Hej på er allihopa.

Nu kommer säkerligen några tycka att jag inte är klok och det kanske jag inte heller är men jag vill kasta ut fjärrvärmen och till att börja med köra på el :eek:

Skutan ligger såhär.

I dagens läge så förbrukar jag ~15000 kWh för värme och vv / år till en kostnad av 1.28 kr / kWh. (Dyrare än elen)
PGA av en ganska så hög fast avgift på fjärrvärmen så kommer kWh priset skena iväg såfort jag försöker mig på några energisparande åtgärder såsom att tilläggsisolera vinden :(

Mina tankar vilar runt att försöka få en en 750 liters ackumulatortank med slingor i det gamla pannrummet och att till att börja med endast mata den med el (mest för att komma ifrån FV fort och att ha nått att bygga ifrån)
Tyvärr är pannrummet av modell mindre så att installera en panna igen är nog bara att glömma :(

Huset består av 86 kvadrat bodel och 48 kvadrat ekonomidel (som inrymmer pannrummet)
I bodelen vill jag ha 21-22 grader och i ekonomidelen 15+.
I bodelen finns även en kamin.


Finns det någon som kan ge mig lite tankar och / eller funderingar kring det här, är det tokigt? Vad skulle ni själva ha gjort?
Luft / vatten? Luft / Luft? Solpaneler?
 
H
En liten panna kan du väl få in om du kan få in en acktank.
Risk annars att det blir tillfällig smärtlindring för elen blir väl dyrare igen.
 
Jovisst går det kanske in en liten panna men jag har för mig att jag har läst nånstans att man ska ha vissa tomma utrymmen mellan panna och väggar vid nyinstallationer?
Någon som vet något om det?
Sen så finns det ju ett annat problem med panna, jag har inte direkt något bra utrymme att förvara ved i närheten av pannan.

Och ja, visst har du rätt i att jag riskerar att åka på en tillfällig smärtlindring genom att bara byta till el, tanken är dock att jag ska kunna docka på andra saker på accen för att på så sätt skapa ett mervärde till den.
 
Om du har ett annat "tomt rum" (förråd?) bredvid pannrummet så kan du ställa acctanken där och bara borra för rör genom väggen. Då kan du använda hela pannrummet till panna. Veden förvaraar du väl utomhus i alla fall om du tänkt elda med ved.
 
Det var ett hemskt pris du betalade för fjärrvärmen...jag förbrukar 18000kwh o betalar totalt 0,78kr /kwh varav ca halva kostnade är en fast avgift.
Tycker det är ett oskick att prissättningen är sådan att det missgynnar sparande, men samma filosofi finns ju oxå på el, vatten och sopräkningarna etc....Konstruktionen på avtalen är såna att sparande inte ska vara lönsamt.
Tittar jag på elräkningen så betalar jag 1,3 kr/kwh med allt inkluderat,...risken med elkostnaden är att den fluktuerar kraftigt och är ganska konjunkturberoende, så jag skulle nog passa på och försöka minska elförbrukningen samtidigt. När jag bytte till fjärrvärme för några år sen var mitt alternativ en vattenburen VP...så har du vattenburen värme skulle jag i första hand titta på en luft/vatten buren värmepump.
 
Rebeckaf : Tanken med att placera acctanken i ett angränsande rum är god och genom att ta plats från tvättstugan så skulle jag kunna göra det.
Dock så ger det inte mycket mera användbar plats i pannrummet för en panna beroende på hur rummet är utformat vilket jag kanske borde ha sagt nått om i mitt första inlägg.

Se den bifogade bilden. Rummet mäter ca 2 X 2 meter och murstocken ca 80 X 90 cm.
Till höger under murstocken i bilden så har det för länge sen stått en oljebrännare och till vänster om murstocken är det utrymme där jag har tänkt att placera en tank, där kommer även vatten och värme ledningar från huset in i pannrummet.


knatte : Javisst är det ett hemskt pris och som du säger så är det ett oskick att de fasta avgifterna gör så att ett sparande inte premieras.
Min nuvarande elförbrukning för hushållsström kan jag så gott som inte minska något då den ligger under 3600 kWh / år men om jag bytte bort fjärrvärmen och installerade en tank med elpatron så har jag ju däremot alla möjligheter i världen att därefter minska elförbrukningen genom att mata tanken med något annat såsom en L/V pump, för visst har jag vattenburen värme.
 
