Fein:en är en grym deltaslip, många gånger jag använt den istället för min vanliga deltaslip och tycker det inte är någon större skillnad, enda är ju att feinen väsnas så in i helvete.
 
gifen skrev:
Fein:en är en grym deltaslip, många gånger jag använt den istället för min vanliga deltaslip och tycker det inte är någon större skillnad, enda är ju att feinen väsnas så in i helvete.
Det håller jag inte riktigt med om.... Jag har en Festool DX 93 trekantslip och den är MYCKET bättre än multimastern på just slipning. Snabbare och resultatet blir mycket finare. Sen är den tystare och dammutsugningen funkar mycket bättre. Dessutom är slippappret bättre om man väljer Festools eget.
 
Självklart är den inte riktigt lika bra som en dedikerad deltaslip men hade jag inte min slip innan feinen skulle jag nog aldrig köpt den. Äh who am i kidding, det skulle jag gjort iaf. Men min poäng är att den duger alldeles utmärkt om man inte känner för att köpa 2 maskiner.
 
screamin-daemon skrev:
Det håller jag inte riktigt med om.... Jag har en Festool DX 93 trekantslip och den är MYCKET bättre än multimastern på just slipning. Snabbare och resultatet blir mycket finare. Sen är den tystare och dammutsugningen funkar mycket bättre. Dessutom är slippappret bättre om man väljer Festools eget.
Kanske hänger på handhavandet? ;)
Det enda jag stör mig lite på när det gäller Fein som deltaslip är färg tenderar att fastna ganska snabbt på slippappret ute i hörnen. Man ska ju trycka jämnt över hela plattan, men det tar ju så mkt bättre om man vinklar den lite på nån envis färgfläck. Troligen skulle jag väl tycka annorlunda om jag provade Festools dedikerade deltaslip, men jag vet inte - min Rotex 150 (med Brilliant-papper) imponerar absolut inte mer än Fein MM när det gäller att slipa ner färg inför ommålning.

/A
 
Alko skrev:
Kanske hänger på handhavandet? ;)
Det enda jag stör mig lite på när det gäller Fein som deltaslip är färg tenderar att fastna ganska snabbt på slippappret ute i hörnen. Man ska ju trycka jämnt över hela plattan, men det tar ju så mkt bättre om man vinklar den lite på nån envis färgfläck. Troligen skulle jag väl tycka annorlunda om jag provade Festools dedikerade deltaslip, men jag vet inte - min Rotex 150 (med Brilliant-papper) imponerar absolut inte mer än Fein MM när det gäller att slipa ner färg inför ommålning.

/A
Alltså....slipar din MM lite fort som rotexen? Eller lika fint resultat? Eller lika bra dammutsug? För jag känner inte alls igen mig. Jag har rotex 150, MM samt festools deltaslip. Och deltaslipen är enligt min mening en myckjet bättre slip än MM. Just den oscillerande rörelsen gör att resultatet blir så mycket bättre. Sen avverkar den snabbare och med bättre dammutsug än MM.

Men visst åker MM fram ibland, framförallt med de små "finger" slipapperna, de är verkligen helt outstanding i vissa situationer.
 
Redigerat:
gifen skrev:
Har man inte råd med tillbehören till maskinen, ska man leta nått billigare alternativ.
Men vad är logiken i detta? Alla olika inköp måste väl rimligen kunna ses som separata, och att jag vid ena tillfället gör bedömningen att en MM är något för mig kan väl inte hindra att jag vid ett annat tillfälle bestämmer mig för att ett hemmagjort blad är en bättre ide än att köpa ett feinblad? Jag ser liksom inte kopplingen.

Sen är jag absolut inte övertygad om att feins blad nödvändigtvis är bättre är hemmagjorda.
 
Daniel_N skrev:
Alltså....slipar din MM lite fort som rotexen? Eller lika fint resultat? Eller lika bra dammutsug? För jag känner inte alls igen mig. Jag har rotex 150, MM samt festools deltex. Och Deltexen är enligt min mening en myckjet bättre slip än MM. Just den oscillerande rörelsen gör att resultatet blir så mycket bättre. Sen avverkar den snabbare och med bättre dammutsug än MM.

Men visst åker MM fram ibland, framförallt med de små "finger" slipapperna, de är verkligen helt outstanding i vissa situationer.
Dammutsuget på Fein MM tycker jag funkar mycket bra, rotexen dammar ju typ inte alls, och MM minimalt, inget som stör. Dock skall erkännas - det blir "swirl marks" av MM. Det är inget jag behövt bry mig om då jag typ bara har den för att slipa ner färg.
Men men, jag använder "deltaslipning" en hel del, och inser att även om Fein är riktigt bra, så skall Festool-deltasliparna vara bättre. Försökte värja mig, men nu är det nog försent ;) - har börjat googla runt efter dts 400 och deltex 93. Är dts 400 det självklara valet eller?

Och slipfingertillsatsen till Fein, kan du länka till den, vet inte vad du menar men det låter intressant!

/A
 
Redigerat:
Alko skrev:
Dammutsuget på Fein MM tycker jag funkar mycket bra, rotexen dammar ju typ inte alls, och MM minimalt, inget som stör. Dock skall erkännas - det blir "swirl marks" av MM. Det är inget jag behövt bry mig om då jag typ bara har den för att slipa ner färg.
Men men, jag använder "deltaslipning" en hel del, och inser att även om Fein är riktigt bra, så skall Festool-deltasliparna vara bättre. Försökte värja mig, men nu är det nog försent ;) - har börjat googla runt efter dts 400 och deltex 93. Är dts 400 det självklara valet eller?

