Hej!

Jag funderar på hur jag ska göra med belysningen. Jag har en vedeldad bastu som ligger på tomten och då det inte finns någon el dragen dit så finns det inga lampor/lyktor. Nu när det börjar bli mörkare o mörkare så vill man gärna ha en belysningen på väggen utanför så att man kan hitta till bastun :) och en lite "lugnare" belysningen inne i bastun.

Men nu till frågan finns det något sådant på marknaden som går på batterier eller dyligt. Eller är det så att man måste dra el till bastun från huset?

MVH
Forward
 
Har du fönster på bastun så borde ett par fotogenlycktor utanför bastun göra det mysigt!
 
har inte installerat nån strömkälla utan förlitar mig till kaminens ljus samt IKEAs värmeljus... har funkat i över två år nu och de som hälsar på tycker att det är mysigt. Måste man nu ha konstlat ljus så finns det bra belysning som laddas med solcell och lyser 10tim, också IKEA för 179kr.
 
Själv har jag oljelampor som jag tycker fungerar alldeles utmärkt.
Vill inte ha någon ström in till bastun pga av att det är ju mysfaktor i elden som brinner i bastuaggregatet och som lyser upp hela bastun. Det ska va gott å basta!!
 
Vi har på samma sätt som du en vedeldad bastu på tomten. Vi har förvisso dragit in el och har i bastun belysning under lavarna i form av 12v ljusslinga/slang. I relaxen har vi 230v ljusslinga/slang som är osynligt monterad vid övergången mellan tak/vägg.
På väg ner till bastun brukar vi ha förzinkade lyktor i olika storlekar med vanliga ljus i. (inga bilder på det tvärr)
Vid ingången till bastun kommer en förzinkad vägglampa att monteras.

Bilder finns på följande länk: http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html

Bastubelysningen, inlägg #38
Belysningen i relaxen, inlägg #48
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.