Hej! Undrar om någon har något bra tips om hur man ljudisolerar en inomhus rumsvägg. Material eller tillvägagångssätt. Ska sätta upp en rumsvägg och avdela ett större sovrumm så mina söner får var sitt sovrum. Kan kanske vara bra om det görs någon form av ljudisolering av väggen så de slipper höra varandra hela tiden:)
 
Lägg en regel på golvet där du vill ha väggen tex. 45x70 och en likadan i taket, samt på väggarna. Regla emellen med cc 60 cm så passar isoleringen. Sätt osb skivor på ena sidan, isolera med vanlig isolering, och sätt för osb-skivor. Sätt på gipskivor på båda sidor så blir det brandsäkert och lättmålat/tapetserat. Väldigt tyst.
Lycka till!
mvh Johan
 
Till Korp-Johan!

Hej och tackar så mycket! Undrar om du vet om OSB skivan är mer ljudisolerande än spånskivan? Sen undrar jag om det är gullfiber du menar när du skriver vanlig isolering? Mvh David
 
C
isterkarlsson skrev:
Till Korp-Johan!

Hej och tackar så mycket! Undrar om du vet om OSB skivan är mer ljudisolerande än spånskivan? Sen undrar jag om det är gullfiber du menar när du skriver vanlig isolering? Mvh David
Vanlig isolering: mineralull, typ stenull eller glasull. Välj din favorit.
Möjligen att stenull (iaf teoretiskt) skulle kunna ljuddämpa lite lite bättre, eftersom det är tyngre, men det tror jag är mariginellt.
Vill man göra det riktigt ordentligt, men det är knappast nödvändigt, så finns det speciella ljuddämpningsskivor också, men det är dyrt.
 
B
sätt isolerband på alla reglar som är mot golv, tak och mot väggarna. regla cc 45. sista regeln blir nog något annat mått. sätt dit skiver(första lagret osb) på valfri vägg. isolera på andra sidan. viktigt att isoleringen är fluffig.
osb på denna vägg. gips skiver sedan. förskjut skarvar. (om du vill sätt ett till lager gips). spacklaslipa innan du målar eller sätter tapet. foga mellan tak och vägg, vägg och vägg, golv och vägg. måla eller tapetsera. lista. färdigt
 
1) osb och spån är sameshit different name ur ljudisoleringssynpunkt. Det är lika bra/dåligt.
2) Det du skall ta hänsyn till är täthet i skivlager samt i regelkonstruktionen. Byggare henkes råd med gimmutätning e bra.. Finns plåt skenor som heter SKP som har denna tätning. Finns en ännu bättre med gummilist även på sidoflänsen AC-skena . Denna är dock klar överkurs samt ingen höjdare i kombination med osb/spån/plywood då man inte får skruva första lagret i denna typ av skena.
Tätningen är endast till för att täta för ljud och viss flanktransmission. Man kan lika gärna täta med latex mot golv, tak och väggar.
3) använd 70 eller 95 regelstomme detta gör att du får en bättre ljudreduktion i de lägre frekvenserna. samt att 45 regel konstruktion i de flest lägen är för klent.
4) isoleringen kan vara vad som helst sten, mineral eller glasull spelar ingen roll i denna enkla konstruktion. 45 mm räcker i både 70 och 95 stomme.

Personligen skulle jag välja 95 regel och dubbelgips samt 45 mm isolering och ingen osb.
 
B
det är ju så mycke roligare att bygga i trä.
men stålregel variant skp och ljudregel(kommer inte ihåg vad dom heter) är bästa variant. då du får plats med mer isolerng och det blir mindre ljud bärande yta.
jag skulle full isolerat haft samma regel bredd men haft osb och gips(+ ett lager gips). osb gör att du kan fästa upp grejer nästan precis som du vill.
inga special plugg om en tung t.ex platt tv ska sättas upp.
45mm isolering eller 75mm isolering gör ingen stor skillnad i ljud nivå.
 
Tänk hela tiden täthet när du skall bygga dina väggar. Ljud har en fantastisk förmåga att smita igenom små springor. Tänk t.ex. hur mycket som hörs utifrån så fort fönstret är minsta lilla öppet. Därav förslagen på gummilister o.s.v. Dubbel gips är mer ljuddämpande men inte lika praktiskt som träskiva. Kanske dubbel gips på ena sidan och gips+osb på andra sidan? På min övervåning körde jag spån+gips på båda sidor + isolering men tycker ändå att det låter för mycket. Borde varit mer noggrann och pratat med snickarna men hann inte rikgtigt med i svängarna....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.