Kul med något annorlunda och Smart idé med skjutväggarna, men det är lite bökigt att behöva gå genom andra rum när man byter rum (speciellt vägen till det enda badrummet), vore bättre att ha en rund hall i mitten och sen låta innerväggarna gå ut från det sum ekrar. (om flera rum har samma vinkel från navet blir det mycket mindre spill när man lägger golv osv om man bygger rummen två och två och kan återanvända de vinklade sågningarna).

Ett runt hus har mycket mindre ytterväggyta än ett vanligt rektangulärt hus, så det finns helt klart fördelar med ett runt hus då ytterväggarna är de dyraste väggarna och det blir mindre materialåtgång till ytterväggarna blir den biten eventuellt billigare än ett rektangulärt hus och även lägre energiförbrukning, men det gäller att tänka till på planlösningen då det är risk att det annars blir mycket golvyta som inte kan användas.

Vad är bakgrunden till att du vill ha ett runt hus, den lägre ennergiåtgången eller bara att du gillar runda former eller något annat? Måste det vara enplans? Om man är inne på den energieffektiva linjen är det ju smartare att lägga de två runda huskropparna ovanpå varandra.
 
Badrumsentré från sovrum och inget vardagsrum?

Edit: Är nog ett vardagsrum där ser jag nu.
 
M
Som jag misstänkte var inte skissen särskilt populär.. :)

Men smaken är ju som baken, i mitt eget tycke passar planlösningen mig alldeles förträffligt. Avståndet till toaletten stör mig inte, gångvägen är inte längre än den kan vara i andra hus, och vad gör det att jag behöver gå genom ett rum eller två? Att entren till toaletten lagts i sovrummet beror på att jag inte vill ha den i något av dom andra rummen, vill alltså inte ha toalettdörr i kök eller vardagsrum. Vidare ligger den där för att den då följer mina dagliga rutiner, jag stiger upp, går å toa, sen ut i köket, och sen ut ur huset. Och tvärtom på kvällen. Att mitt barn går genom sovrummet då han behöver gå på toa stör mig inte.

rikardg@: Kände inte till energifördelarna när tanken på runt hus väcktes, men det är ju ingen nackdel. Endast 1-plans är tillåtet på den eventuella tomten..
 
rickardg skrev:
Kul med något annorlunda och Smart idé med skjutväggarna, men det är lite bökigt att behöva gå genom andra rum när man byter rum (speciellt vägen till det enda badrummet), vore bättre att ha en rund hall i mitten och sen låta innerväggarna gå ut från det sum ekrar. (om flera rum har samma vinkel från navet blir det mycket mindre spill när man lägger golv osv om man bygger rummen två och två och kan återanvända de vinklade sågningarna).

Ett runt hus har mycket mindre ytterväggyta än ett vanligt rektangulärt hus, så det finns helt klart fördelar med ett runt hus då ytterväggarna är de dyraste väggarna och det blir mindre materialåtgång till ytterväggarna blir den biten eventuellt billigare än ett rektangulärt hus och även lägre energiförbrukning, men det gäller att tänka till på planlösningen då det är risk att det annars blir mycket golvyta som inte kan användas.

Vad är bakgrunden till att du vill ha ett runt hus, den lägre ennergiåtgången eller bara att du gillar runda former eller något annat? Måste det vara enplans? Om man är inne på den energieffektiva linjen är det ju smartare att lägga de två runda huskropparna ovanpå varandra.

Så mycket mindre väggyta blir det väl ändå inte så att det kan löna sig, på grund av den runda formen kommer allt att ta längre tid och därmed fördyra det övriga. Hade du tänkt dig halmtak eller något?
 
Jag har för mig att ett runt hus behåller värmen bättre är ett rektangulärt med samma isolering.
 
Jag gillar din vison, anar den i skissen. Måste fråga vilka förlagor som gett dig inspiration, kan bara gissa. Men i sanningens namn du har mycket kvar att slipa på.

Har du tomt?
 
Jag gillar nog faktiskt hela idén och planlösningen, eftersom du fått till raka innerväggar borde det gå att möblerna hyfsat enkelt och på ytterväggarna finns det plats för mycket fönster. Men jag tycker också att det borde finnas en toalett till, möjligen en i samband med tvättstugan som gästerna kan använda. Om inte annat så blir det lättare vid en eventuell försäljning om det finns två badrum.
 
