Hej,

har rätt mycket berg som ligger några cm under hårt packad lerjord. Vi vill täcka av berget och plantera stenväxter där det passar. Har själv försökt med spett och spade men tycker det går för sakta. Finns det någon som har några bra tips? Har hört att högtryck bara "slabbar ner" och sprutar på fasader osv...någon som har några egna tips/erfarenheter?

Tacksam för alla ideér.
 
Högtryck gör susen......köp ett biligt partytält så slabbar du inte ner omgivningen...
 
En liten minigrävare att skrapa med och sedan följa upp med vattensprutan....
 
Med risk för repetition så är detta precis något som jag och familjen har arbetat med sedan igår. Har en minigrävare och har med den tagit bort det mesta. Nu använder frugan högtryckstvätten och gör rent -> blir mkt bra, små rötter och jord som har letat in sig i små sprickor försvinner snabbt.

En reflektion är dock att uppgrävd jord tar stor volym. Jag fick en 15 kbm (10 ton) container utkörd i måndags och trodde glatt att den kommer jag minsan inte att fylla. Har nu fått den hämtat och ersatt med en ny som även den är full och imorgon kommer den tredje.. Men den SKA räcka ;).

Hls,
/M
 
Tack för era svar. Ska genast kolla efter en billig grävare...
smart med ett billigt partytält förresten:)
 
Vid stora byggen där det ska sprängas kan man se flera hundra kvadrat rensade till nästan rena klipphällar innan sprängning.
Kör de också med högtryck eller kopplas det på någon borste på grävarn?
 
Intressant det där om rena berg...jag ska ringa NCC imorgon och kolla hur de gör...jag återkommer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.