Hemmakatten
Har nu bestämt att skaffa TV till vintern efter att ha varit utan TV i flera år.

Två frågeställningar:

1. Vill ha en inte alltför stor platt-TV, LCD, max 30", helst mindre (26" kanske). Dels kommer vi även fortsättningsvis inte titta så mycket, dels har vi inte plats och dels är avståndet inte mer än 3 meter till soffan. Det jag längtar efter är att ligga på soffan o slötitta på en film, dvs. inget avancerat. Vad köper vi för TV?

2. Det finns egentligen ingen plats för TVn. En långvägg är fönster från golv till tak, den andra långväggen består av inbyggda bokhyllor mm. Den enda väggsnutten är en kortvägg där soffan skall stå. Hade därför tänkt att sätta en rostfri eller vit skena i taket från bokhylleväggen och ut i mitten av rummet. TVn skulle då glida på skenan och sedan kunna dras ner mot golvet när man tittar. När man inte tittar är TVn i taket uppskjuten mot bokhylleväggen (där antennuttag finns). Kan detta fungera? Finns det färdiga lösningar? Måste man ha en motor? Dessutom vill jag inte ha skenan dikt mot taket (vitmålad slätspånt) utan vill ha distanser mot taket så att skenan hänger 6-10cm ner.

Vad har ni för råd?
 
Hemmakatten
Förstår att ni tycker att ämnet är tråkigt....:rolleyes:

Men om jag omformulerar mig lite så kanske nån har nåt tips. ;)

Var kan jag hitta recensioner/tester på små LCD-TV?
Det enda jag hittat är på 32" och större. En 32" är ca 95 x 65 cm i storlek och det är för stort för oss. Jag verkligen AVSKYR att gå runt i butiker, men förstår att jag måste göra det nångång. Men det vore verkligen SUPER att få lite tips om några bra TV innan, kommer annars bara att stå som ett fån, få huvudvärk o gå därifrån efter att tittat på hundra skärmar.

Vad gäller skenan så har jag sett i andra sammanhang där man drar ut nån maskin och där elkablar mm följer med ut på skenan. Kanske skulle fråga i verktygsforumet istället?
 
Recensioner kan du hitta på t ex http://www.ciao.co.uk eller så kan du söka lite på prisjakt och antingen kolla på recensioner eller sortera på popularitet. Brukar ge ett hum. Annars är det bara till att ge sig ut och titta i affärer för att se om man hittar någon som verkar bra.

När det gäller takskenor så har jag minimal koll. Hittade dock något takskenesystem för projektordukar, men det borde gå att bygga ihop med något takfäste: http://www.audicompendax.se/projektionsytor-takskensystem-c-55_48.html

Direktronik har lite takfästen: http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=83
 
Det där låter som special, allt går att göra bara man har råd med det.
Det skulle kanske gå att sätta en telferskena med kabelvagnar och någon form av balansarm. DOCK så kan det bli ganska fladdrigt, en liten skena i taket ska hålla emot en momentarm på nästan 2 m. Man får passera försiktigt.

Sedan det praktiska, vem drar denna TV fram och tillbaka dagligen?

Det finns små LCD TV, tror det var telia som gav bort 17" om man köpte.....

Prototypen

PS vem har ritat detta rum med fönster på ena sidan och fasta hyllor på andra sidan. När vi byggde i forntiden så skulle det finnas två möbleringsalternativ för att få bygglov. Meningen var att det skulle vara praktiska rum, men ert kanske är mera hippt.
DS
 
Hemmakatten
Tack för bra tips! :) Det var precis det vi var ute efter.
prototypen; det är ett ganska stort rum, 60kvm med kök i ena änden. Visst går det att möblera på annat sätt, men vi vill inte ha en stor tv mitt i rummet, kommer inte att titta mer än ett par ggr i veckan.
 
Hemmakatten
Lyfter tråden. Vi har ännu inte skaffat TV men känner att det är dags till denna vinter.

Jag skall givetvis kolla upp de goda tips jag fått i tråden. Men kanske har någon ytterligare tips att ge.

Var inne i en tv-affär idag och såg då att tv-apparaterna gått ned väldigt mycket i pris på ett par år. Såg också en LED-tv (Samsung eller Panasonic) som var oerhört tunn och med en fantastisk bildskärpa, pris typ 17-18'. Är den verkligen så fantastisk som jag tyckte den var?
 
