Tittat på diverse lösningar och tror att vikdörr (för lite väggutrymme för skjutdörr, pga murstock) kommer att bli den bästa.

Jag har ett valv som är i anslutning till snedtak. Öppningen är 120 cm (1200 mm) och önskar att behålla valvet. Eventuellt ser det ut som att rummet som är anslutet till valvet kommer att bli ett sovrum och önskar därför att sätta dit en dörr.

Tittat på diverse lösningar och tror att vikdörr skulle kunna passa, men till frågan.

Vad hittar man material för att kunna bygga eventuellt egna vikdörrar (beslag mm)?

Ena sidan av vikdörren kommer således att anpassas till taklutningen, är det någon här som har gjort liknande?

Eller någon som har tankar på hur man skulle smartast lösa dörrproblematiken?

Det jag inte tror (därför då planera att göra det själv), men skulle det finnas dörrar, eller vikdörrar för valv, släng då gärna upp ett länk eller info.
 
C
Du råkar inte ha en bild?
Det där med taklutningen var lite oklart - iallafall för mig.
 
Ingen bild, krävs kamera för det, men gjorde en enkel skiss i "paint" som jag slänger upp. Säger nog mer än att beskriva det.

Edit: bifogar i skissen den tänkta vikdörren i rött. Den hamnar således bakom valvet. Eller skulle man kunna gå tillväga på något annat sätt?
 
  • valv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag skulle försöka med en valvad dubbeldörr där bara ena halvan är öppningsbart till vardags. Man kan komma in och ut genom en 60cm ingång ;). Vid flytt av möbler skulle man kunna plocka bort den "blinda" halvan.
Eller bygg det som en låtsas stor valvad port med en liten dörr i mitten. Lösning som man kan se ibland i en gammal slott :-/ ;). Inte så enkelt att bygga men mer spännande än en kantig vikdörr, tycker jag
gaia
 
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur du löste det här. Jag står inför ett liknande dilemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.