den info jag fick ær att det går bra, men jag tænker følja tillverkarens anvisningar. frågan ær måste jag regla upp cc30 før detta golv????
 
Tittar man på deras instruktion så skall det inte flytspacklas på den. Och det skall tätskiktas enl GVK reglerna istället.

Och de kräver cc300.

Tycker det låter mycket enklare med "traditionell" lösning med flytspackel etc.
 
Verkar som de menar att man först lägger deras golv enligt principen 22 mm spånskiva, det lutande golvet och därpå en plastmatta. Sedan ska kakel läggas på plastmattan.

Blir det inte väldigt mkt "kaka på kaka" tänker jag. Och blir det verkligen kostnadseffektivt?
 
Om du ändå ska flytspackla förstår jag inte alls vitsen med ett lutande golv under, du får ju ändå samma jobb att bygga fall med flytspacklet, kanske till och med blir svårare än att flyta på ett plant underlag.
 
Jag skulle nog välja att spika kortlingar mellan de befintliga reglarna på strategiska ställen. Är ju vissa ställen som kommer att belastas extra mycket när en människa rör sig. Tex där man sätter ner foten när man går in genom dörren. Runt toastolen, dusch framför handfat m.m.
 
Gabbe1 skrev:
Om du ändå ska flytspackla förstår jag inte alls vitsen med ett lutande golv under, du får ju ändå samma jobb att bygga fall med flytspacklet, kanske till och med blir svårare än att flyta på ett plant underlag.
Om det ska läggas slingor på ett golv som fallet är klart så är det betydligt enklare att flyta.
 
I det badrum vi byggde på vår övervåning gjorde vi som följande

* CC30 träreglar som är kortlade där belastningen blir som störst, där vi fick göra hål för avloppsrör etc.

* Golvspånskiva

* golvgips

* golvvärmeslinga

* flytspackel

* klinkersfix +klinkers

/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.