I ett avsnitt av Room Service installerade de skena i taket. Kanske går att hitta något på deras hemsida.
 
Kan väl mest kommentera ang. Samsungen du såg. Jag gissar på att det var en samsung i xx70 serien du såg. Dom är verkligen trevliga, skall du ha en tv är det bland det bästa du kan få tag på idag. Visst det finns annat som är lika bra/bättre, men eftersom det är ganska subjektivt vad man gillar så är det svårt att säga vad som är bäst. Alternativet är gissningsvis Pioneer's Kuro modeller (kort å gott "bästa" tvn man kan få tag på) eller någon Panasonic i de lite högre modellerna, t.ex. V10 serien. Bägge dessa är dock plasmabaserade, jämfört med den lcd-samsung du kikade på. Det är heller ingen "äkta" led-tv, det kommer att dröja innan vi ser dom bland konsumenter, utan det är en vanlig LCD-tv, men den använder sig av LED som bakgrundsbelysning istället för lysrör. Om man vill ha plasma eller lcd är högst personligt.

Kort svar: Ja, de nya samsung apparaterna har mycket bra bild, och är även i min mening tämligt estetiskt tilltalande och tunna (29,9mm om jag minns rätt).

OT:
Kul att läsa sånna här trådar och se hur olika människor är, och olika intressen hehe. Själv kommer jag att införskaffa en 60-tums tv (plasma, har problem med betraktningsvinkeln på LCD i dagsläget) i veckan, och hänsyn till rum etc tar man ju inte, då möblerar man ju om och donar så att det passar med TV'n man vill ha, och så jag får rätt tittavstånd (2,4m till min 60-tummare för att dra full nytta av hdtv)
 
Redigerat:
Hemmakatten
60 tums tv lär nog dröja ett tag innan sådan införskaffas... Men har reviderat min uppfattning om tv-storlekar och inser nu att 32, 37, 40 eller t.o.m. 42 borde det nog vara som vi köper.
 
C
mrVoodoo skrev:
OT:
Kul att läsa sånna här trådar och se hur olika människor är, och olika intressen hehe. Själv kommer jag att införskaffa en 60-tums tv (plasma, har problem med betraktningsvinkeln på LCD i dagsläget) i veckan, och hänsyn till rum etc tar man ju inte, då möblerar man ju om och donar så att det passar med TV'n man vill ha, och så jag får rätt tittavstånd (2,4m till min 60-tummare för att dra full nytta av hdtv)
Alltså, 2,4 meter till en 60" är vääldigt nära, ungefär samma propotioner som när man sitter vid en datorskärm. Man brukar säga 1 dm per tum. Du kommer få sitta och titta från sida till sida när två personer har en konversation på var sin sida av bilden.

För övrigt ska det bli väldigt spännande att se vad för LED och OLED-skärmar som dyker upp framöver. Det är bland annat en tillverkare som har tagit fram ett (mycket dyrt) tangentbord med en liten OLED-skärm i varje tangent, så att man kan få en presenterande bild till alla kortkommandon i olika program (photoshop tex där det säkert finns ett par hundra kortkommandon), spel osv..
 
NU blir det lite OT igen men..

Många tycker att det låter väldigt stort, men om man ser till film (egentligen inte bara film men det är väl lättast att tänka sig kanske), det är mest film som kommer gå på min TV så är den faktiskt nästan liten. Och, tyvärr får man nästan säga, är det få som faktiskt tänker på/inser att det är upp i dessa storlekar man måste för att dra någon riktig nytta av full HD (1080p).

Här finns lite att läsa om nyttan av HD vägt mot upplösning och tittavstånd.
Här finns en "kalkylator" där man enkelt kan kolla storlek vs avstånd och upplsösning. Enkel att använda, bara att dra den lilla stolen fram och tillbaka. Så slipper man sitta och tänka på de amerikanska fotmåtten Carlton använder i första länken.

