Har problem med att Beckers Elit vattenbaserad träolja inte går ner i träet på vissa ställen. Kommer regn inom ett dygn så flyter färgen bort som jag lagt på där. Kan jag blanda ut det med alifatnafta eller annat för att få den att tränga ner?
 
Definitivt inte späda den med alifatnafta... Den ska ju endast spädas med vatten.

Hur gammalt är virket och är det helt torrt? Eftersom just den träoljan är gångbar efter 8 timmar så bör det ju inte regna eller komma dagg under den tiden.

Det kan inte vara så att du redan har lagt på för mycket olja och att det är överskottet som flyter undan?
 
Nej, det är trärent efter att vattnet sköljt bort på just dessa små partier.
 
Ställer frågan som redan ställts igen:
Hur gammalt virke och är det riktigt torrt?

Antar att det är ett altangolv och att oljan är pigmenterad?
Har du tvättat eller oljat med annan olja nyligen?

Oljade med samma olja in ett altangolv för något år sen och hade samma problem. Oljade in golvet och tre dar senare regnade det och hälften av oljan "rann" bort fläckvis.
Snackade med Beckershandlarn i stan och vi kom fram till att virket inte varit tillräckligt torrt, suger ju upp olika mycket vatten eller olja beroende på träets struktur, kvistar är ju mer "massiva"...
Dom var i alla fall snälla och bjöd på en ny hink som lades på efter många fuktmätarstick i trallen...
 
Hej, det verkar som vi haft samma problem. Fick också en ny hink, men varken de eller Beckers tekniska support hade något svar. Det är mest där det är sprickor i träet som färgen rinner bort, kanske lagras det mer fukt där...
 
Vattenbaserat är inte högst på min favoritlista.
Fast nu när jag oljade nya golvet i våras köpte jag Cuprinol V.
Rekommenderas STARKT!
Vax i oljan, har jag för mig säljaren sa.
Vattnet pärlar sig på trallen - snyggt!
Den är också brytbar i olika kulörer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.