F
Jag skulle vilja höra vad ni säger om det?

Har haft hantverkare som fixat ett par plank och stolpar till altanräcke åt oss och vi hade nog räknat med att han skulle gjuta plintar till stolparna, alternativt gräva ner färdiga plintar. I stället har han grävt (djupa!) hål som stolparna ställts i rakt upp och ner, och sedan bankat fast grus/sand runt om. Vi är fundersamma på om detta är ok? Marken består av hårt packad grus/sand och det känns någorlunda stabilt just nu. Däremot borde det väl vara mindre stabilt på sikt, och mer rötutsatt? Dessutom blir det ju trassligare den dag stolparna till sist har rötat sönder, oavsett hur lång tid det tar, eftersom det då inte bara går att byta ut stolparna på fasta plintar.

Är det normalt och acceptabelt att bygga så?
 
Thomas59
Det utförandet skulle jag inte ha accepterat.

Dels så kan det aldrig bli lika stabilt, dels blir det som du mycket riktigt påpekat svårt att byta en stolpe och dels så ruttnar det helt säkert upp med tiden.

Visst, det finns träslag som klarar 20-30 år kanskemer beroende på markens beskaffenhet men det kan knappast kalla fackmässigt.
 
F
Ok, tack Thomas - som jag anade då. Trist och behöva ta den diskussionen i efterhand, men men..
 
Det var kul att ni hade en snickare som visste vad han gjorde.
I sandjord är det absolut bästa EXAKT det han gjorde.

Plintar för stolpar i sandjord blir aldrig riktigt bra stabilitestmässigt (dom är för korta).
NTR-A klassade stolpar djupt ner i sandjord uppblandat med grus håller nog 100år så näst-näst-näst-näste ägare har säkert rivit dom lååååångt innan.

Tycker du ska ge extra dricks till din hantverkare som verkligen hade koll på läget och inte bara följde någom Beijer instruktion.
 
Thomas59
Nimajneb skrev:
Det var kul att ni hade en snickare som visste vad han gjorde.
I sandjord är det absolut bästa EXAKT det han gjorde.

Plintar för stolpar i sandjord blir aldrig riktigt bra stabilitestmässigt (dom är för korta).
NTR-A klassade stolpar djupt ner i sandjord uppblandat med grus håller nog 100år så näst-näst-näst-näste ägare har säkert rivit dom lååååångt innan.

Tycker du ska ge extra dricks till din hantverkare som verkligen hade koll på läget och inte bara följde någom Beijer instruktion.
Uppfattade de inte som sandjord utan HÅRT packat grus/sand. Inga problem med att gjuta plintar i sådant underlag. Det blir betydligt mer stabilt än att bara sticka ner stolparna och banka ihop runt om.

Att det var NTR-A-klassade stolpar står det inget om.

Du kan nog vänta med dricksen.

Vanligt tryckt håller iofs ett antal år men ska inte användas i jord eller vid markkontakt.
 
  • Gilla
biar
  • Laddar…
F
Tack båda två, väldigt intressant att läsa era kommentarer!

Det är inte lös sandjord utan mestadels hårt packade massor av sand, grus och makadam. Men jag tänker mig att även om sättgruset packas hårt så är ju stolparnas yta relativt liten (jämfört med plintars), och kraften som trycker undan grus och gör konstruktionen mindre stabil när stolpen rör sig blir desto större? Enligt den här texten från Skogsindusrierna (apropå Beijerinstruktioner..) är det i alla fall en variant att göra precis som han gjort.

Vad gäller virket är jag faktiskt inte säker på att det är NTR-A stolpar, men det är ni överens om är ett minimikrav för en sådan konstruktion?

Jag har funderat på om en variant för att fixa nåt i efterhand vore att gräva upp en del av sättgruset runt stolparna, och gjuta nåt direkt i hålen? Det borde väl åtminstone bli stabilare på sikt, även om det knappast förbättrar rötegenskaperna. Dessutom blir det väl ännu jobbigare den dag en stolpe ska byts ut.

"Gör om - gör rätt!"?


Per
 
Thomas59
Nja alltså viss kan man gräva ner stolpar av rätt kvalitet men vad jag reagerade på var att man gjorde det med PLANK som ofta får ta en del vindlaster, särskilt om det är fristående. Är planken fästa i altanen är läget bättre men jag vidhåller att gjutna plitar (inte färdiggjutna) ev med en gjuten fot är den stabilaste varianten.
 
F
Båda planken sitter med ena ändan i husvägg, är ca 5m långa och maximalt ca 1,80 höga. Hyggligt blåsigt läge, men kanske tilllräckligt stabilt i alla fall då. Stolparna till altanräcket har ingen bärande funktion, eftersom golvet vilar på en befintlig plattläggning.

I så fall kokar det ner till rötbeständigheten; huruvida det är vanliga NTR-AB stolpar som använts. Vi får väl oxå ta ställlning till om vi verkligen vill ha plintar i stället (om det nu inte är ett sämre alternativ) eftersom det var vad vi ursprungligen kom överens om.


Per
 
Om det är 95 eller 70 stolpar köpta på en vanlig bygghandel så är det till 99,37% A-klassat virke. Tror man måste specialbeställa AB-Klassade stolpar.
 
F
Ahaa, dåså!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.