Hej,

ska sätta ditt ett fönster som är 50 cm brett på en vägg med stående reglar 45*170 med cc 60 cm. Naturligtvis måste jag flytta ena stående regeln ca 10 cm. CC blir alltså 70 cm runt fönstret. Behövs en stående regel på andra sidan fönstret eller har dessa 10 cm försumbar betydelse? En takstol finns på hammarbandet ovanför regeln som ska flyttas. Bättre med isolering än reglar i väggen ur energisynpunkt...:)

/Vallasteffo
 
Mikael_L
Hej, välkommen till forumet.

Vill du vara helt säker, ska du sätta in en stående regel som avväxling.
Den fälls in i högst upp i de stående reglarna under hammarbandet.

I ditt fall är takstolen bara 10cm från en regel, så hammarbandet klarar kanske kraften ändå, men utan mer information går det inte att avgöra. (Och jag skulle ändå inte kunna avgöra, då jag inte har rätt färdigheter)

Det som saknas är bl.a. takets bredd, snözon, takmaterial och takets lutning, för att kunna avgöra vilken last som hammarband + ev bärlina måste ta.
 
Kan man istället för avväxling med regel på högkant under hammarbandet komplettera med en stående regel på andra sidan fönstret så att cc blir 60 eller är det just trycket på hammarbandet som är det kritiska? Blir ju iof mindre virke med avväxling. Förslag på dimension i så fall? Räcker det med 45*170 i ytterkant?

(Småland, betomgpannor, 27 grader, takstolar cc 120)

/´Vallasteffo
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.