M
Billy@: Har väl ingen egentlig förlaga, låg och funderade hur jag skulle vilja ha mitt hus, och hade då vissa saker i tankarna som gjorde att idén om ett runt hus ploppade upp. Dessa saker ska jag nog inte redogöra för, då det vore obegripligt för dom flesta att man väljer husform efter sådana kriterier. Men när väl tanken poppat upp insåg jag fler och fler fördelar, och saker jag gillade med idén. Vet inte vad du gissar på, men jag började med en cirkel på ett papper, sen satte jag ett kryss i mitten (väggarna). Insåg sen att en toalett inte vore dumt, varför kvadraten kom till i mitten av krysset. Mer avancerat än så var det inte :) Tomt har jag inte än, men kan vara på G.

J290@: Instämmer angående toalettönskemålet. Garaget har jag bara slängt ihop som hastigast (det har du ju gjort med hela huset tänker väl en del här), så där finns mycket utrymme för finslipning.
 
Jag bifogar lite inspiration. Lägg märke till att dessa fantastiska byggnader knappast skulle kunna byta plats till varandras tomter...

Herbert Jacobs House II, 1942 (mursten).
http://pc.blogspot.com/2008/02/second-jacobs-house-frank-lloyd-wright.html

Chemosphere House, 1960 (platsgjuten betong och limträ)
Visserligen inte något runt hus (utan mångkantigt) men ändå spännande konstruktion
http://www.dailyicon.net/2009/01/icon-john-lautners-chemosphere-house/

Villa Fjolle, 1968 (platsgjuten betong)
http://puttekonst.blogspot.com/2008/03/villa-spies.html
http://jinge.se/allmant/dagens-bild-villa-fjolle-simon-spies.htm

Elrod House, 1969 (platsgjutet)
http://www.flickr.com/photos/ericajloh/275130157/
 
betongringar till Hallandstunnel? En del ligger fortfarande oanvända :).
Vet ej vem som levererar men dom har ju formen till gjutningen och kanske kan fixa några extra ringar med håll fönster ?
gaia
 
C
Betongringarna till hallandsåsen görs i åstorp om jag inte är helt ute och cyklar. Vad jag däremot är säker på är att dom körs med tåg (spärrfärd egentligen, men det är det nog ingen som vet vad det är på det här forumet?) till tunnelmynningen, eller när det blir fullt där, till ett tillfälligt lager i kemiras hamn i helsingborg. Just nu står det dock rätt stilla för dom håller på och jobbar på åstorpsspåret i ängelholm.
 
@raveper: Ett rektangulärt hus med 1:2 faktor får ca 20% större omkrets än ett runt hus, men takyta, golvyta och volym som ska ventileras blir ungefär samma så energiåtgången blir kanske 7% högre för det rektangulära huset givet att man kan göra en planlösning för det runda huset som använder ytan lika bra som motsvarande rektangulärt hus. Finns många andra energibesparande åtgärder som kan spara motsvarande (tjockare isolering, bättre fönster, värmeväxlare med högre verkningsgrad mm) som man gör först om det är energisnålhet som är enda målet, men givet i övrigt samma energibesparande åtgärder blir det ytterligare en besparing. Ja, det är risk att det tar längre tid att bygga eller framförallt begränsar den runda formen väldigt mycket vilka metoder som över huvudtaget kan användas så de snabbaste metoderna faller bort direkt. Angående tak finns det ganska många varianter, men det är helt klart en av de knepigare bitarna att lösa, en mångkantig tratt som många lusthus har är väl det mest naturliga men sadeltak kan funka det med.

@morson1: Om det är maximalt ett plan så kanske det även finns en begränsning i hur högt huset får vara, tänk på att ett runt hus blir "bredare" än ett rektangulärt och får högre nockhöjd.

Om du vill få mer vatten på din kvarn så utöver den mindre mantelytan så blir avstånden kortare, placerar man elcentral ventilation mm i mitten på huset blir det kortare ledningar än motsvarande rektangulära hus,
 
mer om Hallandsåsringar - dom är delade mao inte en hell ring och kanske inte en perfekt ring heller men värt att undersöka om det går att bygga ett hus av dom böjda delarna .
Eller till och med en hel bostadsområde med namn Tunnelhus :).
gaia
 
Säga vad man vill om runda hus. Men man bör nog undvika hörntomt...
 
billy_baver skrev:
Säga vad man vill om runda hus. Men man bör nog undvika hörntomt...
Den var braaaaa :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.