Jag undrar om en viss sorts sladd, värmehärdig sådan är väldigt dyr?

Vi har just fått en väldigt dyr Aga-spis (pris 126 500:- ) installerad. Nu börjar vi misstänka att montörerna skurit av ett par meter sladd från spisen och tagit den med sig. :(
Det skulle vara med flera meter sladd, men det är mindre än en meter. Det sitter ingen gjuten stickpropp på den, utan exakt en sån som man kan köpa för 6.50 här: http://www.expressel.se/    (artikelnr 19 210 66)

Jag har aldrig sett en sån stickpropp på en ny elgrej.

Kan nån av er el-experter tala om för mej om det ska sitta en sån stickpropp på en spis?

 
Och en sak till:
Nu har jag synat stickproppen. Det står V D N på den. Dvs den är godkänd i Tyskland? Ingen S -märkning finns heller.

Vem 17 skulle sätta en sån kontakt på en engelsk spis?
 
Lite offtopic, men, hur är AGA-spisen?

(Den där stickproppen verkar skum, den är inte bara tillfällig, för att prova spisen tex?)
 
Lite svårt att se, eftersom art nr 1921066 inte hittas på din länk....
Om den där leverantören använder sig av E-nummer är E 19 210 66 en vanlig 10 A 2-polig stickpropp med jordbleck, hård termoplast och med sidoinföring ?
Elartikler behöver inte längre vara S-märkta, utan det räcker med CE-märkning.
Blir det så varmt bakom din spis att du måste ha värmebeständig anlutningskabel?
Om det behövs, heter den SIHF och är en silikonkabel, 3G2,5 ligger till en listpris om ca 70:-/m, 5G2,5 108:-/m. + moms.
 
-ah skrev:
Lite svårt att se, eftersom art nr 1921066 inte hittas på din länk....
Om den där leverantören använder sig av E-nummer är E 19 210 66 en vanlig 10 A 2-polig stickpropp med jordbleck, hård termoplast och med sidoinföring ?
Elartikler behöver inte längre vara S-märkta, utan det räcker med CE-märkning.
Blir det så varmt bakom din spis att du måste ha värmebeständig anlutningskabel?
Om det behövs, heter den SIHF och är en silikonkabel, 3G2,5 ligger till en listpris om ca 70:-/m, 5G2,5 108:-/m. + moms.
Jorå den stickproppen finns där. Man söker på "stickpropp". Den har exakt samma utseende.

På min stickpropp står det 22091.41 inpressat. Sen är det ett m med ett citattecken ovanför. Och sladden kommer in från sidan.

Ja det blir nog varmt för spisen är varm hela tiden. Som en elpanna man lagar mat på.
 
Fotografen skrev:
Lite offtopic, men, hur är AGA-spisen?

(Den där stickproppen verkar skum, den är inte bara tillfällig, för att prova spisen tex?)
Visst, det är nåt skumt med stickproppen :( Spisen är gjord för att kunna anslutas till ett vanligt uttag, så man kunde förväntat sig en bättre stickpropp.

Spisen är nog bra i sig, men vi har haft ett helvete med leverantören, IGF. Jag tror jag har jämrat mej i månader här på forumet. Firman som gör allting fel.
 
Då kommer nästa fråga: hur stor är märkeffekten på din AGA-spis? Det bör stå på nån plåt, antagligen på spisens baksida.
Är märkeffekten större än 2300 watt är det fel stickpropp, då måste du ha en som är märkt 16 A. Och sådana finns.
Stickproppen som är monterat har sannolikt eftermonterats i Sverige. England använder annan standard.
Vanliga moderna 2-poliga eluttag fabrikat Eljo, Elko mfl har märkeffekten 16 A, så där är det inget problem om det räcker med 1- fas 230 volt och en märkeffekt på max 3500 w.
Frågan är om dina huvudsäkringar pallar. Men det lär du upptäcka.....
 
C
Hmmm... Trodde att AGA-spisar gick på gas??
 
... och vad ska de därna luckorna uppepå vara bra för ? ( på spisen)
 
Kan det vara så att det är en:

Alt 1. Gas spis med elektronisk tändning på både plattor och ugn


Alt 2. Gas spis med gas plattor och med elektrisk ugn (ugnen drar 2400 watt)


båda alternativen är rätt, stickproppen helt okej.

/Richard

 
C
Mja, så vitt jag vet så funkar en AGA-spis ungefär som en gammal vedspis.
Nånstans där inne finns en gasbrännare, sedan leds värmen ut till olika ugnar och plattor och en varmvattenberedare. Spisen står även för uppvärmningen av huset. Man stänger alltså aldrig av den utan stänger bara luckorna (därav även luckor på plattorna).
Men det är klart, det är väl någon form av elektronisk tändning.
 
den har väl förmodligen belysning i ugnen?!?  :D
 
Gomorron :)
Aga spisen drivs antingen med gas, olja eller med el. Förr var det koks. Vår spis är eldriven helt och hållet. Ingen varmvattenberedare.

Luckorna ovanpå är lock till spisplattorna. Under dem finns järnplattor som alltid är varma. Hela spisen är varm.Det är inte nån spis för dem som har småbarn precis.

Man kan inte titta på spisens baksida eftersom spisen väger ca 650 kg. Men effekten är  2500 w har jag för mej. Och den ska anslutas till ett vanlig 13 amp uttag. Det var ett av deras säljargument att man man ställa den varsom helst och stoppa i kontakten som en vanlig vattenkokare. Inte så lätt när det bara sticker ut 20 cm sladd bakom spisen.
 
Låter lite konstigt. menar du att spisens totala effekt är 2500w?

Då borde det bli svårt att steka osv?

Jag antog att elen var till för gaständning belysning etc.

Men om vi antar att effekten är vad du säger, och att er ledning till spisen inte är säkrad för mer än 16A. Så är troligen stickkontakten ifråga OK.

I England var det åtminstonde förr vanligt att elprylar såldes utan stickkontakt. Det hör(de) till allmänbildningen att kunna montera en kontakt i England. Jag tror att detta beror på att dom under många år hade 2 olika kontaktsystem.

Om era klantiga installatörer har klippt av sladden så är det troligen mer en fråga om inkompetens än att dom ville ha sladden.
 
C
Blommis skrev:
Man kan inte titta på spisens baksida eftersom spisen väger ca 650 kg. Men effekten är 2500 w har jag för mej. Och den ska anslutas till ett vanlig 13 amp uttag. Det var ett av deras säljargument att man man ställa den varsom helst och stoppa i kontakten som en vanlig vattenkokare. Inte så lätt när det bara sticker ut 20 cm sladd bakom spisen.
Det låter skumt. Det är inte så att de lyckats klämma sladden bakom/under spisen på nåt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.