Håller för fullt på att förbereda inför altanbygget. Ska lägga markduk på marken och vad jag har förstått är gruset ovanpå framförallt för att hålla markduken på plats? Nu har jag ett halvt släpvagnslass med putssand över och funderar om jag kan lägga sanden på markduken istället för grus?
 
Tror du verkligen det är risk för växtlighet under ditt golv?
 
Nimajneb skrev:
Tror du verkligen det är risk för växtlighet under ditt golv?
Jag har kört bort 10 skottkärrlass med ogräs och har bara rensat hälften ännu, så ja det växer som bara den.
 
Jo, det är otroligt hur lite sol som går åt för att få ogräset att titta upp genom trallspringorna..

Självklart kan du använda sanden. Syftet är ju bara att hålla duken stilla.
 
med tiden kommer det att börja gro i sanden men inga stora saker..
 
GoForIt skrev:
Jo, det är otroligt hur lite sol som går åt för att få ogräset att titta upp genom trallspringorna..

Självklart kan du använda sanden. Syftet är ju bara att hålla duken stilla.
Ok, så om det är det enda syftet så kör jag på sanden. Tänkte om det fanns något annat syfte med gruset än att just hålla markduken stilla.

Det kommer att ligga ett gäng 35x35-stenplattor på också så det kommer nog vara lugnt.
 
Redigerat:
kommer altan långt upp?
 
min altan kommer ca 25cm ovan mark men jag har missat duken och kommer behöva krypa om jag vill fixa det.

Det växer knappt något under där altanen skall ligga förutom längs fram mot gräskanten. tror ni att det räcker att lägga längsfram. Det blir ju väldigt mörkt under en altan.
 
Oss oss är det rena öknen under altanen o den är på sina ställen 120 hög,
frodas mer utemot sidorna men det ska stängas in med kjolar i sommar.
 
våran är ca 50 cm hög med kjolar, det växer inget alls under den som kommer upp genom trallen, första året kom några tappra försök av oidentifierat och oönskat ogräs men det sprutade jag round up på så försvann det.
 
estwing skrev:
kommer altan långt upp?
Bådeoch. Som lägst 40-50cm upp (3m närmast huset) och sedan 200cm upp följande 3 meter.
 
marken lutar alltså under?
hade då iaf ej lagt sand. det rinner gö av när det regnar.
samt att myrorna bla älskar bygga i denskiten...
nä jag hade i ditt fall lagt grus..

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
marken lutar alltså under?
hade då iaf ej lagt sand. det rinner gö av när det regnar.
samt att myrorna bla älskar bygga i denskiten...
nä jag hade i ditt fall lagt grus..

mvh
snickar estwing
Njae, det lutar väl kanske 5-10cm på de första 3m, sen är det en slänt. En plintrad sitter mitt i slänten den andra strax framför. Så i slänten lutar det ju ordentligt. Sista plintraden är ca 200cm under trallen.
Jag har några spadtag sand på nu, men har köpt 500kg grus nu som ska på. Så jag kör på grus iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.