B
Varför inte bara se hur "stora landet i väster" har? om nu ändå fastighetsägaren är ansvarig (oavsett vem som gjort jobbet)....

är det några andra EU-länder som tillåter hempuleri?
 
Mikael_L
Redigerat:
Jag ska definitivt erkänna att jag själv gör en hel del elarbeten hemma. Jag gör det i den fasta förvissningen att jag vet vad jag gör, att jag dels har både utbildning i ellära, elektronik och elsäkerhet, dels har en god teknisk förståelse i största allmänhet. Dock finns det givetvis en massa människor som inte har de nödvändiga kunskaperna, och definitivt inget fel med det så länge man avstår att göra saker man inte begriper, men när någon inte förstår sina egna begränsningar, så kan det givetvis bli ordentligt fel. Detta gäller självklart inom en massa områden - både sådana där resultaten inte får någon annan följd än kanske estetiskt, och sådana där det kan ställa till en massa problem som till och med kan leda till skador på både materiel och människor. Jag tycker definitivt att det måste finnas regler och lagar som styr upp detta, för dessa som inte känner sina egna begränsningar är tyvärr väldigt många. Jag själv har i många år arbetat inom flygunderhållsbranchen, och anser mig själv som rätt så kunnig inom säkerhetstänkande och nödvändigheten av regelverk. Jag har dock ingen kunskap om hur mycket ett sådant beteende egentligen ställer till med just inom hemkoppleriet, men en hel del exempel har jag ju sett redovisat under de elsäkerhetsutbildningar som jag gått! Jag tror dock att de bestämmelser som finns kan göras smidigare än de är i dag, att de förslag som jag sett här på att elektriker i stället kan fungera som kontrollinstans, till en då givetvis lägre kostnad för husägaren än vad det skulle kosta att leja bort hela installationen, skulle leda till att elsäkerheten faktiskt skulle höjas totalt sett.
 
Mikael_L skrev:
Varför får man snickra själv, men inte dra el?

Balkong rasade
Bostadsrättsföreningar brukar väl ha regler som styr hur byggnation ska gå till? Eller är det lika mycket hempulade snickerier där också?
 
bodenmats skrev:
Jag tror dock att de bestämmelser som finns kan göras smidigare än de är i dag, att de förslag som jag sett här på att elektriker i stället kan fungera som kontrollinstans, till en då givetvis lägre kostnad för husägaren än vad det skulle kosta att leja bort hela installationen, skulle leda till att elsäkerheten faktiskt skulle höjas totalt sett.
Det tror jag också. Hempuleriet finns, men skulle möjligheten att få saker och ting kontrollerade/granskade och därigenom också godkända öka, skulle vi säkert också komma åt vissa felaktigheter som nu döljs i det okända. De rikta fulkopplarna kommer vi aldrig åt, då de inte bryr sig. De finns folk som kör bil utan körkort och kraftigt berusade också, regelsystemet rår liksom inte på dem i något förebyggande syfte.

Men att elsäkerhetsverket skulle driva en sådan utveckling är väl inte särskilt troligt, knappst elektrikernas fackförbund heller.

By the way, hur många trådar håller intresset uppe (till och från) i tre år med 2418 inlägg och läst 132 839 gånger? Det här är en fråga som berör många här inne?
 
snaggletooth skrev:
Bostadsrättsföreningar brukar väl ha regler som styr hur byggnation ska gå till? Eller är det lika mycket hempulade snickerier där också?
Byggt/renoverat av firma som enligt uppgift gått i KK. http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4992180

Det finns oändligt många jämförelser med behörighetssystemet för el och andra risker/system i vårt samhälle.
 
Det var kanske Biltemas ankarskruv som går av om man skruvar in den lite snett..
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=90628
Kanske samma bygg/el expert som kopplat en 3-fashandske,16A, den gamla platta med en Ekkj 3x2,5/2,5 och byglat jord till nollan i handsken. Fast han var från en elfirma från en grannkommun till Luleå....
 