  • Namnlös 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mossfeldt skrev:
Hej på er allihopa.

Nu kommer säkerligen några tycka att jag inte är klok och det kanske jag inte heller är men jag vill kasta ut fjärrvärmen och till att börja med köra på el :eek:

Skutan ligger såhär.

I dagens läge så förbrukar jag ~15000 kWh för värme och vv / år till en kostnad av 1.28 kr / kWh. (Dyrare än elen)
PGA av en ganska så hög fast avgift på fjärrvärmen så kommer kWh priset skena iväg såfort jag försöker mig på några energisparande åtgärder såsom att tilläggsisolera vinden :(

Mina tankar vilar runt att försöka få en en 750 liters ackumulatortank med slingor i det gamla pannrummet och att till att börja med endast mata den med el (mest för att komma ifrån FV fort och att ha nått att bygga ifrån)
Tyvärr är pannrummet av modell mindre så att installera en panna igen är nog bara att glömma :(

Huset består av 86 kvadrat bodel och 48 kvadrat ekonomidel (som inrymmer pannrummet)
I bodelen vill jag ha 21-22 grader och i ekonomidelen 15+.
I bodelen finns även en kamin.


Finns det någon som kan ge mig lite tankar och / eller funderingar kring det här, är det tokigt? Vad skulle ni själva ha gjort?
Luft / vatten? Luft / Luft? Solpaneler?
Räkna skarpt med att elen kommer att stiga betydligt fortare än FV när konjukturen kommer igång - så för din lönsamhetskalkyl så får du nog iaf lägga på 40-50% på elpriset...

Vad sa värmebolaget när du försökte förhandla med dom då ? Även om dom har nästan ett monopol på orten så kan man ju som sagt byta till andra källor - så det finns ju alternativ...

/K
 
Hej !
Inte lätt om samma summa som det kostar idag sparas vinner man inget
det gäller att hitta rätt om en investering ska vara lönsam hur många år tar det innan
man s.a.s. sparar något?
Med fri tillgång på ved ? t.o.m.om man betalar lite för den klart billigaste uppvärmningsform.
sen beror det på hur mycket man vill satsa i en anläggning tid man kan vill / lägga ner, titta på pris på olika alternativ kalkylera driftskostnad
vad kostar en vedpanna +acctank/ pelletsanläggning osv.
elpriset är lågt idag -i framtiden kommer det troligtvis att öka men hur mycket
om man är ansluten till ett fjärrvärmenät som bara produserar värme kommer
troligtvis priset att följa el/olje prisi ett fjärrvärmekraftverk har lite andra förutsättningar där kanske priset på värmen hålls lägre.
 
klaskarlsson skrev:
Räkna skarpt med att elen kommer att stiga betydligt fortare än FV när konjukturen kommer igång - så för din lönsamhetskalkyl så får du nog iaf lägga på 40-50% på elpriset...

Vad sa värmebolaget när du försökte förhandla med dom då ? Även om dom har nästan ett monopol på orten så kan man ju som sagt byta till andra källor - så det finns ju alternativ...

/K
Jo att elen kommer gå upp är ju något jag måste räkna med, därför har jag nu slängt ihop ett fint excel dokument för att räkna lite på det.
Med dagens prisläge så skulle det bli 1671kr billigare / år att köra på el, om jag tilläggsisolerar vinden (som jag har planerat) och kommer ner 2000 kWh / år i förbrukning så blir prisskillnaden 2310kr / år till elens fördel.
Inga jättesummor, det ger mig en marginal för en prishöjning av elen på nånstans runt 10-15% men det visar i alla fall att elen just nu är billigare och går att köra tillfälligt.

Sen så måste jag ju absolut införskaffa en annan värmekälla för att minska elförbrukningen, tex en Luft/Vatten pump och då måste jag såsom pr95 säger börja räkna på hur länge det tar innan den är intjänad.

Att byta värmekälla är inte helt lätt men tack vare den här tråden och er som har svarat så har jag i alla fall pulat ihop excel dokumentet där jag kan laborera med siffror och se skillnader direkt, det är bra :)
 
I mitt fjärrvärmeavtal står det att jag inte får använda nån annan värmekälla en just fjärrvärme...min tanke var då att behålla elpatronen och ev köpa en värmepump och köra på det billigaste alternativet för tillfället..annars är det ett alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.