Sen kan man väva in t.ex. THX standarden. Skulle jag på mitt avstånd nå upp till den biostandarden skulle jag faktiskt behöva upp i 70 tum, men dit når jag inte med en TV av ekonomiska skäl :D

Man kan ju vända lite på det, om du går på bio, tycker du bilden är alldeles för stor då (förutsatt att du sitter någonstans ungefär i mitten)? Om ja, då ska du nog inte ha så stor TV, men om det inte känns fel på bio, så finns det väl ingen direkt anledning till att det skulle kännas fel hemma. Jag har inte gjort någon undersökning i ämnet själv, men jag tror de flesta är rätt nöjda med bildstorleken på en genomtänk bio. Storleken som THX kommit fram till är ju trots allt för att det skall vara behagligt, och med vårt synfält i åtanke.

MEN, personligen tror jag det är djupt rotat hos de flesta att TV'n inte ska vara så stor, för det har den inte varit förut. Men då var det ju tack vara tekniska begränsningar, begränsningar som inte finns idag.

"Man brukar säga 1 dm per tum" Med det i åtanke skulle man aldrig behöva HD material iaf, för det skulle aldrig komma till sin rätt. :) Det finns många gamla "skrönor" i ämnet, och jag säger skrönor, för det är vad jag tycker det är när man inte kan backa upp det med sakliga argument t.ex. baserad på människan syn (vilket är vad man baserat sig på när man tagit fram biografstandarder). En annan jag hört i karriären är att ens knytnäve ungefär skall täcka bilden med en utsträckt arm. Den människan behöver nog inte heller en HD-tv ;)

Nu blev det minsann rejält OT, men jag kunde inte riktigt hålla mig.....

För att säga nåt på topic, så ja, en 42-tummare skulle jag nog minst rekommendera iaf. Dom är ju om inte annat väldigt prisvärda i dagsläget.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Inte gör det mig något att tråden blev lite OT, bara kul att läsa.

Nu har jag fått kontakt med Audicom Pendax (tack för tipset). En säljare skall ringa mig för att få till en lösning. De säljer normalt sett inte till privatpersoner, men det löses genom att vår elektriker sedan får beställa när allt är klart. Helt billigt lär det väl inte bli, men det viktigaste är att det är genomförbart. Återkommer med info när jag vet mer.

PS. Himla bra kundservice har Audicom. Man chattar direkt med kundtjänst, svar kommer omedelbart.
 
Många har platt-TV kopplad till en hemmabioanläggning, och då bör ljudet bli bra. Tänker man använda TVn som den är, utan extra högtalare så rekommenderar jag att man försöker hitta en modell där högtalarna, eller åtminstone diskantelementen, är framåtriktade. Detta var en självklarhet på alla TV för länge sedan, men numera gömmer man ofta högtalarna av designskäl. Detta gör att diskantåtergivningen blir dålig och man får höja ljudstyrkan onödigt mycket för att uppfatta vad som sägs. Det finns platt-TV med framåtriktade diskant-element, men jag har inte koll på det aktuella utbudet av TV-apparater.

/Hasse
 
Hemmakatten
Audicom föreslog att INTE ha TV-n på en skena eftersom kablarna, även om de hänger i båge, kommer att ta mycket plats så att TV-n ändå inte går att skkjuta intill väggen.

Förslaget är nu att ha TVn uppfälld platt i taket. När man tittar viks TVn ner och åker på en (teleskop?)stång ner till valfri höjd. TVn skall också kunna vridas 360 grader. Detta låter mkt bra tycker vi. Framförallt nu sedan dessa supertunna, 30mm, LED-tvn kommit.

Nu kommer mitt nästa problem. Ja, problem och problem.... Jag blev ju helt såld på den tunna LED-TVn och har kollat upp vilken modell jag såg i butiken. Det var en 40-tummare, Samsung UE40B7070, pris i butiken 17,9' men 2 tusenlappar billigare hos nätbutiker.

Var inne på Samsungs hemsida och blev ytterligare förtjust! WLAN, internetuppkoppling,ladda in bilder från kameran, receptarkiv, bildarkiv mm mm.

Frågan är vilken TV vi skall ha. Läste om 8050, men förstod inte skillnaden mot 7070 förutom att 8050 har 200Hz Motion Plus mot 100Hz Motion Plus för 7070. Vad betyder egentligen detta? Och är 8050 värd flera tusen kr mer?

Står o velar mellan 40 coh 46 tum. Är det så att det är bättre att köpa en 46 tum 7070 istället för en 40 tum 8050? Priset är ungefär detsamma.

Ni som kan det här med TV. Vad är skillnadenmellan 7070 och 8050? Och är priset värt det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.