Hej.

Jag har ett stort problem. Förre ägaren av fastigheten planterade för tio år sedan en rosbuske - stenros. Jag köpte fastigheten för fem år sedan och redan då klagade två grannar på att rotskott växer in på deras tomter och de har ett smärre h----e att hålla buskaget borta från sin mark.

I år har grannarna tröttnat rejält och bett mig ta bort busken, vilket jag gärna gör, om jag bara viste hur. Vi har markerat ytterkanterna för spridningen - där vi kan lokalisera rotskott. Ytan fann vi vara ca 30 m2. Om vi leker med tanken att rosbusken förutom att ha letat sig ut via rotskott horisontellt dessutom växt nedåt någon meter skulle det innebära att ca 30 m3 jord (läs lera) måste grävas bort varav en avsevärd mängd från grannarnas tomter.

En del av de horisontella rotskotten har dessutom letat sig fram under och i grannarnas rabatter vilket i hög grad försvårar grävning. Leker man dessutom med tanken att det finns rotskott som vi inte ser som har växt ytterligare ett par meter i periferin växer uppgiften att ta bort busken på mekanisk väg till en orimlighet.

Med risk för att få på tafsen så ställer jag frågan ändå. Finns det något annat sätt utom grävning att "få bort problemet"?

Jag är väldigt tacksam för alla idéer. Gliringar är naturligtvis tillåtna. ;)
 
Det kan ju funka att klippa bort den också. Gå med röjsåg och klipp så nära jordytan som möjligt. Naturligtvis kommer det komma upp nya skott men klipper du dem med jämna mellanrum innan de hinner bli längre än en decimeter eller så, så kommer de ge upp efterhand. Vi har gjort så med några hallonbuskage. Vi klippte först i vintras , rev upp jorden rejält och sådde gräs, och nu under växtsäsongen har vi klippt 5-6 gånger och kanske nån enstaka gång gått och dragit upp några av plantorna. Det kommer fortfarande upp nåt litet då och då men nu är det i stort sett borta.

Är det en någorlunda plan yta så funkar det nog jättebra att klippa allt med röjsåg eller liknande först, så gräs och sen klippa ner alla skott med gräsklipparen. Det finns inga växter som klarar av det i längden, inte ens kirskål.
 
Tack för ditt svar. Tyvärr blir det jag som får kräla runt på grannarnas tomter och klippa av nya rotskott. Och de kan komma upp var som helst, i rabatter, potatisland osv där gräsklippare inte når.

Jag hade tänkt mig en permanent lösning t ex genom att ta kål på den medelst lämplig metod.
 
Round-upp???
Klipp ner till marken nu i höst. Nästa vår spraya med roundupp alla gröna skott som kommer upp .
Som jag förstår, verkar roundupp genom att den tas in bäst under tillväxttiden (vår) i gröna delar och går vidare neråt och påverkar också rötter så plantan får mycket liten chans att överleva. Blir rötter förstörda b lir det inga röttskott heller....
gaia
 
Mmm... Jag har varit inne på det. Våren är nog bäst. Sedan är ju frågan vilket som ger bästa effekten? Att spraya på bladen på oklippt buske på våren (spräaya hela busken) eller ge sig ut och leta upp nya skott i ogräset? Jag får ta mig en funderare.

Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.