bodenmats skrev:
Jag ska definitivt erkänna att jag själv gör en hel del elarbeten hemma. Jag gör det i den fasta förvissningen att jag vet vad jag gör, att jag dels har både utbildning i ellära, elektronik och elsäkerhet, dels har en god teknisk förståelse i största allmänhet. Dock finns det givetvis en massa människor som inte har de nödvändiga kunskaperna, och definitivt inget fel med det så länge man avstår att göra saker man inte begriper, men när någon inte förstår sina egna begränsningar, så kan det givetvis bli ordentligt fel. Detta gäller självklart inom en massa områden - både sådana där resultaten inte får någon annan följd än kanske estetiskt, och sådana där det kan ställa till en massa problem som till och med kan leda till skador på både materiel och människor. Jag tycker definitivt att det måste finnas regler och lagar som styr upp detta, för dessa som inte känner sina egna begränsningar är tyvärr väldigt många. Jag själv har i många år arbetat inom flygunderhållsbranchen, och anser mig själv som rätt så kunnig inom säkerhetstänkande och nödvändigheten av regelverk. Jag har dock ingen kunskap om hur mycket ett sådant beteende egentligen ställer till med just inom hemkoppleriet, men en hel del exempel har jag ju sett redovisat under de elsäkerhetsutbildningar som jag gått! Jag tror dock att de bestämmelser som finns kan göras smidigare än de är i dag, att de förslag som jag sett här på att elektriker i stället kan fungera som kontrollinstans, till en då givetvis lägre kostnad för husägaren än vad det skulle kosta att leja bort hela installationen, skulle leda till att elsäkerheten faktiskt skulle höjas totalt sett.
Problemet som jag anser vi har idag är att alldeles för mycket är reglerat in absurdum, vilket urholkar respekten för att det som är reglerat faktiskt är det av en god anledning. Vi blir snarare förvånade om ett område inte styrs av regler ovanifrån och många blir rådvilla inför situationer som är oreglerade. Jag anser generellt att det visst kan vara ok att reglera det som verkligen utgör en markant fara för någon annan än den som utför den farliga handlingen, men att begränsningar av människors handlingsfrihet generellt bör hållas till ett minimum, specifikt när det gäller risker som vid utfall bara drabbar individen som har valt att utsätta sig för risken.

Alla tar det som ett givet faktum att det är otänkbart att minska säkerheten inom ett område, som i det här fallet el, utan att målsättningen alltid måste vara att helt eliminera alla risker, ofta utan att göra rimliga risk- och kostnadsanalyser. Jag anser dock att det inte alltid är nödvändigt och ens önskvärt att så långt som möjligt avvärja alla tänkbara risker, av fler orsaker än jag har tid att gå in på här. I korthet anser jag att individuell handlingsfrihet många gånger är viktigare än riskeliminering samt att överdriven reglering endast leder till större rädsla och otrygghet.
 
E
En sak som jag tror att de flesta hempulare inte förstått är att vad de som får stå för de kostnader som hempuleri kan medföra -hur deras inställning är.
Försäkringsbolagens inställning å hur de kan undvika ersätta, hur de kan spara på utgifter då de inte enligt lag är rätt utförda. Eller om de inte bryr sig om det överhuvudtaget.

Jag ifrågasätter inte kunnandet -som hos flera stycken är bra. Hög utbildning bra teoretiska kunskaper m.m.
Lagen har dock utformats så att det ÄR vissa krav de har på att få utföra elinstallationer, å uppfyller man inte dessa är det ett lag brott. Det som står i lagen är det som begränsar vem som får göra vad. Oavsett vad man tycker så har vår riksdag betämmt vad som lagen skall innefatta.

Vi lever idag i en föränderlig värld och i ett land som annammar å vill tillämpa Usa till stor del.
Ett land där de kollar en trafikskadades försäkring efter de räddat vederbörandes liv. Om de kan göra mer för den personen, i bästa fall -om de inte kollar innan.

Vilken situation hamnar nästa ägare av en fastighet som installerats av en obehörig installatör?
Hur ser det ut vid eventuell skada då?
Ersätter försäkrings bolagen gladeligen eller håller de igen?
 
Redigerat:
Elinstallatören>Kan du sluta nån gång eller måste du leka papegoja? Det finns redan en tråd som behandlar just försäkringsbolagen så sluta tjata nån gång.

/Kent
 
E
Kan upprepa det igen, att inlägg om elförsäkrings frågor stängdes å jag hänvisades hit.
Så är det å varför.
 
Elinstallatören skrev:
Kan upprepa det igen, att inlägg om elförsäkrings frågor stängdes å jag hänvisades hit.
Så är det å varför.
Och här vill vi inte ha ditt dravvel.
 
B
I USA är det tillåtet att hempula... det finns gör-det-själv böcker i bokaffärerna som innehåller "allt" man behöver kunna för att installera elen i ett hus...

Sen om det måste till en besiktning efteråt, det vet jag inte.

Så det är lite lustigt att det är fullt ok där.... ;)
 
ja det måste till en besiktning för att försäkringen ska gälla för just den installationen och nej det är inte helt fritt fram men iallafall mycket friare än här.
 
E
Ni som anser lagen är fel
Aktivera Er och ändra den..............istället för att sätta Er över den.
Det hjälper Er inte OM det blir fel på Er anläggning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.