Och slipfingertillsatsen till Fein, kan du länka till den, vet inte vad du menar men det låter intressant!

/A
Jag tycker att dammutsuget till MM är sådär (jag har den gamla modellen, kanske är den nya bättre). Huvudproblemet är att allt är så rappligt, plastigt och med dålig passform tycker jag.

Och ja...swirl marksen med MM är det som irriterar mig - men visst - det beror ju på vad man slipar om det har någon betydelse.

Deltex 93 har jag inte prövat (jag skrev ursprungligen deltex i posten du svarade på, men jag menade deltaslipen, dvs dts400). DTS400 utklassar enligt ming mening MM i alla avseende angående slipning. Avverkning, dammutsug, swirl marks. Förutom att den bygger betydligt mer på höjden, och därför inte kommer åt på alla ställe som MM gör. Dock är den ju mycket kortare, vilket kan vara en fördel storleksmässigt ibland. DTS 400 är också otroligt lätt att använda med en hand ovanför huvudet (MM är inte heller så tung, men pga utformningen så är det svårare än med deltaslipen att hålla hela plattan mot materialet när man står i knepiga vinklar etc.)

Dock har MM självklart sin plats - på vissa ställen så är det bara den som kommer till. Så en kombo av rotex, deltaslipen och MM tycker jag är perfekt. Kanske finns där en plats för dx93 också - vad säger ni som äger en sådan? Vad är dess styrkor om man har en MM och en deltaslip?

Angående fingerslipapperna till MM (som höjder den ytterliggare en nivå) så är det smala, spetsiga, och mycket tunnare är den vanliga trekantiga slipplattan). Jag pratar om ett sanding finger på sidan 210 här: http://www.media-office-gmbh.de/eMag_FEIN/GB_A20/ Finns också i hårdmetallutförande på sidan 209.
 
men blir det inte bakvänt nu.. är det någon som har en mm eller liknande maskin för att ersätta andra verktyg, blir inte det fel.. man har väl mm när andra maskiner inte fungerar och inte som ersättning när dom fungerar? jag är ingen expert men för mig är en mm ett "get out of jail card"
 
Intressant tråd. Jag har självbeställt en Bosch Sladdlös Multi-Cutter GOP 10,8 V. i Systainer.
Jag har tidigare sneglat på Multimastern men tror att GOP:en passar mina behov bättre, t.ex. i båten.

Med den har jag nu 7 lådor, 6 grå och en blå
 
Daniel_N , tack för den länken, mycket intressant pdf, får se till att inte dregla ner tangentbordet nu bara ;) . DTS400 låter onekligen mycket intressant, de får komplettera varandra.

Apropå Bosch Multi-Cutter så ska man bara komma ihåg att den klarar bara 8 minuters slipning på fullt batteri. Säkert bra maskin i övrigt, jag köpte en i systainer, men det var som present så jag har inte provat den.

Förresten, såg i Fein-katalogen att de släppt en ny dammsugare, "idealisk till Fein MM". Hoppas den inte har variabel sugstyrka, får då måste man ju uppgradera från Dustex-modellen :rolleyes:

/A
 
Redigerat:
H
gifen skrev:
3243:- för boschen gentemot 3500:- för feston.
Löjligt var ordet...
Köpte en Festool PS300 EQ Plus för en månad sedan, 2795:- inkl. frakt.
Festoolen är helt underbar att arbeta med.
Vad är det som är löjligt...
 
Nu är primära användningen såg / kap, inte slip. Jag har en liten Bosch skruvdragare med samma batterier, dvs. jag har 4 batterier och 2 laddare som backup.

DTS 400 och Rotex 150 ingår i arsenalen då vi pratar seriös slipning.
 
hokanp skrev:
Köpte en Festool PS300 EQ Plus för en månad sedan, 2795:- inkl. frakt.
Festoolen är helt underbar att arbeta med.
Vad är det som är löjligt...
Jag tror att gifen menade att prisskillnaden inte var så stor...

I övrigt så håller jag med dig om att ps300:an är otroligt trevlig att jobba med.
 
Utgick från listpriserna, om man ska jämnföra med rabatter så har man ju tusentals olika priser att gå efter.
Och jag ansåg att prisskillnaden mellan boschen och feston var löjlig eftersom föregående talare sa att det var prisskillnaden som fällde avgörandet mellan maskinerna. Observera, priskillnaden i listpriset är löjligt! :)

Daniel_N skrev:
Men vad är logiken i detta? Alla olika inköp måste väl rimligen kunna ses som separata, och att jag vid ena tillfället gör bedömningen att en MM är något för mig kan väl inte hindra att jag vid ett annat tillfälle bestämmer mig för att ett hemmagjort blad är en bättre ide än att köpa ett feinblad? Jag ser liksom inte kopplingen.

Sen är jag absolut inte övertygad om att feins blad nödvändigtvis är bättre är hemmagjorda.
Aningen misslyckade kommentar, det jag refererar i är att man tex köper en festool T15+3 sen klagar man på att systemtillbehören är snuskigt dyra och inte tänker använda dom.
I min mening finns ingen anledning att köpa festool om man inte är intresserad av tillbehören. Som maskiner i sig är festool inget över det naturliga, finns många bra konkurrenter i samma klass, men det är ju med deras enorma och välutvecklade tillbehör man får maskinerna att glänsa på dom flesta områden. (Gäller givetvis inte alla maskiner)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.