Hej !
Min första post på forumet som jag tidigare läst mycket på som gäst.:)


Ska bygga en tillbyggnad och har gjort en ritning i SketchUp 7.

Vore kul om ni kunde granska och komma med synpunkter. Det är en ritning baserad på Enkelstuge-konceptet på plint.

Det är främst Takstolskonstruktionen med limbalk som jag är intresserad av synpunkter på, men även annat är välkommet.

Vissa delar saknas ännu i ritningen, och vissa läkt o reglar är inte exakt utritade pga tidsbrist.


Filen finns här >> (packad i en zip)

Hälsningar
/Roger
 
Redigerat:
C
"File is invalid" säger windows.
 
Hepp, nu tror jag det ska funka...
/Roger
 
Hej
Min fråga är helt enkelt, funkar denna takstolskonstruktion? Takregelarna är 170mm. Limbalken 360x90mm. Tänkte regla undertill med ytterligar 70 för extra isolering. Taklasten är Tegel på spånt, undertaket blir spånt. Rummet är 18kvm.

Hälsningar
/Roger
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju inte en takstolskonstruktion egentligen, det är en ryggås-konstruktion. Hela belastningen kommer ju på takbalken. Den SER lite klen ut. Det håller säkert, men det finns risk att den svackar med tiden.
 
Tack för svaret, Ryggås... ja så heter det såklart :)

Limbalken är 90x315 ca 3900 lång. Takreglarna har jag ökat till 195x45 som sitter med cc120. Taket blir tegelpannor. Det ligger i Värmland så lite snö måste det ta.


Bör jag sätta fler takreglar ?

Hälsningar
/Roger
 
Du har valt 90x315 till balken. Bra, då det är mer än minimikraven som är 66x315.

Här kan du få lite hjälp med vilken dimension man kan tänka sig. Dock är detta lätt tak och max 10 graders lutning.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=209&contextPage=1465
Du verkar ha en spännvidd på takreglarna på drygt 3 m enligt Sketchupen.
Jag skulle sätta 45x195 på c/c 600 istället. Så mycket extra kostnad blir det inte och då får du ett tak som klarar belastningen utan problem.
 
Hur stor skillad är det på 90 vs 66... det som är viktigt här är 315...

Sen skulle jag nog också regla med 60 cc

Lycka till :)
 
Hmm, tvekar kring detta med cc.

Tycker egen-vikten blir så tung om man sätter cc 60 men det måste ju såklart hålla.

Finns det någon som tycker det räcker med cc 120. Jag har ju använt Enkelstugan's takstol som model och den är 170 och sitter cc120.


Eller är det församlingens sammlade åsikt att cc60 är vad det bör bli ? :)

Tack för svaren!!!

/Roger

Bygget är nu på G som ni ser...
 
  • 20091005-DSC00676.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.