I rummet som skall bli det nya badrummet, består ena väggen av murstocken. Kan jag kakla direkt på den eller måste jag sätt gips innan?

Jag är dock rädd att den väggen inte kommer kunna användas för några väggföremål...gammal murstock =(
 
Borde väll gå. Någon emot?
 
Hur tänkte du göra med fuktspärren och används murstocken?
Jag vet inte hur pass varm murstocken kan bli om man eldar men jag kan tänka mig att fix och fog inte är anpassat för stora temperatursvängningar.
Vad det gäller fuktspärren finns det väl risk att det kan bli sprickor i murstocken som har sönder fuktspärren.

Annars ska det väl gå bra att sätta kaklet direkt på. Pensla bara på lite primer först så att inte murstocken suger åt sig all fukten från fix och fog.
 
Jag är skeptisk och ansluter mig till GF:s läger.
Jag hade inte kaklat direkt mot murstocken i ett badrum.
 
Hej!
Det märks att dom som svarade övan bor i trähus. Visst kan man kakla direkt på tegelmuren. Tegel,puts och kakel är av samma familj= mineralisk material och samarbetar bra vid tempsvängningar. Det där med fuktspärren är mycket viktig tips. Synd att jag inte viste det för 4 år sen. Fick kakla om 2,5m2 vägg bakom kaminen bara för att vi inte viste att man ska ha fuktspärr även om det inte var badrumsvägg. Fick tips av en trevlig kakelprofs som såg elendet med lössnande kakel som bara väntade på en vindpust för att ramla ner. Vår nya fuktspärrade kakelvägg klarade sej perfekt i temp högre än 200 grader runt om kaminens rökrör utan problem. Och det var stora variationer i temp i hela den kaklade ytan utan att det kom några sprickor. Kakel var av den billigaste glaserade sorten för väggar.
Köper ni min resonemang?
gaia
 
Absolut. Om alla väggar vore murade
I ett trähus är det nog bäst att ha material som rör sig på samma sätt i alla väggar, så man inte riskerar sprickor i fuktspärren. Nånstans blir det nämligen skarvar mot stenen.
Mangelito har, om jag inte missminner mig, ett trähus.

Skit samma. Jag kan erkänna att jag inte vet, har aldrig stött på frågan, men det känns i magen som om det inte är nån god idé. Jag hade definitivt gjort mig omaket att bygga en regelstomme för murstocken. Jag hade nog t.o.m. satt en mineritskiva mot murstocken. Lyssna med sotaren ur det går med inbyggnad av murstocken.
 
Trähus har jag, dock klätt med mexitegel för några årtionden sedan.

Jag eldar med olja just nu, men kommer gå över till värmepump i framtiden. Svänger inte 100-tals grader.

Att regla upp framför lutar det åt nu...
Utrymmet är dock väldigt lite och varje centimeter känns viktig.

Jag tackar för svaren, och önskar mina herrar en bra dag.

/Magnus

(förresten...vad är mineritskiva?) *viskar*
 
Mineritskivor är väldigt brandtåliga, tunga och tunna. En 8mm minerit ersätter två lager 13mm gips vad gäller brandtålighet. Det är rätt dyrt, ungefär 400-500kr för en skiva. Jag satte minerit på min pannrumsdörr på rekommendation från sotarn.
Läs mer på:
http://www.tepro.se/
 
Skall nog inte vara någon fara. På övriga delar av murstocken täcker/täckte tretex, så jag vågar mig nog på att skippa den typen av branskydd.
 
Asså detta med murstockar och brandskydd. I mitt hus ligger bjälklaget direkt imot och t.om inlagt i murstocken på flera ställen, innertak och lister osv likadant. Huset har juh inte brunnit ner på dom första 100 åren så ja e väldigt skeptisk till att man ska behöva växla av bjälklag samt få 30 cm fritt runt murstocken som sotaren vill.
 
Man kan inte ställa som krav att man måste bygga om alla gamla hus efter de nya hårdare kraven, däremot så måste de följas vid ombyggnation och nybyggnad.

Sen kan man ju diskutera nödvändigheten med en så pass stor marginal men det är som med så mycket annat i beskyddarsverige att man multiplicerar med 1,3 och 1,6 så många gånger att det nästan är löjligt för att få en felmarginal så att ingen skall kunna skylla på att de statliga reglerna gjort att det blivit fel.

Protect your ass - because noone else will, typ.
 
Runt en murad tegelskorsten ska man ha 100mm fritt till trä, utom ändträ. Befintliga "tokerier" brukar få vara kvar, utom vid om-, eller tillbyggnad. När jag skulle installera ny vedpanna så blev jag t ex tvungen att växla av en takstol som satt alldeles intill muren.
 
Hej Mangelito!
Du kan fuktspärra och kakla murstoken direkt om den är jämn och slätt. Är dom andra väggar i badrumet är av trä? Då gäller badrumsregler för trähus. Man kaklar på underlaget av gipsskivor just därför att det är mineralisk underlag som samarbetar med kakel. Tegel, puts,cement och gips har samma egenskaper som passar som underlag för kakel. Glöm inte fuktspärren.
gaia
 
Fick kakla om 2,5m2 vägg bakom kaminen bara för att vi inte viste att man ska ha fuktspärr även om det inte var badrumsvägg. Fick tips av en trevlig kakelprofs som såg elendet med lössnande kakel som bara väntade på en vindpust för att ramla ner. Vår nya fuktspärrade kakelvägg klarade sej perfekt i temp högre än 200 grader runt om kaminens rökrör utan problem. Och det var stora variationer i temp i hela den kaklade ytan utan att det kom några sprickor.
Jagt blev nyfiken på det där med spärren mot muren fast det inte var badrum. Sitter fixet bättre? Varför släppte kaklet när ni itne hade spärr?
Var det pga värme variationer som det bildades en kondens i muren?

Snurrigt blev det.
 
gaia skrev:
Hej Mangelito!
Du kan fuktspärra och kakla murstoken direkt om den är jämn och slätt. Är dom andra väggar i badrumet är  av trä? Då gäller badrumsregler för trähus. Man kaklar på underlaget av gipsskivor just därför att det är mineralisk underlag som samarbetar med kakel. Tegel, puts,cement och gips har samma egenskaper som passar som underlag för kakel. Glöm inte fuktspärren.
gaia
Låter bra. Tack!

MVH
Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.